F.D LFHCRFare med massa frågor
Hej
Jag har bestämt mig för att testa LCHF i en månad och se hur det känns efter att ha sett många vänner börja äta på det här sättet med fantastiska resultat.
Problemet jag har är "frukt är godis" konceptet.
Jag tänker följa riktlinjerna och inte äta frukt och bär den första månaden men.. jag har så otroligt svårt att tänka mig att det som vi människor kan äta(och tycka är gott) i dess råa, naturliga form är något som skulle vara dåligt för oss?
OBS jag känner till rawfoodare som äter rått kött och jag vet om att det finns sushi, är ett stort fan av det själv, så ja, kött kan ätas rått, men förutom det så är grönsaker, nötter, frön och frukt/bär det som vi människor äter i dess naturliga tillstånd, utan tillagning. Alltså det som alltid funnits tillgängligt för oss att äta.
Jag kan helt enkelt inte acceptera att frukt skulle vara dåligt, det känns så extremt främmande, speciellt eftersom jag innan testat att leva på 80-10-10 metoder(frukt-grönt-nötter)
Den funkade inte för mig för att energinivåerna droppade såfort man inte åt regelbundet, och man var tvungen att äta så otroligt mycket frukt(kallas i folkmun för 30bananer om dagen-dieten) men för övrigt mådde jag prima, tonvis med energi(såklart, jag levde ju på bara socker) men det var just det där att man kraschade totalt om man inte hann hem till den tiden man var tvungen att äta för att hålla upp sockernivåerna.
dessutom är jag inget större fan av socker(bröd och pastaberoende däremot, och galet pepp på att bli av med det beroendet), och att ha nötter och avokado som enda fettkälla och att bara äta sött hela tiden blev jobbigt, men jag blev såld på hela "om du inte äter något fett så kommer du inte ha något fett att lagra" idén(vilket är rätt korkat egentligen, min kropp höll fast vid mina fettreserver för glatta livet)
Men det är skillnad på att leva med bananer och dadlar som huvudsaklig föda(de två mest kaloririka frukterna) och att äta de äpplen, körsbär, vinbär, hallon, blåbär och jordgubbar som växer i trädgården…Eller?! Fruktdieten tyckte inte att man kunde äta bara svenska frukter heller för de innehöll för lite energi, och LCHF tycker att de innehåller för mycket, jag får visst aldrig äta mina bär/frukter ;) (man kunde inte kombinera för många olika sorters frukter då fick man ont som fan i magen, och man skulle bara äta tre gånger om dagen, och få i sig tillräckigt med energi, ett äppelmål skulle ha tagit sjukt lång tid att äta för det hade krävts väldigt många äpplen)
Jag vill kunna äta min frukt och veta att det inte är skadligt för mig, att det inte är som att äta godis, är det verkligen socker som socker? Är fruktsocker lika dåligt som "vanligt" socker?
Torkad frukt/bär äter jag däremot inte, för det blir som godis, för så har man tömt ut vattnet(kanske uttrycker det här helt fel nu) och sockret blir mer koncentrerat(så vitt jag har förstått?), och juice, då har man totalt eliminerat fibrerna som finns i frukten, vilket känns dumt det med.
Ska jag äta det som lördagsgodis? vi har mycket äpplen(7 träd) och eftersom jag nu inte kommer göra kräm/mos/saft osv med tanke på de enorma sockermängderna(vilket jag förövrigt ska forska in mig lite på, måste ju finnas sätt att göra utan?) så sitter jag här med en jävla massa äpplen och vinbär och då får jag väl iallafall äta dem råa? Eller är det verkligen som att jag har en godisfabrik i trädgården?
Hoppas verkligen att jag slipper påhopp, har försökt att uttrycka mig så att ni förstår att jag inte alls kritiserar erat sätt att förhålla er till mat, jag är mycket positivt inställd till LCHF och väldigt glad att jag bestämde mig för att försöka, jag är bara också en väldig förespråkare av att leva så nära naturen som möjligt, och för mig så går att äta naturligt hand i hand med att äta frukt och bär, så vad tror ni? måste jag helt enkelt bara programmera om hjärnan? Eller kan det funka att äta LCHF på så sätt att jag utesluter allt socker och stärkelse, förutom frukt? (ler lite nu när jag skriver det för det låter som folk som säger att de är vegetarianer fast de äter fisk och kyckling)
Eller är det så att frukt och bär finns för att människan egentligen inte skulle ha så lätt att få tag på mat som vi har idag, så rika energikällor behövdes när vi inte åt lika ofta/regelbundet som vi gör idag. Eller hade grottmänniskorna lördagsgodisregeln dem med?(nu blev jag fjantig, förlåt, tanken bara slog mig)
Men ja, alla svar uppskattas, förutom kanske de elaka :) och jävlar vad långt det blev!
Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten
Men de växer alltid bättre med en sporadisk påse bajs

Altså.. frukt o bär är inte dåligt.. det är bara det att de består mest av vatten och socker.
Och är man känslig för detta, (inte vattnet altså) så kanske man inte skall tro att man tappar vikt och får hälsa av att äta en masa fruktobär.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag tror du får fundera hur ditt testande skall se ut, och vad för resultat du är ute efter. Och vad för mängder av frukten du pratar om.
Problemet är när man börjar äta annat som ersättning för riktiga måltider (förutsatt att man tål att äta frukt). Du kan ju t.ex. fokusera på svenska frukter och bär och se hur du landar då.
En månad kan dock vara ett lite kort testande. Rätt många har inte kommit igenom omställingsfasen till fullo då.
Åh jag försökte med en fruktdiet en gång, fit-for-life tror jag den hette. Usch va dåligt jag mådde. Som du beskriver, man var tvungen att äta hela tiden, antagligen för att hålla blodsockerkurvan på en jämn, hög nivå. Självklart är frukt bättre än godis och när jag började med LCHF bestämde jag mig för att äta en frukt om dagen, plötsligt hade det gått en vecka utan att jag tänkt på frukt. Numera smakar jag om det är något riktigt gott, egen odlat äpple, mango när man är utomlands och det är säsong och sådant. Bär äter jag ibland också. Det blir god glass när man mixar frysta hallon med grädde.
Jag har också trädgården full med äpplen, päron, druvor mm mm. Brukade sylta och safta för glatta livet förr i tiden och visst känns det konstigt. Hallonen kan jag äta, jordgubbar äter jag fast jag går upp av dem. När barnen tar ett äpple så ber jag att få en klyfta - det räcker.
Om du någongång ute i naturen ser ett gammalt äppelträd, oklippt och med små, små äpplen så smaka på ett. Du kommer att tycka att det är så surt, så surt. Det är ett naturligt äpple och det har inte så mcyekt socker i sig som de framkorsade frukter vi odlar idag. Likadant är det med många andra frukter, tyvärr. Då kanske du förstår vad som menas när man säger att frukt mest är vatten och socker.
Du skriver ju själv att torkad frukt innehåller mycket socker, och ja det är samma socker som fanns där innan vattnet torkade bort.
Hårt kanske - men så är det! Jag åt innan LCHF massor med nyttig frukt, både färsk och torkad. Men jag saknar det faktiskt inte som jag trodde jag skulle göra. Tar jag ibland en nektarin så kan jag ha svårt att äta upp den - det känns konstigt i munnen. Utomlands kan jag äta mango, papaya o.s.v., men får strikta till kosten ett tag sedan för att bli av med ett par förargliga kilon.
Du "får" naturligtvis äta precis vad du vill, men är du bröd- och pastaberoende så ligger det säkert ett sockerberoende i botten på det, även om du inte gillar rent socker.
Klart att du ska prova LCHF - det kommer säkert inte att kännas som du trodde. Att ha dessa ständiga berg-och dalbanor med blodsocker är verklgien inte roligt - jag har varit där själv. För mig var det framförallt så begränsande i vardagen. Mycket handlade om när jag skulle äta nästa gång, vad skulle jag äta, hann jag göra det-och-det o.s.v.
Nu äter jag oftast två gånger om dagen och har fått mer tid till annat.
Jag tycket nästan att det vore skamligt att inte äta frukt och bär från den egna trädgården! Hur mer naturligt, ekologiskt och närproducerat kan det bli?! Man kan ju inte bara låta så fin föda ruttna bort!!! Och förutom sockret tror jag säkerligen att frukt och bär innehåller andra ämnen, varav kanske inte alla är helt utforskade eller ens kända, som är bra för oss. Problemet är väl helt enkelt bara det att vissa är för känsliga mot socker för att frukt ska kunna rymmas i deras vardagliga kost. Särskilt diabetiker och svårt insulinresistenta. Om du är en av de som inte klarar frukt måste du helt enkelt testa dig fram till. Det finns ingen anledning att på förhand anta att du inte skulle klara en frukt då och då, eller lite bär. Normalviktiga, friska personer klarar troligen detta fint, om de i övrigt är snåla med sockret. En frukt om dagen i genomsnitt från den egna trädgården är väl en bra början? Det beror liksom på din situation i övrigt, om du är överviktig tex.
Håller med ACH och även om jag är lite frukt känslig har jag kommit på att det är ok om jag äter en halv frukt om dagen och att jag tål bär bättre än frukt.
Frukt och ingefära tillsammans gàr bättre än bara frukt för mig.
Ju mer jag håller mig undan vete samt mejeriprodukter desto bättre tål jag frukt och bär.
Vi är nog alla olika samt kombinerar olika så prova dig långsamt fram.
Det beror ju lite på varför man äter LCHF, Har man kraftig övervikt, metaboliska syndromet, diabetes eller vill gå ner i vikt, är inte frukt och bär inte så gynsamt.
Jag äter lokalt odlade jordbubbar, vinbär, krusbär, hallon och äpplen under säsong. Lingon fryser jag in och äter under vintern, samt 2l jordgubbar. Jag äter inga mängder men försöker njuta av bär och frukten gärna med grädde. Jag går inte ner i vikt under bär och frukttiden.
Dagens frukt och trädgårdsbär är ju förädlade så de sötare än ursprunget. Här i norden har vi färska frukter och bär under par månader om året, utan konservering blir inte så stor tid av året.
Ibörjan av min LCHF tid åt jag en apelsin en par gånger i veckan efter träningspass. Ju längre tid jag ätit LCHF ju mindre sug efter frukt har jag. Nu plockar eller köper jag bara lokalodlad bär och frukt.
#2 Okej, anledningen till att jag provar är för att min mor visade mig en artikel som hette typ "gå ner 6kg på fyra veckor(med strikt LCHF)", och jag tänkte why not? Jag kommer förmodligen fortsätta om det har någon som helst positiv effekt(mindre siffror på vågen) så det är inte "jag ska köra en månad och sen sluta" som gäller, utan minst en månad och om jag känner att det är en livsstil som jag mår bättre av och som funkar att äta (ekonomiskt främst), så kommer jag fortsätta med glädje, gott som fan är det ju iallafall :D
#4 det jag tänker med den torkade frukten är att bristen på vätska i den torkade frukterna gör att sockret blir mer koncentrerat=mycket mer effekt på blodsockret? eller har jag fel?
Jag har f.ö. 13kg övervikt som jag behöver bli av med, vegansk kost, mer rörelse och den där fruktdieten fick ner mig 13kg(från början var det 21kg övervikt) sen förra sommaren, men sen jag slutade med fruktdieten och börjat käka "allt" igen så har jag gått upp fem kilo och nu kände jag bara att nej, det här funkar inte, jag kan inte börja krypa uppåt långsamt men säkert igen, jag måste ner!
Så nu får vi se hur det går med LCHF, struntar i hur mycket jag går ner hur snabbt, huvudsaken är att jag slipper känna mig så spänd och uppsvullen som jag gör när jag äter pasta och bröd, och slippa huvudvärken jag får om jag får i mig för mycket socker(kolhydrater är inte min vän, jag har vetat om det länge, men gott är det ju, fast fett är godare!)
Förutom frukt då, det kan jag käka utan huvudvärk, fast jag är ingen megafruktälskare, men bär däremot är det bästa jag vet, med massa smetana eller vispad grädde till 
Men okej, känna efter själv helt enkelt och se om det totalförstör viktnedgången eller om det funkar? Ska köra första månaden utan till och börja med för att kickstarta, och sen är ju sommaren slut endå så då är ju bären borta, men äpplen kommer det ju finnas.. Jaja tack så jättemycket för svaren!
Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten
#4 det jag tänker med den torkade frukten är att bristen på vätska i den torkade frukterna gör att sockret blir mer koncentrerat=mycket mer effekt på blodsockret? eller har jag fel?
Om du äter ett torkat äpple får du i dig lika stor mängd socker som ett färskt. Du blir dessutom lite törstig och dricker vatten till. Totalt sett - vad är skillnaden?
Tyvärr, hur man än vrider och vänder på det - dagens frukt innehåller mycket socker. Sedan hur mycket du tål av det är en annan sak.
Från början var jag väldigt strikt med maten, det var ett bra sätt att bli av med sockersuget. Nu är jag mer liberal, jag får betala för det i vikt, men sockersuget har inte kommit tillbaka.
#9 Du måste hitta din egen väg och det kan ta tid och den kan ändras under tiden. Mängden kolhydrater och var de kommer ifrån bestämmer du själv. En del äter finn crisp, en del dricker mjölk och en del äter frukt. En del gör allt men inte samma dag. Det handlar om att balansera mängderna kolhydrater och fett. Även protein beroende på hur du rör på dig. Jag har ätit LCHF ett år och det jag saknar mest alltid är frukt och bär. Både sötman och syrligheten. Så jag har tillåtit mig att äta lite frukt ibland. Under sommaren har jag ätit hejdlöst med jordgubbar men jag är nog snarare lättare än tyngre, jag har vägt upp det med något annat. Eftersom jag har kilon kvar att gå ner och jordgubbssäsongen är över så äter jag just nu en ganska strikt LCHF, för att se vad effekten blir. Men när jag äter frukt eller bär är det min guldkant. Inget jag baserar min kost på. Med utgångspunkt från det som du berättar om hur du ätit har du nog en rejäl resa att göra för att ställa om till fettdrift. Jag vet inte om det blir lättare att trappa ner eller ta bort allt med en gång. Det är nog olika från person till person. Om du går ner några 6kg på 4 veckor finns ingen garanti för, har du mixtrat med kosten är det en risk att du har en stressad kropp som måste bli lugn först innan den släpper något. Lycka till men ha tålamod!
nu äter man ju troligtvis mer av den torkade frukten och 100 gram torkad frukt motsvarar bra mycket mer färsk frukt, så att jämföra ett färskt äpple med ett torkat blir ju iofs korrekt att det är lika mycket socker i men man nöjer sig ju inte med det… några äppelringar slinker ju snabbt ner… sen ska man komma ihåg att de ofta sätter extra socker i torkad frukt, sockerlag som de kanderar den i före torkning…
#11 Nej jag är en sån där allt eller inget människa så nu blir det stenhårt, ingen nedtrappning :) sen det där med 6 kg bryr jag mig som sagt inte så mycket om, sålänge jag inte går upp mer och börjar gå ner så är det helt okej, eller om jag bara blir mer välmående :)
#10 Okej, jag förstår hur du menar, men det blir ingen frukt till att börja med nu iallafall :)

Ja altså det är inget farligt att testa strikt från början.. mår man för dåligt så är det bara att ta ett steg bakåt.
Grejen med frukt är till stora delar att med den här maten så minskar/försvinner behovet av mellanmål.. och det är ju där frukt ofta kommer in.
Gör det hellre till en del av en väl komponerad måltid.. där frukt kan vara efterrätt.
Finns som sagt fördelar med att inte äta så ofta, man uppreglerar förmågan att leva på lagren.
Efter en måltid går man in det sk postprandiala tillståndet, dvs kroppen ställer om till lagring och till att ta tillvara all energi och näring som strömmar in i kroppen, som regel varar detta tillstånd 2-4 timmar beroende på vad man åt och hur mycket.
Har man levt och ätit med tre-fyra timmars mellanrum blir kroppen lätt van att bara leva av det som stoppas i munnen.. när skall den då ta utav lagren?
En stor fördel med denna kosten är att det blir få måltider.. sällan mellanmål.. man får tid till annat och däremellan så funderar man inte så mycket på mat o ätande.
På helgerna äter jag bara två gånger.. inga mellanmål.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Och sedan är det väl så att kroppen är väldigt duktig på att lagra in just fruktos som fett. Det var nödvändigt att vi som kunde äta mycket frukt och bär inför den kallare perioden, eller torrperioden, hade möjlighet att lagra in det som fett för att vi skulle överleva vintern eller torkan. Björnar äter också blåbär för att bli riktigt feta inför vinterdvalan och lägger på sig ett massivt fettlager av nästan bara bär. För mig är det väldigt logiskt att man inte kan frossa i frukt året om och det har en rimlig biologisk förankring. Frukt kan funka som godis, men om du vill gå ner i vikt tror jag att det är kontraproduktivt. Om man sen är sockerberoende kan frukt trigga igång att man äter andra mer olämpliga saker.
Har försökt att äta endast tvà gànger per dag men inte lyckats.
Kan inte, hur jag än försöker äta frukust och har inte problem att vänta till lunch 12/13:00. Kvällsmat vid 20:00 men "sugen" vid 23/24:00.
Tog mig samman och har nu i en vecka klarat att endast äta 2 gånger och màr toppen utav det.
Ska dock nämna att vi har en värmebölja (30+) och ingen AK pà jobbet… blir mindre hungrig dà..
Fàr ser hur det gàr…