Tentamat
Jag skulle behöva ett tips på vad man kan äta under en tentamen på universitetet.
Jag har ätit enligt LCHF i två månader nu och det har gått mycket bra (förlorat 12 kg av 60 kilos övervikt) men nu har det blivit problem. Jag ska snart ha en tenta och måste kunna tänka klart under hela tiden (ca 5 timmar). Tidigare brukade jag sockerladda med yoghurt och några kakor för att hålla hjärnan igång, vilket inte är och tänka på nu. På min förra tenta så tänkte jag att fem timmar är egentligen ingenting och åt en skaldemanbiff med spenat till frukost. Efter att ha skrivt i tre timmar så kände jag dock hur hjärnan gick ner på lågvarv och efter fyra kände jag mig som en zombie. Tentan gick också därefter. För att förhindra en upprepning så tänker jag ta med något lämpligt, frågan är dock vad. Man får ta med sig något litet men inget som stör grannarna. En flaska vatten och ett par ägg skulle kanske fungera, men frågan är om det räcker som mat för hjärnan.
Någon som har några förslag ?
Kokosolja! Påstås hålla en skärpt, och jag tror banne mig att jag håller med! Har inte hållit på med det så mycket, men de senaste dagarna har jag gjort sådant där bulletproof-/magic bullet-kaffe med mycket kokosolja och… jovars! Riktigt bra har det gått med studierna! :-D
Du kan ju också prova att göra sådant kaffe och ha med i en termos, eller äggmjölk med kokosolja. Nötter är ju en bra grej också.
Vissa får dock problem med diarré av kokosolja, så om du inte är van ska du nog ta det försiktigt och trappa upp.
Låter intressant. Ska nog testa. Nu dricker jag iofs inte kaffe, men det kanske går att uppfinna magic bullet-te istället. :)
Sånt te dricker jag o det går ju att variera med smak också 
ägg, ölkorv, rullar med skinka och feta ostar, wrap (lchf såklart) fylld med allehanda goda saker och inslagen i folie så att den är lätt att äta. Fyller man inte så mycket så kan man äta den diskret.
recept på wrap:
Wrap, 2 stycken
4 ägg
6 msk grädde
1-1,5 msk fiberhusk
ev lite örtkrydda, chili eller annan smaksättning.
Vispa ihop och låt stå ett tag, stek sedan i smör på medelvärme.
~God loves you, and I´m trying! ~