Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 4336 ggr
[fass]
0

D vitamin

Funderar på att börja ta D vitamintillskott i höst. Har läst många bra inlägg här av folk som anser att apoteket rekomenderar för låga doser och att man kan ta betydligt högre dos. Men nu vill jag gärna även läsa någon artikel på svenska som refererar till vetenskap, för att kunna skilja på tyckande och vetande.

Är det någon av er som har en sådan länk vore jag tacksam.

mackans
0

http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/

Visst, ingen vetenskaplig artikel. Men kostdoktorn brukar vara noga med sina källor.

nyborjare08
0

Här är en artikel i Illustrerad Vetenskap: http://illvet.se/manniskan/sjukdom-behandling/vitamin-d-ar-nyckeln-till-kroppens-forsvar

Tror att det finns fler artiklar där om du söker på deras sida.

goliath
0

Jag skrev min bachelor uppsats om vitamin D. Det är tyvärr bara ett par svenska källor. Men jag postar studierna jag använde om du vill försöka dig på engelskan:

7. References

(1) Sai AJ, Walters RW, Fang X, Gallagher JC. Relationship between vitamin D, parathyroid hormone, and bone health. J Clin Endocrinol Metab. 2011 Mar;96(3):E436-46.

(2) Avenell A, Gillespie WJ, Gillespie LD, O'Connell D. Vitamin D and vitamin D analogues for preventing fractures associated with involutional and post-menopausal osteoporosis.

Cochrane Database Syst Rev. 2009 Apr 15;(2):CD000227. Update. Review.

(3) Adami S, Giannini S, Bianchi G, Sinigaglia L, Di Munno O, Fiore CE, Minisola S, Rossini M. Vitamin D status and response to treatment in post-menopausal osteoporosis.Osteoporos Int. 2009 Feb;20(2):239-44.

(4) Cranney A, Horsley T, O'Donnell S, Weiler H, Puil L, Ooi D, Atkinson S, Ward L, Moher D, Hanley D, Fang M, Yazdi F, Garritty C, Sampson M, Barrowman N, Tsertsvadze A, Mamaladze V. Effectiveness and safety of vitamin D in relation to bone health. Rep Technol Assess (Evid Full Rep). 2007 Aug;(158):1-235. Review.

(5) Holick MF. Optimal vitamin D status for the prevention and treatment of osteoporosis.

Drugs Aging. 2007;24(12):1017-29. Review.

(6) Bischoff-Ferrari HA. How to select the doses of vitamin D in the management of osteoporosis. Osteoporos Int. 2007 Apr;18(4):401-7. Review.

(7) Dhesi JK, Allain TJ, Mangoni AA, Jackson. The implications of a growing evidence base for drug use in elderly patients. Part 4. Vitamin D and bisphosphonates for fractures and osteoporosis. SH. Br J Clin Pharmacol. 2006 May;61(5):521-8. Review

(8) Nakamura K. Vitamin D insufficiency in Japanese populations: from the viewpoint of the prevention of osteoporosis. J Bone Miner Metab. 2006;24(1):1-6. Review

(9) Richy F, Schacht E, Bruyere O, Ethgen O, Gourlay M, Reginster JY. Vitamin D analogs versus native vitamin D in preventing bone loss and osteoporosis-related fractures: a comparative meta-analysis. Calcif Tissue Int. 2005 Mar;76(3):176-86.

(10) Holick MF. Sunlight and vitamin D for bone health and prevention of autoimmune diseases, cancers, and cardiovascular disease. Am J Clin Nutr. 2004 Dec;80(6 Suppl):1678S-88S. Review

(11) Malabanan AO, Holick MF. Vitamin D and bone health in postmenopausal women. J Womens Health (Larchmt). 2003 Mar;12(2):151-6. Review.

(12) Rodríguez-Martínez MA, García-Cohen EC. Role of Ca(2+) and vitamin D in the prevention and treatment of osteoporosis. Pharmacol Ther. 2002 Jan;93(1):37-49. Review

(13) Nakamura T. Vitamin D for the treatment of osteoporosis.Osteoporos Int. 1997;7 Suppl 3:S155-8. Review.

Formulärets överkant

(14) Akesson K, Lau KH, Baylink DJ. Rationale for active vitamin D analog therapy in senile osteoporosis. Calcif Tissue Int. 1997 Jan;60(1):100-5. Review.

(15) Lips P. Vitamin D deficiency and osteoporosis: the role of vitamin D deficiency and treatment with vitamin D and analogues in the prevention of osteoporosis-related fractures. Eur J Clin Invest. 1996 Jun;26(6):436-42. Review..

(16) Bonjour JP, Benoit V, Rousseau B, Souberbielle JC. Consumption of vitamin D-and calcium-fortified soft white cheese lowers the biochemical marker of bone resorption TRAP 5b in postmenopausal women at moderate risk of osteoporosis fracture. J Nutr. 2012 Apr;142(4):698-703.

(17) Karaplis AC, Chouha F, Djandji M, Sampalis JS, Hanley DA. Vitamin D status and response to daily 400 IU vitamin D3 and weekly alendronate 70 mg in men and women with osteoporosis. Ann Pharmacother. 2011 May;45(5):561-8.

(18) Adami S, Giannini S, Bianchi G, Sinigaglia L, Di Munno O, Fiore CE, Minisola S, Rossini M. Vitamin D status and response to treatment in post-menopausal osteoporosis.Osteoporos Int. 2009 Feb;20(2):239-44.

(19) Fujita T, Orimo H, Inoue T, Kaneda K, Sakurai M, Morita R, Yamamoto K, Sugioka Y, Inoue A, Takaoka K, Yamamoto I, Hoshino Y, Kawaguchi H. Clinical effect of bisphosphonate and vitamin D on osteoporosis: reappraisal of a multicenter double-blind clinical trial comparing etidronate and alfacalcidol. J Bone Miner Metab. 2007;25(2):130-7.

(20) Ringe JD, Farahmand P, Schacht E, Rozehnal A. Superiority of a combined treatment of Alendronate and Alfacalcidol compared to the combination of Alendronate and plain vitamin D or Alfacalcidol alone in established postmenopausal or male osteoporosis (AAC-Trial). Rheumatol Int. 2007 Mar;27(5):425-34.

(21) Deane A, Constancio L, Fogelman I, Hampson G. The impact of vitamin D status on changes in bone mineral density during treatment with bisphosphonates and after discontinuation following long-term use in post-menopausal osteoporosis. BMC Musculoskelet Disord. 2007 Jan 10;8:3.

(22) Nuti R, Bianchi G, Brandi ML, Caudarella R, D'Erasmo E, Fiore C, Isaia GC, Luisetto G, Muratore M, Oriente P, Ortolani S. Superiority of alfacalcidol compared to vitamin D plus calcium in lumbar bone mineral density in postmenopausal osteoporosis.Rheumatol Int. 2006 Mar;26(5):445-53.

(23) Lips P, Hosking D, Lippuner K, Norquist JM, Wehren L, Maalouf G, Ragi-Eis S, Chandler J. The prevalence of vitamin D inadequacy amongst women with osteoporosis: an international epidemiological investigation. J Intern Med. 2006 Sep;260(3):245-54. Erratum in: J Intern Med. 2007 Apr;261(4):408.

(24) Rizzoli R, Eisman JA, Norquist J, Ljunggren O, Krishnarajah G, Lim SK, Chandler J. Risk factors for vitamin D inadequacy among women with osteoporosis: an international epidemiological study. Int J Clin Pract. 2006 Aug;60(8):1013-9. Erratum in: Int J Clin Pract. 2007 Mar;61(3):534.

(25) The International Osteoporosis Guideline Group - Osteoporosis, Clinical Guideline for Prevention and Treatment. Executive summary, July 2010 update

(26) Jakobsen D, Kjeldsen SE, Ingvaldsen B, Buanes T, Røise O. S. Sykdomslære; Indremedisin, kirurgi og anestesi 2. utgave 2009:309

(27) Haddock L, Corcino J & Vazquez MD. 25(OH)D serum levels in the normal Puerto Rican population and in subjects with tropical sprue and parathyroid disease. Puerto Rico Health Science J. 1982 1:85-91.

(28) Haddad JG, Chyu KJ. Competitive protein-binding radioassay for 25-hydroxycholecalciferol.J Clin Endocrinol Metab. 1971 Dec;33(6):992-5.

(29) Grimnes G, Joakimsen R, Figenschau Y, Torjesen PA, Almås B, Jorde R. The effect of high-dose vitamin D on bone mineral density and bone turnover markers in postmenopausal women with low bone mass--a randomized controlled 1-year trial. Osteoporos Int. 2012 Jan;23(1):201-11.

(30) Matsumoto T, Miki T, Hagino H, Sugimoto T, Okamoto S, Hirota T, Tanigawara Y, Hayashi Y, Fukunaga M, Shiraki M, Nakamura T. A new active vitamin D, ED-71, increases bone mass in osteoporotic patients under vitamin D supplementation: a randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial. J Clin Endocrinol Metab. 2005 Sep;90(9):5031-6.

(31) Grados F, Brazier M, Kamel S, Mathieu M, Hurtebize N, Maamer M, Garabédian M, Sebert JL, Fardellone P. Prediction of bone mass density variation by bone remodeling markers in postmenopausal women with vitamin D insufficiency treated with calcium and vitamin D supplementation. J Clin Endocrinol Metab. 2003 Nov;88(11):5175-9.

(32)Dawson-Hughes B, Harris SS, Krall EA, Dallal GE. Effect of withdrawal of calcium and vitamin D supplements on bone mass in elderly men and women.Am J Clin Nutr. 2000 Sep;72(3):745-50.

(33) Holick MF, Siris ES, Binkley N, Beard MK, Khan A, Katzer JT, Petruschke RA, Chen E, de Papp AE. Prevalence of Vitamin D inadequacy among postmenopausal North American women receiving osteoporosis therapy. J Clin Endocrinol Metab. 2005 Jun;90(6):3215-24.

(34) Jones G, Hogan DB, Yendt E, Hanley DA. Prevention and management of osteoporosis: consensus statements from the Scientific Advisory Board of the Osteoporosis Society of Canada. 8. Vitamin D metabolites and analogs in the treatment of osteoporosis. CMAJ 1996 Oct 1;155(7):955-61. Review.

(35) Bikle DD. Vitamin D and the skin: Physiology and pathophysiology. Rheum Dis Clin North Am. 1994 Aug;20(3):759-75. Review.

(36) WHO

(37) http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/extra-d-vitamin-spelar-ingen-roll   Dagens Nyheter for 14 May 2012:

(38) Snellman, Greta. Boning up on Vitamin D: Observational Studies on Bone and Health. Doktorsavhandling, sammanläggning. 2011, 1-68.

(39) http://www.scientificpsychic.com/health/vitamins.html , Medline Plus, Online Medical Encylopedia

goliath
0

PS. de flesta studierna här är relaterade till vitamin D och osteoporos eftersom det var det jag skrev min uppsats om..

Pussgurkan
0

Är det skillnad på D-vitamin och D-vitamin? Tillverkare menar jag.

VIsst ska man ta dem med fett eller minns jag fel ….?

ACH
0

D-vitaminets förträfflighet har jag blivit helt övertygad om! :-) Med utgångspunkt från min vikt och hur lite jag brukar vara i solen har jag kommit fram till att 10 000 EH per dag torde vara lagom för mig. Obs! Detta är en hög dos och jag rekommenderar inte de volymerna till någon som inte är beredd att läsa på och bedöma själv! Jag har dessutom tagit blodtest för D-vitamin och haft konstaterad brist. Fick även löfte om uppföljning på detta.

Kostdoktorn har som sagt många länkar om detta ämne, bland annat en föreläsning av överläkare Mats Humble:

http://www.kostdoktorn.se/gamla-och-nya-aspekter-pa-unikt-vitamin/

Här är en annan länk till en artikel som behandlar riskerna med överdosering:

http://www.ajcn.org/content/69/5/842.full

Det verkar behövas riktigt rejäla överdoser för att något dåligt ska hända… Som jag förstår det verkar den statistiska gränsen gå vid 10 000 EH innan man ens börjar notera sådana effekter. Men det har alltså med kroppsvikt att göra hur mycket man är i solen. Och sedan spelar andra ämnen in, såsom magnesium, kalcium, vitamin K etc.

Här är en annan bra sida:

http://www.vitamindcouncil.org/

goliath
0

#5,

Ja. Vi kan få i oss Vitamin D2 och Vitamin D3 naturligt från kosten. Vitamin D2 är lite aktivt och görs om till det aktiva Vitamin D3 i levern. Vitamin D3 producerar vi i huvudsak själva från kolesterol när solen träffar huden och enbart en liten del kommer från kosten.

Som kosttillskott finns det därimot flera varianter.. Det finns syntetiskt Vitamin D som är helt likt det vitamin vi själva producerar. Sen finns det många andra varianter, som tex Alfacalcidol, som liknar vitamin D3 men där man har förändrat på molekylen av olika orsaker.

goliath
0

Vilket som är bäst är svårt att svara på.. För generell hälsa hade jag själv valt syntetisk vitamin d3 (om inte solen hade vart tillgänglig). Alternativt solarium 2-3 ggr i veckan 7-8 minuter per gång om man har tid..

Men för tex behandling av osteoporos (som jag skrev min uppsats om) så visar det sig att Alfaclcidiol har bättre effekt (väldigt mycket bättre faktiskt) på att förbättra benhälsan än Vitamin D3…

[fass]
0

Tack all för länkar och kommentarer. Har tvekat länge på detta nu. Jag tycker det känns ovant att ta tabletter fast man är frisk. Men det fanns mycket bra att läsa här.

#goliath: Finns det något sätt att kombinera d2 och d3 då, så man får de bra egenskaperna av dem?

goliath
0

#9,

Vit d2 är en inaktiv form. Den passerar lever och njurar och blir sen den aktiva formen precis som d3. JAg tror inte du kan köpa d2 som receptfritt kosttillskott, bara D3.

[fass]
0

Okej! tack för beskrivingen. Goliath.

Wildrat
0

#10 D2 finns att köpa som kosttillskott, kolla vegansidor. Kommer från svamp. Veganer vill inte använda D3 då det inte är syntetiskt utan oftast utvunnet ur ullfett från får. Veganer gillar inte att man har djur i fångenskap och inte heller att man tar nånting från dem tex ull.

#9 D2 är helt onödigt att lägga pengar på, det är inget vi måste ha.