Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1359 ggr
lotta5555
0

Järnbristanemi och LCHF

Under sommaren har jag varit inlagd på sjukhus och fått 3 blodtransfusioner pga ett hb på 65 och en vilopuls på 120-130. Har ätit denna kost i 10 månader och trivs bra. Har nu fått väldigt många frågor om det inte kan vara min kost som gett dessa dåliga värden. Vad jag kan hitta borde inte kosten spela någon roll. Äter relativt mycket grönsaker (broccoli, blomkål, vitkål, paprika, svamp, lök och tomat) och naturligtvis mycket ägg, kött och fisk. Mejerivaror i begränsad mängd och då främst keso och vispgrädde.

Vad tror ni?

Zepp
0

Skulle vara Folatbrist i så fall.. då kött innehåller både hemjärn och B12!

Men det borde de ha mätt upp i så fall?

http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnbristanemi

Vanligast är väl brist på B12 på grund av dåligt upptag.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lotta5555
0

Tack för ditt svar! B12 var normalt. Man tog en massa prover och många var dåliga, kommer inte ihåg alla. TPK var över 1000. Blev friad av hematolog i akutskedet och det känns ju naturligtvis bra.

Blir dock trött på alla som påtalar min kostomläggning som orsak till detta och har svarat att jag inte tror att brist på ris, pasta, potatis, bröd och fikabröd kan ge detta och då blir de flesta tysta.

Nu ska jag koloskoperas i morgon och jag tror att jag på något sätt inte tar upp järn. Hade hb 110 när jag skrevs ut för 1 månad sedan och efter att ha ätit järntabletter Duroferon  x2 sedan dess är mitt hb nu 105…

Zepp
0

Ja det är nästan roligare att få reda på att man har någon brist på grund av ensidig kost.. för då kan man ju lätt åtgärda det genom kostförändring eller tillskott.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
0

Detta ämne har kommit upp förut så det förekommer. Sen om det är pga kosten eller trots kosten är svårt att veta men läs det gamla trådarna så kanske du kommer underfund med nåt.

Här är en: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d714be8b9cb46222705f2f6-jarnbrist-med-lchf

Använd sökfunktionen så hittar du nog ett par till.