Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1725 ggr
Eva Berg
0

Nybörjare!

Hej alla LCHF-fans!

Jag tillhör sedan några dagar tillbaka er skara. Har precis börjat äta enligt "reglerna" och har några små funderingar. Jag behöver få tips på vad man egentligen kan dricka. Har alltid börjat morgonen med ett stort glas juice och även använt juice och proviva som sötsugssläckare när det behövts. Kan jag ersätta det med nåt annat utan att förstöra dieten? Och är det någon som har koll på Paulíns nya produkt Kokosvatten? Kan det vara något? För mycket socker där med förstås.

Sen har jag precis lärt mig uppskatta bönor av alla de slag. Ser till min förskräckelse att bönor inte är med alls i något recept. De är ju annars en perfekt ersättning för potatis och dylikt.

Tacksam för tips om detta och önskar alla en trevlig helg!

Vänliga hälsningar - Eva

Leramani
0

Isvatten smaksatt med några krossade bär, eller lite citron, och/eller ingefära, brukar jag ha i kylen.
Blir det väldigt mycket sug funkar en ostrulle med skinka jättebra.
Jag dricker också mycket te och lite kaffe.

De Lapsus Resurgam

MimLan
0

På vilket sätt är bönor en perfekt ersättning för potatis? De innehåller sina kolhydrater också. Och mer olösliga fibrer. För att inte tala om fytinsyra och lektiner.

Apropå att dricka. Jag tror ett bra sätt att förhålla sig till att komma in i LCHF inte handlar om att ersätta det ena eller det andra. Se istället till vilka möjligheter som finns, och du lär känna hur kroppen fungerar utan ständiga sockerkickar. Du vill helt enkelt inte ersätta juicen. Du vill må bättre än så. Det är ingen slump att de senaste decennierna inneburit mängder av olika "behov" när det gäller dryck. Det är ett enkelt sätt för producenter att öka vår konsumtion och se till att vi underhåller suget efter mer dricka och mer mat.

Och lär känna hur förb-t trevligt det är att inte ständigt släpa hem kassar som tyngs av en massa dricka som inte längre behövs.

Eva Berg
0

Tack för bra svar.

Nej, jag har inga problem med sötsug då jag undvikit socker i många år nu. Det är bara en vana förvärvad efter den gamla råd såsom -"Drick juice, nyttigt!". Så sötsug är egentligen fel uttryck. Kalla det sug helt enkelt. Jo, det här med bönor har man ju också enligt det gamla fått lära sig är nyttigt så det var det första jag tänkte när jag undrade över, vad ersätta potatis och pasta med. Men det är lugnt har redan hittat tips om blomkål/broccoli och vad man kan göra med det. Och apropå tunga kassar så är det tyvärr bara jag som kör LCHF än så länge.

Gott drickatips, jag dricker mycket vatten redan nu och ibland känns det lite smaklöst. Ska testa med bär. Tack än en gång!

jansan
0

Skippa juicen!!!

Funkar inte om du vill bli av med sockersug.

Ersätt med vanligt kranvayyen ock några droppar citron.

modesty007
0

Som variation till blomkål och broccoli, vitkål både kall i coleslow och varm, stekt är jättegott och nyttigt.

Prova även att smaksätta vatten med lime.

[bittek]
0

Fräs pressad vitlök i mycket smör. Lägg i strimlad vitkål. När vitkålen mjuknat lite, häll på vispgrädde. Låt det stå och puttra tills du är nöjd!

Ät och njuuuuut!