Samtal från diabetessköterskan!
Idag kom det - samtalet från diabetessköterskan. Lämnade ju in lite prover för nån veckor och det visade sig att blodsockervärdet var förhöjt. Inte för högt, utan förhöjt. Jag blev inte klok på skillnaden, men labbet "varnade" för att diabetessköterskan kunde komma att höra av sig, på läkarens inrådan.
Idag ringde hon och i korta ordalag så ville hon att jag skulle komma på en ny provtagning, så att de kunde följa mina blodsockervärden under en längre tid och också ta ett fastande prov.
Först blev jag förvånad över att läkaren kontaktat henne, eftersom han var en av de mest ointresserade läkare jag någonsin träffat på. Men han är väl tvungen. Jag var inte så pigg på att komma och lämna fler prover eftersom jag äter LCHF-kost sedan två veckor och det funkar väldigt bra ännu så länge.
Jag förklarade för henne att jag ev. tänkte komma om några månader och se om det märks någon förändring.
Då började hon låta som Syster Ratched i "Gökboet".
Ställde frågor i en arrogant ton om det fanns diabetes i släkten, om jag var överviktig m.m. Det finns ingen diabeteshistoria bland min släktingar,dock är jag överviktig, men då kontrade hon med att mina blodfetter inte heller varit bra (vilket jag inte hört ett pip om från labbet).
Totalkolesterolet var 6,3 och bör ligga under 5, blodsockervärdet var 9,4 och bör ligga under 7- så det var inga katastrofala värden , tyckte jag.
DÅ sa hon att det är viktigt att man har kontroll på kroniska sjukdomar och menade då diabetes.
Jag upprepade att jag inte tänkte komma nu utan ville vänta och då äntligen förstod hon att jag menade allvar och sa:
-Jag vet inte vem som har mest rätt - du eller jag och menade då LCHF förstås kontra mer traditionella diabetesbehandlingar. Jag sa att det inte var det mest intressanta och att jag inte åt LCHF för att bli smal utan för min hälsas skull.
Hon förstod att jag inte tänkte komma och besöka henne och antagligen var inte van vid att bli emotsagd för nu avslutades samtalet raskt med att jag var välkommen att ringa om jag ville lämna fler prover.
Efter samtalet åt jag glatt upp min omelett på 1 paket bacon, 3 ägg + lite vispgrädde och fet ost.
Nu behöver jag lite respons och peppning av er erfarna LCHFare om att jag är på rätt väg…
Jo, LCHF är nog det bästa för en (pre-?)diabetiker, men jag förstår ärligt inte varför du var så avvisande? Det är väl jättebra att de vill följa upp dig! Diabetes är inte att leka med, och även om du äter LCHF kan du få komplikationer om du inte håller koll. Det är ju super om du kan få tillgång till blodsockermätare och annat via vården. Över 9 tycker jag låter mycket högt (utan att ha några djupare kunskaper i ämnet, ska tilläggas). Trodde gränsen gick vid 6.

Eh.. jag tror ni kom in lite snett mot varandra, kanske lika mycket ditt fel som hennes?
Det är hur som helst mänskligt att göra fel, jag tycker att du skall försöka reparera relationen och komma in för provtagning.
Verkar lite om, jag grejar det här skälv och ingen skall komma och tala om för mig hur jag skall göra/äta!
Och det är aldeles riktigt, ingen kan tvinga dig att äta på ett annat sätt än vad du vill!
Sen så.. verkar det som du förutsatt att du skall få en predikan om kolhydraternas himelrike och fettets förbanelse.. det vet du väl inte?
Och även om så vore, så kan ingen tvinga dig.. gör ingen stor affär av det hela.. får du en predikan så kan du antingen nicka och hålla med eller säga att det där tror jag inte på.
Tillgång till sjukvårdens resurser däremot är något posistivt.. de skall du tacka ja till och vem vet.. du kanske är den som kan få de att se att kolhydratstinna kostråd är av ondo för diabetiker!
Med så högt blodsocker är du inte pre.. du är diabetiker!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag gissar att det inte var ett fastevärde de tog. För i så fall ÄR väl 9 diabetes?
Jag tycker också att du ska ta chansen att bli ordentligt kollad (och kanske kunna sno åt dig några stickor
). Deras råd om hur du ska äta kan du ju däremot skita i om de inte sammanfaller med din egen önskan.
Jag brukar kolla själv, blodsockermätare och stickor kostar inte så mycket. Då jag fick min diagnos över fyra år tillbaka råkade jag ut för en sköterska som var otrevlig och eftersom jag skulle i alla fall börja med LCHF så beställde jag på nätet en gratis mätare med, tror jag 10 st, mätstickor. Mina bloddsockervärden sjönk fort till pre-diabetesnivå och nu med ganska strikt LCHF ligger jag på normala värden. Ja ghar räknat att mina stickor har kostat lika mycket som läkar-och sköterskebesök skulle ha gjort.
Men om dina värden blir inte bättre gm LCHF är det viktigt att kontakta vården. Fast mina värden ligger stabilt kollar jag ändå lite då och då, diabetes är allvarig sjukdom.
Det är klart att dina värden kommer att bli mycket bättre med LCHF, det är jag ett levande bevis på. Men det är fortfarande så att diabetessköterskan är din diabetes bästa vän (för du kan som inte backa nu) så försök få en bra relation med henne igen. De brukar inte vara jättekinkiga med lchfkosten längre, bara man snabbt är tydlig med att det är så man tänker äta… Men det finns mycket annat som kan hända i kroppen, så är den någon av mina sjukvårdskontakter jag sköter så är det med diabetessköterskan ;) Dessutom kan det vara rätt roligt att få visa dem hur dessa värden förändras, men låt dem ta proven och ge dig de råd du behöver.
Tack för alla synpunkter! Jag uppskattar dem verkligen!
Nej det var inget fastevärde som visade 9,4.
Men jag gör nog som Zepp rekommenderar: Jag kontaktar henne igen och får taget lite färska prover på alltihop. Det kan vara bra att ha och jämföra med. Dessutom ville hon följa upp värdena och det kan vara bra att ha koll på.
Jag var nog lite snabb att gå i clinch med henne.
Jag har dessutom beställt en gratis mätare, så jag själv kan ha lite koll.
To be continued…

Ta med den och kalibrera den mot sköterskans, de har som regel bättre mätare.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
När man får diagnosen diabetes får man en mätare, och gratis stickor. Men man måste använda den mätare som landstinget har upphandlat stickor för. Jag är inne på min fjärde mätare nu, för att dom ständigt byter sort, tur att dom är gratis. Men irriterande att måsta lära sig nya mätare hela tiden