Nybörjare
Hej allihopa!
Jag är nybörjare på både iFokus och på det här med att äta rätt, jag börjar med bägge delar idag. Jag vet inte om man brukar göra så men jag tänkte i alla fall att det kunde vara trevligt att jag presenterar mig innan jag börjar pumpa er på information ;)
Jag är en norrländsk tjej på 24 år, jag väger ca 70kg och har lite övervikt på mage, lår och rumpa och har dessutom fått ett par härliga kärlekshandtag. Jag har länge försökt att få bort mage och kärlekshandtagen men det vill sig inte riktigt. Jag försöker att promenera varje dag men vissa dagar känner jag att orken tryter, jag försöker att inte äta godis eller dricka läsk men ibland slinker det ner ändå. Jag blir ofta sväld på magen när jag äter och dessutom samlar jag på mig vatten. Nu vill jag slippa detta och har ägnat hela dagen åt att läsa på det här fantastiska forumet, kasta mat, köpa bättre mat och bakat ett "bröd" som heter Oopsie (ägg, philadelphiaost, fiberhusk, salt och bakpulver). Nu hoppas jag att jag kan skärpa mig med maten och en gång för alla bli kvitt putmagen.
En sak jag undrar så här direkt är, hur är det med potatis? Är det big no no? Är potatis värre än pasta?
Kram på er!
Hej och välkommen hit!
Det finns rätt mycket att plöja igenom, och många länkar också att utforska
Frågan om potatis lär väcka rätt stor debatt här skulle jag tro, haha. En del är strikt emot allt som innehåller stärkelse, andra tycker det är okej i viss mängd. Potatis är ju ett spannmål, men till skillnad från pasta så innehåller det inget gluten, vilket för många är en stor bov i ohälsa. Så om du ser det så, så är potatis långt mycket bättre än pasta! Sen kanske man inte behöver lassa på tio potatisar på en tallrik, bredvid tre köttbullar.