Oro över blodfetter
Jag känner mig lite orolig och skulle bli glad om någon vill hjälpa mig att förstå dessa provsvar
Min make och jag började båda äta LCHF mat i början av februari i år.
Jag för att hålla min vikt och min man eftersom han har lindrig diabetes 2 och ville även få bort sin lilla kulmage.
Bägge blev vi överraskade av hur bra vi mådde av kosten!
Maken fick snabbt ner sitt blodsockervärde till normalt och kulmagen försvann i ett nafs (- 6 kg, väger 69,5 kg till 176 cm).
Min make slängde snabbt sin sin Simvastatin som han fått utskrivet pga. sin diabetes. Kolestrolet hade alltid varit väldigt lågt och han hade biverkningar i form av muskelvärk och ev. trötthet.
Han tog prover för någon vecka sedan och träffade läkaren idag som ville sätta in Simvastatinet igen. HDL 0.91
LDL 5.4
Trigyserin 1.25
s kolestrol 6.9 blodsocker faste värde 5.9
Blodtryck 135/75 Läkaren var orolig över alla blodfetts värdena medan jag endast är orolig över det låga LDL värdet.
Förstår inte riktigt att det kan vara så lågt men gissar att det kan bero på att vi två veckor innan proverna togs var på semester i Finland under drygt en vecka och då inte alls åt enligt LCHF. Tvärtom, mycket bröd, potatis en del kaffebröd, glass och choklad. Även efter semestern har vi ätit mycket jordgubbar och jag gissar att min makes kolhydrater per dygn låg på ca 60-70 (normalt 15-30).
Min undran är, kan kosthållingen innan provtagning påverkat värdena?
Han skall tillbaka om 3 veckor, läkaren vill att han börjar ta sina Statiner nu för att se om de får ner värdena.
Läkaren är förresten nyinflyttad från Österrike och kände troligen inte till LCHF kosthållning.
Maken är 60 år, har inga andra problem med hälsan och var frisk vid provtagningen. Båda hans föräldrar fick lättare hjärinfarkter vid ganska hög ålder. Fadern vid ca 75 och mamman vid 82. Inga nadra sjukdomar i släkten.

6,9/0,91=7,58
Det bör vara under 6, så ja, inga bra värden!
"Totalkolesterol/HDL Lågt är bra, rekommenderas vara under 6. Om man vill ha ett enda enkelt mått utifrån traditionella kolesterolvärden på risk för hjärtsjukdom har detta visat sig vara det bästa. Det säger mycket mer än totalkolesterol, LDL, och mer även än triglycerider. Det är även bättre än LDL/HDL som ibland används. Att äta LCHF ger ofta ett förbättrat värde.
- Säkrast riskvärdering. Lågt är bra. Bör åtminstone vara under 6, än hellre under 5 och allra helst under 4."
http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/#tolka
Grejen är bara den att diabetiker inte bör äta statiner, då en av de allvarliga biverkningarna är just diabetes!
Och de lindriga är muskelvärk och trötthet.
Problemet i uträkningen är det låga HDLet, för att få högre sådant bör man äta mer fett och mindre kolhydrater.
Anledningen till att diabetiker skall ha lågt kolesterol beror till stora delar på att de har högt blodsocker.. varvid lipoproteinerna blir glycoliserade.. och kan inleda Ateroskleros.
Har man normalt blodsocker så är högt kolesterol inte farligare än för andra.
http://diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Kan de dåliga värdena påverkats av dne tillfälliga HC maten uder semester veckan ett par veckor innan provtagningen? Och att han åt mycket mer kolhydrater (jordgubar i massor) hela sommaren?
Han har aldrig tidigare haft dåliga blodfettsvärden, att man satte in Simvastin (vilket han slängde för drygt 5 månader sedan) berodde på hans "lättare" diabetes 2.
Läkaren påstod så klart att värdena var dåliga pga. hans fettrika kost.
Några råd om man nu inte struntar i Simvastin?

Läs på www.kostdoktorn.se om kolesterol och statiner.
De Lapsus Resurgam
Leramani
Jag har läst, och kommer då fram till att endast hans HDLvärde var något att oroa sig för.
Om om han nu inte skall äta statiner kan de bli bättre av t.ex ännu stängare LCHF kost?
Han bör nog inte gå ner mer i vikt, vilket han lätt gör med denna kost.
69,5 kg är inte mycket ;)
Kanske skall han öka fettet i maten ordentligt ?

HDL ökar vanligen med mer fett i kosten
Triglyceriderna minskar om man drar ner på kolhydraterna
Vad som vore intressant är möjligen en APO-kvot för att ta reda på dagsläget med kvaliten på den delen av kolesterolet
Detta kan då göras om längre fram för att se hur bilden ändras med kosthållningen
Personligen skulle jag då aldrig ens överväga statiner i detta läge om jag hade hans värden idag

Jag skulle inte heller överväga statiner. Enbart personer som haft upprepade hjärtinfarkter kan sägas ha någon nytta av statiner, imho. Dessutom bör kosten ha varit lchf en tid innan man tar prov, för att ge ett stabilt värde.
De Lapsus Resurgam
Jag funderar oxå över om det kan påverkat att han två veckor innan proverna åt normal kost ( HC , med potais , bröd, glass, kakor) i drygt en vecka och hela sommaren legat på ca 60-70 gr kolhydrater (väldigt mycket jordgubbar).
Eftersom han lätt går ner i vikt (på LCHF) aldrig haft några andra problem än sin lätta diabetas 2, har han tyckt att han kan äta lite mer moderat LCHF. Detta var också första gången blodfetterna var höga.
Men kanske är det bättre att hålla nere kolhydraterna och öka fettet mer för att inte gå ner mer i vikt?! Kanske äta mer protein.
OT. Konstigt att en del män går ner så lätt med LCHF! Han var knappast överviktig tidigare (BMI 24.5), hade endast en liten kulmage. Själv får jag mycket mer tänka på vad jag äter för att hålla min vikt.

Normalt så svajar inte kolesterol på grund av tillfälliga kostförändringar!
Och man kan ha taskiga kolesterolvärden utan att vara diabetiker.. i princip är det två olika saker.
De brukar i bland hänga samman med metabolt syndrom och då brukar man härleda det till hyperinsulinemi, som stimulerar levern att producera en massa små VLDL.
Det är de man främst ser när man mäter triglyceriderna.
Det finns bara ett sätt att kolla det hela, käka strikt ett tag och sedan nya prover, be om APO-kvot och C-peptid.
Han kan ju säga att han vill testa om en skärpt kost kommer förbättra värdena, men han behöver ju inte säga att han tänker äta LCHF!
Jo, han kommer att testa mer strikt kost och öka på fettet.
Inte riktigt som hans läkare föreslog: Inget fett kött, smör, grädde eller ägg. Han tyckte att ägg var väldigt farligt, trodde det var en väldigt gammal teori ;)

Ja, farliga ägg är en gammal teori och den är avfärdad.
De Lapsus Resurgam
Om man har för lågt kolesterol kan man få stroke….
Strunta i Simvastin. Självklart att Finlandsresan förstörde proverna.
Det bör ju även nämnas att sambandet mellan kolesterol och hjärt- och kärlsjukdom är så starkt att man fortfarande, 60 år efter hypotesen lades fram, debatterar om huruvida det överhuvudtaget existerar.
Även om det finns ett samband så trumfar utebliven kulmage och stabilt blodsocker det alla dagar i veckan. Är det något jag aldrig kommer att begripa är det hur praktiskt taget alla läkare kan rekommendera patienter som gått ner massvis i vikt, fått stabilt socker och flera andra enorma hälsoförbättringar att gå tillbaka till ruta ett och sluta med det de håller på med för att de fått en förhöjning av ett visst blodfett som man TROR kan vara en riskfaktor.
"Få se nu. Du har gått ner 50 kg och mår toppen. Behöver inga mediciner och har gått från praktiskt taget garanterad hjätinfarkt till kärnfrisk. Men då har vi det här provsvaret som teoretiskt sett indikera en ökning av risken för hjärtinfarkt med 0.004%. Det är nog ändå bäst att du återgår till det gamla och slutar med det du håller på med nu."

Det finns ju vissa intressen av att vi ska fortsätta bli sjuka och behöva idel mediciner. Tjocka plånböcker som inte vill ha minskat inflöde.
Läkare får massa fringisar av läkemedelsföretagen. ( jag jobbar i vården och jag sorterar posten, så jag vet.)
De Lapsus Resurgam
Finns det några konkreta uppgifter på HUR farligt det skall vara med högt kolesterol? Reda siffror alltså. Sägs personer med t.ex. 7 i totalkolesterol ha en viss fastställd procentuell risk att drabbas av åderförkalkning, och var kan man hitta de siffrorna?

kolla på kostdoktorn.se, han har skrivit om kolesterol.
De Lapsus Resurgam

Mnja man lägger in folk i ett riskbedömningsshema där flera faktorer ingår oså får man en riskbedömning om förtida CVD!
Jag tror det finns statistik för rent kolesterol.. typ med siåså högre kolesterol utöver normalt så löper man typ 50% högre risk för förtida CVD.
Men då skall man veta att typ de med nomalt kolesterol kanske ligger på 25% och de med högre värde ligger då 50% över det.. altså 37,5%.. högre risk!
Inga siffror här stämmer.. jag vill bara förklara själva principen.
Det konstiga är att det varierar för olika grupper.. är man man och ung så är det farligt, men ju äldre man blir ju ofarligare blir det.. både för män o kvinnor.. för att på ålderns höst när vi är riktigt lastgamla och sitter på hemmet så är sanolikheten nästan 100% att vi skall dö i CVD oavsett kolesterolvärde.
Grejen är väl helt enkelt att korelationen till CVD varierar över tiden, som ung på grund av medfödda defekter, främst FH, som medelålders på grund av livstilsjukdommar och kanske inte såbra leverne.. på ålderns höst så är det mesta utslitet och repareras av kolesterol.. tills det inte går att laga mer.

Det debatteras en hel del om kolesterolnivån säger nånting alls om risken för hjärtinfarkt.
De Lapsus Resurgam

Debattartikel i SvD av Lars Werkö, Tore Scherstén och Ralf Sundberg.
"still lost in space and time"
Ja, vad bra att du tog fram den studien. Det finns fler också som resulterar i att om man har för LÅGT KOLESTEROL riskerar man ATT DÖ I HJÄRTINFARKT. Precis tvärt emot vad alla har sagt sedan många decennier.
Har man blivit jättefet av alla kolhydrater kan man säkert få infarkt också mén det är liksom en annan femma.