Nybörjare
Hej allihopa!
Jag är nybörjare på både iFokus och på det här med att äta rätt, jag börjar med bägge delar idag. Jag vet inte om man brukar göra så men jag tänkte i alla fall att det kunde vara trevligt att jag presenterar mig innan jag börjar pumpa er på information ;)
Jag är en norrländsk tjej på 24 år, jag väger ca 70kg och har lite övervikt på mage, lår och rumpa och har dessutom fått ett par härliga kärlekshandtag. Jag har länge försökt att få bort mage och kärlekshandtagen men det vill sig inte riktigt. Jag försöker att promenera varje dag men vissa dagar känner jag att orken tryter, jag försöker att inte äta godis eller dricka läsk men ibland slinker det ner ändå. Jag blir ofta sväld på magen när jag äter och dessutom samlar jag på mig vatten. Nu vill jag slippa detta och har ägnat hela dagen åt att läsa på det här fantastiska forumet, kasta mat, köpa bättre mat och bakat ett "bröd" som heter Oopsie (ägg, philadelphiaost, fiberhusk, salt och bakpulver). Nu hoppas jag att jag kan skärpa mig med maten och en gång för alla bli kvitt putmagen.
En sak jag undrar så här direkt är, hur är det med potatis? Är det big no no? Är potatis värre än pasta?
Kram på er!
Hej och välkommen hit!
Det finns rätt mycket att plöja igenom, och många länkar också att utforska
Frågan om potatis lär väcka rätt stor debatt här skulle jag tro, haha. En del är strikt emot allt som innehåller stärkelse, andra tycker det är okej i viss mängd. Potatis är ju ett spannmål, men till skillnad från pasta så innehåller det inget gluten, vilket för många är en stor bov i ohälsa. Så om du ser det så, så är potatis långt mycket bättre än pasta! Sen kanske man inte behöver lassa på tio potatisar på en tallrik, bredvid tre köttbullar.
Jag vet inte hur lång du är? 70 kg säger mig inte så mycket. Men om man är frisk i övrigt och endast har lite övervikt, så har man kanske inte samma behov av att äta strikt, som en med 40 kg övervikt och diabetes. Men du får känna dig fram med vad du mår bra av och vad som passar dig.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Tack så mycket! :)
Ja, jag har som sagt läst hela dagen men har förmodligen inte ens hunnit igenom en tiondel av allt som står här. Många bra tips har jag hunnit snappa upp i alla fall!
Så potatisen är ett hett trätoämne här inne? Ska komma ihåg det till nästa gång :)
Jag är 172 cm, så om man går efter bmi är jag inte överviktig, men jag ser ju själv att det putar och hänger ;)
Jag har hört att LCHF-metoden även ska bidra till att magen blir mindre uppblåst och att man ska binda mindre vatten när man äter enligt LCHF. Har jag fått det om bakfoten eller ligger det någon sanning i detta?
Eftersom kolhydrater som spannmål binder vätska i kroppen, så blir det en naturlig följd att man tappar vattenkilon när man trappar ner eller slutar med spannmål, så det har du förstått rätt
En del får svullen mage, magont och andra symtom på grund av det gluten de får i sig också av spannmål. Det brukar också försvinna.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Då verkar det som om jag har hittat rätt nu då! :)
Potatis är jag själv inte överdrivet förtjust i om det inte är färskpotatis skippar jag gärna, men för mig känns det som allra viktigast att undvika bröd och pasta. Jag tror att jag har goda hälsoeffekter på min astma och allergi om jag undviker bröd och pasta. Vad det gäller potatis finns det inget som talar för att sambandet skulle vara lika tydligt. Så jag äter potatis någon gång ibland.
Potatis är inte spannmål. Potatis är släkt med tomater, paprika och squash. Så i så fall skulle dom också vara spannmål

Potatis är typ 16/100 kolhydrater så äter man en potatis på 50 gram får man i sig 8 gram socker.
Sen så får man välja sin egen nivå.. för en del räcker det med att minska på de stora källorna och lägga till lite mer fett.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det pågår en eller möjligtvis två? diskussioner just nu där potatis har kommit på tal. Det är aktuellt i just de diskussionerna. Men något allmängiltigt för detta forum är det inte :-) Det poppar upp intressanta och ibland långdragna diskussioner och man får själv testa och välja vad som funkar för en själv. Som nybörjare rekommenderar jag att du läser trådarna riktade till nybörjare. Det finns en fastlåst tråd uppe till vänster tror jag. Sen skriver kostdoktorn mycket bra för nybörjare och förklarar teorin och vetenskapen bakom lchf på ett bra sätt www.kostoktorn.se !
Tusen tack för alla tips och råd:) Den första dagen med lchf gick hyfsat, förutom att det slank ner en liten potatis..
Fel av mig ser jag nu. Potatis är släkt med tomat, aubergine, paprika och chili då också förstås.