behöver hjälp av er veteraner
har mina misstankar om att jag är laktoskänslig.
har ju sett att det finns grädde, yoghurt, mjölk och ost som laktosfria.
är dessa produkter likvärdia och lämpliga vid lchfkost?
Laktosfria produkter är lika insulinframkallande som vanliga är det jag lärt mig, men om Du är känslig är det väl bara att testa vad som fungerar.
Numer pensionär i Nynäshamn
Vallio är laktosfria har jag för mig. Deras smör ska varaextra gott.

Laktos är det samma som mjölksocker. Om man är laktosintolerant så innebär det att kroppen inte kan bryta ner mjölksockret. I laktosfria mejeriprodukter så är mjölksockret sönderdelat till mindre och enklare sockerarter. Kolhydrathalten är dock densamma. Är man laktosintolerant kan man använda sig av låglaktosprodukter, men inte om man ska undvika kolhydrater.

men jag tycker jag läser om att många använder tex grädde i matlagningen tex omeletter. om det finns på tok för mycket kolisar i grädde så e de lite skumt?
hur är det med ost? och andra mejeriprodukter. kan man inte några sådana?
blir lite förvirrad
3 gram kolhydrater är inte så mycket MEN vissa klarar inte av t.ex. grädde eller creme fraiche. Det måste man testa själv. :)
Det finns mindre kolhydrater i grädde, smör och ost än i andra mjölkprodukter TROR jag. Kolla en innehållsförteckning. :)

Kolhydraterna, dvs sockret är vattenlösligt. Ju högre fetthalt, ju mindre vatten, ju mindre kolhydrater och mjölksocker. Läs innehållsförteckningen och försök skaffa en uppfattning om hur mycket kolhydrater du får i dig totalt.

jag kollar mitt intag i calcounter varje dag, enligt den ligger jag på ca 20gr kolisar om dan. i procent ca 5 procent och alltid över 80% fett.