Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5385 ggr
Skepparkrans
2

Någon som äter potatis här?

Jag trodde aldrig att jag skulle äta en kolhydrat igen men har med tiden ändå övergått till något som mer liknar paleo med mejeriprodukter än LCHF. Jag är inte speciellt restriktiv med grönsakerna längre och äter numera potatis rätt ofta utan att se några förändringar på vågen.

Jag var oerhört strikt i början av min LCHF-tid. För 3.5 år sedan när jag startade var det mest bara kött och sås som gällde. Sedan blev det lite mer grönsaker men ändå inte några mängder. Vi snackar 4-5 körsbärstomater eller några ärtskidor till en stor köttbit. Inte mer än så. Körde så under rätt lång tid och det är under det senaste halvåret som jag övergått till en liberalare kosthållning.

Mosad färskpotatis med smör är verkligen gott. Klyftpotatis också. Och det känns verkligen som "riktig mat" till skillnad från mjöl- och sockerprodukter som mest bara är energi som saknar mikronutrienter. Pommes Frites och sådant går förstås fetbort men bortsett från det har jag svårt att tänka på rotfrukter och andra naturliga växter på samma sätt som raffinerat spannmål.

Upplever ni några problem med just potatis? Jag vet att det är stärkelserikt men min kropp reagerar inte alls på samma sätt när jag äter potatis som när jag äter mjölmat. En viss kolhydratmängd i form av pasta gör mig slö och orkeslös, tung i magen och gasig. Potatis och andra kolhydratrika grönsaker blir jag bara mätt och nöjd av, även om kolhydratmängden är större.

MimLan
0

Jag äter potatis om jag vill.

Jag skulle dock inte vilja jämföra potatis med pasta/spannmål. Det är ganska stor skillnad på dem som råvara, allt handlar inte om antalet kolhydrater. Potatis är inte farligt på något sätt, det handlar ju om vad DU tål.

Siggebus
0

Jag är i sluttampen av min viktresa nu - har bara några få kilon kvar till mitt slutmål så jag är jäkligt strikt just nu eftersom jag verkligen VILL i mål nu. Det är inte säkert att nedgången verkligen HADE stoppats om jag skulle äta lite potatis nu men vill inte riskera något. Glad

Jag har lärt mig nu mycket bra vad jag kan och inte kan äta om jag vill gå NER i vikt så den biten är jag faktiskt helt på det klara med - behöver inte prova mig fram där längre.

Men när jag kommer till målvikten så ska jag inte gå ner mer och då gäller det att "forska" fram vad och hur myckat jag kan äta för att HÅLLA vikten.

Potatis kommer jag att lägga till men det ska inte bli som förut att halva tallriken bestod av potatis Tungan ute

Typ kanske en normalstor potatis provar jag med och ser om det triggar igång någonting men jag hoppas inte det för jag tycker också om det.

Överlag så har jag varit tvungen att äta väldigt strikt för att kunna gå ner och min önskan är att kunna lägga till lite sånt som potatis eller något annat jag gillar.

Dock måste jag vara väldigt uppmärksam på vad som triggar mig så att det inte går över styr igen så nu kommer det alltså snart en ny period i mitt lchf:ande - behålla kontrollen över min slutvikt.

Pasta kommer jag aldrig att äta igen - min mage tåler det inte och det är inte ens gott.

crikarlshamn
0

Lite potatis är ok för mig, lite vetemjöl är det inte.

Vetemjöl = fibro flair, inflammation i hela kroppen.

Potatis = känner ingen skillnad med 2gg per vecka.

Jag äter en blandning mellan Paleo/LCHF/Inflammation Free Diet, endast mindre mängder mejeri/fàr och get.

hemul
1

O ja. Har ätit potatis dagligen i sådär 6 år. Nej, jag upplever ingenting negativt med det. Bara postivt eftersom jag inte mådde bra på bara kött och kaninfoder.

saraBvB
2

Jag har aldrig varit någon stor potatisfantast minns när svärmor som är viktväktare sa "det är så bra med viktväktarna för man får äta hur mycket potatis man vill"Flört Kändes inte så lockande.

I varje fall jag äter potatis någon gång ibland när jag känner för det och potatisen verkligen är god. Det jag känner är viktigast att vara noga med är mjöl och spannmål. Jag tror det påverkar min astma och allergi på ett negativt sätt. Men jag märker ingen större skillnad av potatis och inte heller frukt i små mängder (däremot fick jag huvudvärk en gång då det blev lite för mycket frukt)

Nu försöker jag inte gå ner i vikt eftersom jag är gravid och jag är ganska liberal, men jag är som sagt var noga med mjöl för jag tror det är det som lättast blir problem i form av sjukdomar och också är lättast att överäta.

saraBvB
0

tar bort blev dubbelt

hemul
1

#5 Det är sant. Jag är varken sockerberoende eller kak/bröd-monster, men mackor är ändå lätt att överäta därför att det är så tillgängligt, så lätt. Säg om man blir sugen på kvällen, inte hungrig, bara sugen. Det är så lätt att ta en macka. Koka potatis? Aldrig!

[tick]
0

Jag äter potatis, sötpotatis och frukt utan problem. Jag var ett riktigt smörgåsmonster innan jag började med LCHF som sedan blev mer "moderate carb"-paleo-aktigt. Nästa steg får väl bli ett kitavaexperiment ;)

Siggebus
0

Oh vad jag håller med er om mackor - det kommer jag nog aldrig att våga mig på för jag fixar inte det! Överäter direkt! Skäms

Men som du sa hemul…koka potatis?? Nääääää Glad

Beate
0

Japp, jag äter potatis då och då men inga stora mängder. Väldigt gott med potatis till sill och äggahalvor. Och en liten snaps! Glad

Dock tycker jag det är svårt att hitta eko-potatis, vilket jag helst köper eftersom potatis (och lök) besprutas otroligt mycket.

Leramani
1

"All stärkelse blir druvsocker och börjar brytas upp redan i munnen. Allt druvsocker går direkt in i blodet, 3 stora potatisar blir lika mycket stor mängd druvsocker i blodet - och det sker fort."  Jenny Reimers, Maten vi borde äta, 2006.

Potatis är gott, det är bakelser också. De innehåller samma saker, glukos. Glukos är gott och vi kan överleva på glukos en kort tid, men det är inget man mår bra av i längden.

Människan är oerhört bra på att lura sig själv.

De Lapsus Resurgam

hemul
4

Jag tycker det är du som lurar dig själv. Kan du inte se skillnaden på att basera sin kost på kolhydrater och att äta kolhydratreducerad kost? Allt är inte svart eller vitt och det finns andra sätt att tillämpa kolhydratsrestriktion än LCHFs. Kolhydrater är inte ett dödligt gift som arsenik. Men även arsenik tål vi i små mängder, även om det inte är något jag rekommenderar intag av. Flört Vidga vyerna och läs lite annat än de ständigt upprepade LCHF-flosklerna. Det ger perspektiv och det är alltid bra.

Skepparkrans
9

"Potatis är gott, det är bakelser också. De innehåller samma saker, glukos. Glukos är gott och vi kan överleva på glukos en kort tid, men det är inget man mår bra av i längden"

Jag är inte så säker på att det är sant. Samma stärkelsemängd i form av potatis som i form av bakelse påverkar som sagt min kropp på olika sätt. Och det finns inte bara exempel på naturfolk som lever på kött, fisk, blod och mjölk, det finns sådana som lever på rotfrukter, honung och bär också. De sistnämnda lider lika lite av välfärdssjukdomar som de förstnämnda, vilket bör innebära att kolhydrater inte nödvändigtvis måste vara av ondo.

Därmed inte sagt att kolhydrater inte kan vara ett problem för många i västvärlden och att en del säkert mår bäst av att undvika även rotfrukter som potatis. Jag misstänker att människokroppen egentligen är fullt kapabel att processa stora mängder stärkelse och fungera på det, men att raffinerade produkter som socker och mjöl helt enkelt är för mycket. Att det ger kroppen stryk och att den till slut tappar förmågan att processa kolhydrater.

saraBvB
2

Bakelser innehåller också gluten och nej jag tycker inte att man lika lätt överäter potatis som bakverk eller mackor. Man får ju känna efter själv hur man reagerar på olika livsmedel inte bara gå strikt på vad de innehåller.

Leramani
0

I rest my case. Den är f ö rätt tung, så det behövs.

De Lapsus Resurgam

Beate
0

Äter jag 100 g potatis så får jag i mig ca 16 g kolhydrater och 100 g kokt ris ger 23 g kolhydrater. Ryms gott och väl inom ramarna för lchf.

Folk verkar tro att det är oerhörda mängder kolhydrater i ris, potatis, rotfrukter m.m.

Leramani
0

Upphettning spjälkar stärkelsen i potatisen till glukos.  100g tillagad potatis är 100 g glukos när den bryts ner i magen.

De Lapsus Resurgam

[tick]
0

Tre stora potatisar "blir lika mycket stor mängd druvsocker i blodet". Vad betyder det? Potatis innehåller till största delen vatten, och 16g kh/100g.

Ovan citerade Jenny Reimers skriver i samma alster:

"Eftersom fruktos inte kan användas som glukos i kroppen, kan man lätt använda fruktos som sötningsmedel i stället för strösocker, när man vill minska sitt glukosintag. Fruktos befrämjar således inte något "sockersug" p.g.a. ovanstående kemiska reaktioner, men är lika lockande till kariesangrepp som sackaros."

Hehe.

[tick]
0

#17, nej. 100 gram potatis innehåller ca 80 gram vatten och 1-2 gram protein, lite fiber och 16 gram kolhydrater i form av stärkelse (som spjälkas till ca 16 gram glukos).

[AmelieE]
0

#17: Om det stämde skulle 100 gram tillagad potatis innehålla 400 kcal mao, vilket inte ens är i närheten av sanningen.

Siggebus
1

"Äter jag 100 g potatis så får jag i mig ca 16 g kolhydrater och 100 g kokt ris ger 23 g kolhydrater. Ryms gott och väl inom ramarna för lchf."

Det beror nog ändå på VILKEN sorts lchf du äter? Flört

För min del som i så hög grad som möjligt försöker hålla mig till den gamla välkända tanken att "högst 5 gr per 100 gr vara" så är både 16 och 24 gr per 100 gram vara alldeles för mycket.

Sen får man även ta med i beräkningen att även om vissa varor skulle ligga inom ramarna för lchf så betyder inte det att alla klarar att äta det eftersom det kan vara en "trigger" till att överäta eller att få ett enormt sockersug.

[AntoniautanX]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den enda gången jag äter potatis är när jag gör egna chips. Men då är stärkelsen så urlakad, så jag vet inte om det ens kan räknas som potatis ur stärkelsemängd sett. Jag skivar potatisen tunt, tunt med hjälp av en hushållsassistent, därefter får skivorna ligga i vatten, så att stärkelsen får lakas ur. Ju längre de får lakas ur, desto krispigare blir chipsen. Sen fritterar jag dem i kokosolja.

crikarlshamn
0

AntoniautanX Jag kommer över, bums, och med ett stort fàng blommor! Flört

[mingli]
0

#TS: Jag äter potatis. Jag äter ibland många potatisar och utan dåligt samvete. Jag började min lchf-resa med att vara ortodox, ingen potatis här inte!, men jag insåg att min känslighet för kolhydrater inte var så stor. Jag gick visserligen ner 7 kilo på ett halvår med lchf-strikt kost - men hälften av dessa kilon kanske jag tappat ändå eftersom jag samtidigt började motionera.

Jag lade därför om kosten (var inte nöjd med resultatet betr. min viktnedgång) och då började jag verkligen gå ner i vikt. Mindre fett. Och fler potatisar, vissa dagar många.

Ibland en näve ris.

Jag äter numera också kikärtor och bönor.

Och jag rasar verkligen neråt på vågen. Motionerar fortfarande varje dag, men inte mer än tidigare.

Jag tror vi är olika konstruerade. Vissa är superkänsliga mot kolhydrater, andra inte. Vissa står helt stilla på vågen när de börjar träna, andra ser viktnedgången ganska omedelbart.

Mitt råd; Testa potatisar och kolla vad som gäller för dig.

[AntoniautanX]
0

crikarlshamn, du är välkommen, Glad

De här kryddade jag med salt, vitlök och grillkrydda…muuuums!

Jag skulle också vilja veta var man kan få tag på ekologisk potatis, har inte sett det i nån av de affärer som finns här hemma.

crikarlshamn
0

Glad

tack AntoniautanX,  de ser alldeles ljuvliga ut!

[tick]
1

#22, det du lakar ur är bara den stärkelsen som är "lös". Chipsen du får som slutresultat är fortfarande till allra största delen stärkelse. Att man lakar ur det lösa är för att ytan ska bli torr så att friteringen funkar bättre, det kan knappast ha någon praktiskt betydelse för kolhydratmängden. Om du vill ha mindre kolhydrater, låt bli att äta ett av chipsen, så har du tagit bort mer än du lakat ur.

[mingli]
0

#TS: Potatis är, som någon här tidigare påpekat, ett utmärkt livsmedel. Fullt av nyttigheter. Någon kille som jag läst om livnärde sig ett helt år på att bara äta potatis - med goda resultat, fysiskt sett alltså.

Bröd, pasta, sötsaker och annan skräpmat är en helt annan sak - även om jag känner många italienare som mår prima och är smala trots att de äter både pasta och bröd dagligen - dock ingen smörgås -eller pastafrossa som jag själv tidigare drabbades av.

Det här är bara en kommentar i marginalen. Vi är som sagt olika, liksom våra akillehälsar och "missbruk".

[AntoniautanX]
0

tick, det spelar väl ingen roll om stärkelsen är "lös" eller inte. Huvudsaken är att den minskas, tycker jag. Eller menar du att när det står 16gr kolh/100 gr, så räknas inte den "lösa" stärkelsen in??

hemul
0

#21 Den tanken är en tumregel för folk som inte vill, eller för all del inte kan kan, räkna. Doc brukar förklara det då och då, men tyvärr med väldigt svag röst. Du tror väl inte på allvar att det är någon skillnad på att köpa någon slags produkt med x % kolhydrater och att själv tillsätta motsvarande mängd i sin egen hemlagade mat?

I mitt tycke är det den dummaste och mest fördummande av alla konstiga regler och utsagor som finns inom detta. Jag är inte ensam om att tycka så heller. Så det!Flört

[tick]
0

#29, det var ditt uttalande "Men då är stärkelsen så urlakad, så jag vet inte om det ens kan räknas som potatis ur stärkelsemängd sett" jag vände mig emot. Min poäng var att om man just vill minska kolhydraterna har det mycket större effekt att ta bort ett chips än att ta bort ett halvt gram stärkelsedamm eller vad det nu kan röra sig om.

kaisakavat
0

Jag äter också potatis ibland. Då det händer håller jag till liten mängd, men ja. Gott. Inte märkvärdigt, men gott.

Och har inga som helst besvär av det.Glad

Skepparkrans
0

"I mitt tycke är det den dummaste och mest fördummande av alla konstiga regler och utsagor som finns inom detta. Jag är inte ensam om att tycka så heller. Så det!"

Håller med. Enligt den regeln är det ok att dricka en burk öl med 5g/100g som då totalt innehåller 25g kolhydrater, men inte ok att ta en liten klutt vitlöksdressing som innehåller 6g/100g, trots att den totala kolhydratmängden i den sistnämnda kanske blir typ ett halvt gram som mest. Förbryllande regel.

Siggebus
0

Ja jag kan då räkna men vill inte Glad

Dumt tycker jag då rakt inte det är för min del då jag behöver någon form av riktlinjer för att kunna hålla mig på banan. Det är ibland svårt nog ändå.

Sen är det så att en kolhydrat är INTE den andra lik för mig - min kropp kan reagera väldigt olika - det har jag lärt mig nu med ett par år med lchf.

SÅ är det! Flört

KarinJ46
0

Jag äter hemodlad färskpotatis på sommaren. Som en delikatess. Lite potatis och massor utav smöööööör. En matjessillunch känns inte riktigt komplett utan potatis i fast och flytande form!

Nån gång en ljummen färskpotatissallad med kapris, rädisa, hackad salladslök och en vinägrette på olja, vitlök och dijonsenap. Gott till grillat.

Eller kanske små färskpotatisar rostade i ugnen med en massa vitlök, timjan och rosmarin och olivolja. Mums!

Jag tycker även att "min" potatis har ett förmildrande drag eftersom den är närodlad och ekologisk. Skrattande

Zepp
1

Senast jag kollade så var iallafall potatis inte giftigt.. däremot så innehåller det 16/100 gram kolisar.

Så om man äter en potatis på 50 gram så får man i sig cirka 8 gram kolhydrater.

Tar man bort fnöset på potatiskivorna så har man minskat mängden potatis.. det är fortfarande 16/100 i resten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Skepparkrans
0

"#17: Om det stämde skulle 100 gram tillagad potatis innehålla 400 kcal mao, vilket inte ens är i närheten av sanningen."

Nä det skulle ju betyda att potatis var kaloritätare än vilken bakelse som helst. Vad är det för tokig tant som skrivit den där boken egentligen? Rekommenderar hon verkligen fruktos som sötningsmedel? Galenskap.

Leramani
0

Tokig tant kan du vara själv du. Dra in hakan.  Läs gärna boken innan du uttalar dig om innehållet.

De Lapsus Resurgam

Skepparkrans
4

Om hon viktmässig likställer potatis med druvsocker och anser att fruktos är bättre än stärkelse tror jag att jag avstår.

hemul
3

Hon gillar inte kokosolja heller, Reimers. Tungan ute

Det där med potatisen har varit uppe förr. Det är nog helt enkelt ett slarvfel, ett skrivfel. Hon måste mena att stärkelsen i potatisen blir till lika mycket glukos. Texten är ganska slarvigt skriven här och där och uppenbarligen inte korrekturläst.

Trist ändå eftersom eftersom det tydligen tas ad notam.

Zepp
0

Tror inte det fanns kallpressad kokosolja på den tiden.. iallafall var det få som kände till den.

hemul
0

Det är inte framställningmetoden hon ogillar om jag minns rätt. Och visst fanns det, men kanske inte så lättöverkomligt som nu.

[tick]
0

Enligt Reimers är kokosfett är onyttigt på grund av dess omega-6-innehåll. 2 gram fleromättat fett per 100 gram, det mesta LA. Om jag räknar rätt blir det ungefär lika mycket omega-6 i kokosfett som nötkött per kcal…

Edit: Jag vill tillägga att jag anser att det är helt galet att det skulle utgöra ett problem.

crikarlshamn
0

Tick, tack..det är nog därför vissa ser det som en lätt inflammerande produkt men jag har märkt att hàler jag mig bara strikt borta fràn vetemjöl reagerar inte min kropp med märkbar inflammation gälande nötkött.

Balancerar även med ingefära, gurkmeja, basilika etc..

Intressant, tack igen.

**Malin**
0

Haloj =))) jag måste veta men är det ok att äta flat bröd ?? de finns bland knäckebröd på hyllan i affären !någon som vet ?? vore mycket tacksamm för svar =)))

Mvh Malin

snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

MimLan
0

#45 Ur vilken synvinkel frågar du? Jag skulle säga nej, det är ju spannmål.

Zepp
2

Tja tar du ett flatbröd om dagen med massor av smör o pålägg så blir det väl 7 gram kolhydrater, extra!

Hur som helst så är det bättre med ett (1) flatbröd än en halv limpa!

Duvet.. det handlar om hur känslig du är och vilken gräns du satt för ditt kolhydratintag!

Annars så funkar det även med PUMA, pålägg utan macka!

Skepparkrans
0

Det blir väl snarare 3 gram extra. En skiva innehåller inte mer än så.

saraBvB
1

45# det beror väl på vilken aspekt man tycker är viktig av lchf. För mig är glutenfrihet viktigt så då undviker jag gluten och äter aldrig bröd och annat som innehåller vetemjöl till vardags . Annars är jag rättså liberal just nu.

Zepp
0

Då är det väl Finn-Crisp som innehåller 7 gram?

Fazers flatbröd tycker jag dock är godast.. inhandlas vid speciella tillfällen, specielt vid jul.

Då brukar man få en massa goda desertostar o liknande.

**Malin**
0

Men jag tror nog att en skiva flat bröd innehåller 2,4 kålisar det var mindre i det än finn crisp =))) men jag ville höra era åsikter me =))

mvh malin

Skepparkrans
0

Finncrisp och Flatbröd innehåller båda runt 3g per skiva. Jag föredrar flatbröd eftersom det är större och rymmer mer pålägg.

Snackar vi 7g är vi uppe i större saker. Typ husman.

**Malin**
0

#52 hahah ja du är ju heelt rätt ute =))) men jag vet att flatbröd innehåller mindre ,men rymms mer ;)

mvh malin