lchf bra för tänderna
Den 29 maj så läste jag en forskningsartikel i Sydsvenskan.Där stod det att det var förödande för tänderna att äta kolhydrater.Det är kanske inte så chockerande för oss lchfanhängare.Det beror på att våra tänder passar mycket bättre att äta sånt som man får tugga ordentligt.De flesta onyttiga och kolhydratstinna produkter kan man ju nästan bara svälja ner.Intressant artikel.

Här kommer en länk till artikeln. http://www.sydsvenskan.se/sverige/tandtrollen-kom-med-jordbruket
Japp! Mina tänder har blivit så vita de senaste veckorna 
Jag har upptäckt att jag inte behöver använda tandtråd längre. 
#2 Kommenterar mig själv: Anmärker att jag gör egen tandtvål på olivolja och kokosfett och jag har även dragit ner på te-konsumtionen.
Hur gör du den?
Här lägger jag in ett tassavtryck! Väntar med spänning på tips till egen tandkräm!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Tassar in jag med och är nyfiken på hur du gör din tandtvål 

Artikel i SvD idag "Kolhydrater gav oss dåliga tänder"
Faktarutan:
Våra tänder och käkar är anpassade för en hårdtuggad, sockerfattig diet. Men efter jordbrukets uppkomst för cirka 13000 år sedan har dieten förändrats och sedan dess har vi plågats av tandröta.
Undersökningar av skelett från tiden före jordbruket visar att bara två procent av istidsjägarna hade hål i tänderna. Detta ökade till nio procent bland de tidigaste jordbrukarna, och ökade ytterligare under antiken, romarriket och medeltiden.
Efter 1500-talet, då raffinerat socker för första gången blev vanligt i Europa, försämrades tandhälsan ännu mer. Under 1800-talet tycks de flesta människor i Europa ha haft oerhört dåliga tänder.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#5,6,7: Tandtvål görs på kokosolja, olivolja och bikarbonat. Det är ytterst lite bikarbonat i förhållande till oljan, så det sliter inte. Finns på nopoo.se
Skriver in receptet här:
- 1/4 tesked bikarbonat
- 2 teskedar kokosolja
- 2 teskedar olivolja
- 7 droppar kanelolja
Blanda ingredienserna och förvara i en flaska med pipett (Går bra i en liten glasflaska också). Skaka om flaskan innan du borstar.
OBS: Kokosolja stelnar vid rumstemperatur. Om det är riktigt kalltdär du förvarar din tandtvål kan du ta mindre kokosolja eller värma upp flaskan i varmvatten innan du tar din tandtvål.
Jag använder en gammal plastflaska som innehöll alkogel, så en pipettflaska är inte jättenödvändig.
Det tar lite tid att vänja sig, och man blir kanske inte lika fräsch i munnen (men inte mindre ren) som av vanlig tandkräm, dock så tillåter tandtvålen återmineralisering av tänderna, vilket glycerinrik tandkräm inte gör!
Jag använder pepparmyntsolja istället för kanelolja, och det funkar bra. 
Jag tror också jordklok.se har fluorfri tandkräm och lite allt möjligt i tandkrämsväg. Även ekologiska tandborstar utav bambu, deodoranter med alunkristaller (en typ av salt) istället för aluminium med mera.
#9 - Aha, det är lite likadant som jag använder som tandpulver. Men det är torrt och mer bikarbonat i. Kul, då kan jag lätt göra en tandkräm också. Tack!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
återmineralisering, vad menas med det?
#12 Att tänderna byggs upp, typ motsatsen till fluoros.
har alltid hört att man inte kan göra något åt förstörd emalj, men det går alltså?

#14: Jo det hette länge att emaljen var så att säga död att det inte gick att göra nåt åt den, men det har visat sig att den är i högsta grad levande och kan till och med reparera kariesangrepp, inte alltför stora angrepp givetvis, med mindre antydningar till hål har man konstaterat att dom försvinner med tiden, såvida man inte vräker i sig socker förståss, för det är den föda karies-bakterierna föredrar
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus