Te-tips sökes
Har bestämt mig för att försöka lära mig dricka te (för att ha ett alternativ till vatten samt för att kunna göra Bullet Proof Coffee/Magic Bullet Coffee med te eftersom jag inte gillar kaffe)! Jag har fått tipset om att Rooibos-te ska vara lättdrucket för en nybörjare och samtidigt hälsosamt. Ska åka till en tebutik och köpa på mig lite olika sorter att prova. Så jag skulle vilja ha lite tips från te-veteraner!
1. Vilka teer är lättdruckna/goda/söta? Vill att det ska vara LCHF-vänligt, utan koffein och helst inte missfärga tänderna.
2. Är te på påse sämre än te i lösvikt?

Rekommenderar rooibos te med körsbärssmak, otroligt gott :)
Jag föredrar lösviktste då det har litet högre kvalite och smakar mer. finns ett gräsligt stort urval :) åk till din tebutik och be om att få lukta och prova teer, de brukar vara väldigt hjälpsamma:)
Kolla även tebutiker online. jag har handlat där och kunnat beställa prover på teer som jag varit intresserad av, de skickades hem i vanligt kuvert - supersmidigt.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Jag gillar Yogis Choco-te samt Twinings Äpple-kanel-russin-te. Båda är i påse. Dricker jag t.ex. Earl grey så föredrar jag lösvikt. Lipton är överlag ingen favoritsort för mig. Friggs har en del goda som t.ex. Blåbär (smakar Zoo-tabletter :)).
Tack för tipsen!
Undrar också om man ska tänka på att inte dricka te smaksatt med frukt, pga kolhydraterna/fruktsockret? Man äter ju inte själva teet, men höjer det blodsockret ändå? Får man i sig kolhydrater?
Är du en lakritsråtta, som jag, så är en te gjort på kryddor med anis något jag kan rekommendera. Dels har det hjälpt mig flera gånger nu när jag börjat om med strikt/normal lchf och jag haft sug och det är bara rena örter.
Brukar även göra te med ingefära o citron, rena välgörande råvaror.
Du måste prova dej fram. Te är mycket tyck och smak. Jag föredrar smaksatta löste, gärna smaksatt med blommor, favoriten är julteet saffran-chilli.
Hemma brygger jag te i en tefal magic tea, Jag dricker te med kokosfett och grädde.
Löste är oftast godare är påste, men det finns goda påste. Det finns fruktte utan teblad och det blir som varmsaft.

#4 De teer som jag rekommenderade triggar inte mitt sötsug (så värst söta är de inte + att det blir utspätt med en massa vatten).

Jag har just nu helt snöat in på the som jag har gjort av egen odlad mynta (choklad mynta, äppel mynta och "vanlig" pepparmynta). Kokat vatten och låter de torkade bladen ligga i tills jag druckit upp the't. Har även testat svarta vinbärsblad.

#8 Åh, det låter supergott! Var hittar du chokladmynta?

Hittade den på en växtmarkand. Smakar inte mycket choklad - är nog mer "plasebo effekt" 
Sök på netet så finner du nog någon - annars kan du pm:a så kan jag skicka stickling till dig.
Tack för alla tips!
Så jag kan dricka även frukttéer utan att oroa mig för att det ska påverka insulin/viktnedgång?
Tea Center of Stockholm, eller vad det nu heter, som ligger på Hornsgatspuckeln i nämnda stad, är en fin gammal tebutik för finsmakare. Jättegoda teer som de själva blandar till, och där smakerna INTE känns syntetiska (vilket är alltför vanligt, även när det ska föreställa finte). Man ska inte vara rädd för att be att få lukta på olika sorter när man är där! Det är bara att peka på en burk. Ska väl varna för att det kan vara lätt att lura sig själv dock, då teer ofta inte smakar precis som de luktar. Körsbärste luktar ju jättesött, men naturligtvis blir det ju inte som om man hade haft socker i. Favoriter från nämnda butik: Söderblandning (en riktig klassiker, väldigt blommig och sötaktig smak. Det ska vara den svarta varianten!), mandelte, grönt körsbärste, Spice Blend. Det är viktigt att teet bryggs rätt! Inte för mycket te, och inte för länge. Ungefär en tesked per kopp, och inte mer än ett par minuter (iaf gäller detta fint lösviktste). Helst ska man hälla i vattnet precis innan det börjar koka, men jag orkar inte alltid vara så noggrann…
Tack för tipset, tyvärr ska jag inte till Stockholm den närmaste tiden. Ska tänka på att vara noga med bryggningen dock! :)
Ingen som kan svara på om jag kan dricka även frukttéer utan att oroa mig för att det ska påverka insulin/viktnedgång?
Och vad gäller blodsocker… Har du problem med kolhydraterna från frukten i en kopp te så har du nog väldigt stora problem över lag! Jag har hört att koffein kan bromsa viktnedgång för vissa, men knappast för det stora flertalet. Om du håller dig till en eller två koppar om dagen så finns det säkert minst tio saker du ska skära ner på först innan du börjar fundera på att skippa teet. Om du vill kan du ju göra fördelningen bättre med lite kokosolja eller grädde. Det gör dig ju mätt också. Men det är snarast en smaksak.
Vad bra! Tack för svaret! På måndag ska jag åka till min tebutik och shoppa ALLT! :D
Jag tycker om ett rött thé som heter Brunkulla. Köpes i lösvikt på bla Théhuset på Kungsgatan i Stockholm.
Finns på nätet: http://www.brunkullan.com/se/
Det röda är supergott!
Under återförsäljare kan du hitta närmaste ställe. Alternativ köpa direkt på nätet.
Rooibos med kanel! Finns som påste i vanliga mataffären om man inte orkar greja med lösvikt (brukar heta "orientalisk kanel" tror jag).
Titta in på Te iFokus 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Te-veteran här!
Jag tycker att grönt te är lättdrucket. Det är det enda te jag klarar att dricka utan någon form av sötning.
Så gillar jag tchaite. Det är smaksatt med kryddor som kanel, kardemumma och ingefära eller nejlika. Gott med mjölk i.
Sista favoriten är Earl Grey med några droppar citron i.
När sonen är hemma dricker vi ofta Lapsang Sushong som han gillar. Smakar godare än det luktar. Det luktar väldigt rökigt/tjära
Makens förtjusning är däremot söders höjder som är smaksatt med frukter och blommor.
Hur länge te ska dra, är ju också tycke och smak. Ibörjan kommer det bara färg och teet är upp-piggande, och om man låter dra länge så blir det mer smak och det blir lugnande. Själv låter jag te dra 3-4 min, för att få smak och det är inga problem att somna på.
Lemon Ginger - Explore Yogi All Yogi Teas
www.**yogi**products.com/products/details/lemon-**ginger**/ href="http://www.yogiproducts.com/products/details/lemon-ginger/Cached" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Cached - Similar You +1'd this publicly. Undo Our Lemon Ginger tea is based on a traditional formula that supports digestion, eases minor stomach upset and provides a refreshing herbal pick-me-up.
Alternativt olika Ayurveda te:
http://compare.ebay.com/like/230827932848?var=lv
Ayurveda te kan jag tänka mig gàr bra med smör smak, blandas ibland med ghee och matigt i smaken fràn alla örter som ökar förbränning/värmer kroppen samt hjälper till med matsmältningen.
LCHF-vänliga, utan koffein och missfärgar inte tänderna.
Kanelte, friggs, är min favorit just nu. Är annars inbiten kaffemoster 
Angående dragningen av teet så tycker jag att grönt te inte får dra länge för då blir det otroligt beskt. Vill man ha starkare te får man istället ta mer blad. Jag tar 2 tsk per kopp och inte dra mer än 2.45-3 min (grönt).
Däremot tycker jag att det verkar som att rött te kan dra hur länge som helst. Också här brukar jag ta mycket blad då jag tycker rött te är mer smaklöst än grönt. Svart te dricker jag inte längre och jag har minskat min stora konsumtion av grönt då det verkar ha en laxerande verkan på mig.
Vad gäller vilken smak så är det ett spännande äventyr att hitta favoriter.
#2Mooniq. Tack för tipset. Även en bra idé #18, att titta in på Te iFokus.