Behöver mer kolhydrater?
Är inte överviktig men haft problem med ”överätning”/ matsug/ IBS/ trötthet och mår MYCKET bättre med FÄRRE kolhydrater… Har läst väldigt mycket böcker/ fakta (TACK Sten-Sture för dina utmärkta böcker!, Tack ”Lev Starkt”/ Kostdoktorn/ Mariannes lchf MFL för Era utmärkta bloggar!! Har prövat allt inom 5-100 g kh/ dag och mår nog bäst på ca 50-60 g/ dag. Ett ”problem” jag märkt är att nar jag äter mindre än ca 20-30 g kolhydrater, särskilt i kombination med hård träning, vaknar jag på natten och är ”orolig”/ drömmer mardrömmar samt har konstig ”kramp/ smärta” i nedre magen/ ryggen…. Och detta är inte ”förstagångsbesvär” utan kommer alltid efter ett tag på ”striktare” kost…. KAN det vara så att vissa individer inte mår bra på för strikt lchf, och att varianter behövs, eller är det att svära i kyrkan?? Bara undrar…..Är det fler än jag som mår bättre på "liberalare LCHF" ??

Jag vet inte om jag behöver mer kollisar men just nu känns det så. Har efter ett år med ca 15-18 kolhydrater och viktuppgång ( ca 2 kg) fuskat mellan jul och nyår. Nu 1/1 klockade jag in på ca 2 kg mindre och är efter 8 månaders kämpande äntligen tillbaka på mitt ursprungsläge. Vågen har nu sista veckan rört sig ytterligare några hg ner.
Har ju inga bevis och detta är för mig en engångsföreteelse men…… nu känns det äntligen som om något händer iallafall. Har ätit en-två frukter i veckan som gått samt mer "förbjudna" grönsaker än tidigare som rivna morötter, rotfrukter mm
Skulle tippa på att jag är uppe i ca 50-60 kh nu men har inte mätt med matdagboken.
Så jag ska nog vara lite mer liberal ett tag nu och se hur kroppen svarar. Kanske är det så att LCHF med ca 20 kollisar inte passar alla.
Det låster som att du får brist på nånting när du äter strikt. När man tränar hårt så går det inte bara åt mer energi utan mer näringsämnen också och det är lätt att vara lite för snål när man äter strikt.
Äter du inga inälvor, lever eller rått kött så behöver du komplettera den striktare kosten med en multivitamintablett. Gör du det tror jag du kan äta striktare utan att må dåligt.
Men om du får de resultat du vill ha på en lite liberalare kost så finns det ingen anledning att äta striktare…
Jag äter nyttigt + tar vitamin,mineraltillskott, D-vitamin, fiskolja+ extra magnesium… men trots detta kommer besvären vid för lågt kh, vilket irriterar mig eftersom "alla andra" verkar må så bra på nästan inga kh……
Kolla tråden "ni som kör the perfect health diet" av haneit. En av teoriene i den har med glukos från "safe starches."Ca 50 g kolhydrat per dag. Om du känner till Staffan Lindbergs paleo teorier är det lätt att se vad det handlar om. Det er en lågkolhydrat hög fett paleo kost. Annars får du lära det från grunden.Men du ser det viktigaste på tråden eller hemsidan.
Tack. Ska kolla det. Omkring 50 g kh/ dag verkar min kropp vilja ha oavsett vad min vilja säger…..
Jag har ingen större tro på extrem lågkolhydrat kost. Inte ens för den mest insulinresistenta tror jag 10-15 gram kolisar mer eller mindre per dag har någon större betydelse. Anekdoterna som talar i favör för viktnedgång med starkt kolhydratreducerad kost som tex ufo/fakir tror jag handlar mer om andra mekanismer (tex generellt sundare livsstil i en period, generellt sundare kost eller mer träning) än de 10-15 gram kolisarna per dag. Jag menar, hur mycket insulin är det plausibelt att tänka sig att 15 gram kolhydrater fördelat utöver dagen kan utlösa? Levern tillför betrakligt större mängder kolisar än 15g per dag.
Jag tror altså att för en person som är i stark ketos vid 35g kolisar om dagen har det minimal betydelse om den personen äter 35 eller 10 gram om dagen.

Minsta eller mesta av någon macronutrient skall inte förväxlas med vad som är optimalt.. vilket skiljer för olika individer!
En ledtråd kan ju vara att du tränar en del, då kan det hampa sig att man faktist gör av med en del kolisar och då får kroppen tillverka rätt mycket om man är strikt.. vilket kan leda till en hög aktivitet i levern vilket skapar värme osv.
När man skall sova skall kroppstemperaturen sjunka en aning.. annars så sover man oroligt.. likaså vid förkylningar då imunförsvaret är aktivt hela natten.
Man får altså skilja på folk som är extremt insulinresistenta eller diabetiker, de kan ha större fördelar av att kontrolera ett bångstyrigt blodsocker.
Finns ju de som menar att de mår bättre under natten om de ätit en halv kokt kall potatis innan sängåendet.. kan ju handla om att det tar rätt lång tid för kroppen att omvandla det till glukos.. och så slipper glukoneogenesen jobba för högtryck hela natten?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#7,
Fast å andra sidan, ju mindre kolisar och desto större grad av ketos och ketonbildning, dest mindre krav blir det på glukoneogenesen eftersom ketonerna kan ersätta CNS´s glukosbehov till 70-80%.. Om natten är det egenligen bara CSN som förbrukar glukos vilken borde göra att glukoneogenesen är ganska lite aktiv på natten även vid mycket lågt kolisintag?
Men kanske det är den intesiva B-oxidationen som skapar värme? Men låter egentligen som typiska övergångsproblem…
#5 Men du. Det viktiga är vad som fungerar för din kropp. Fokusera hellre på vad du mår bra av och samtidigt klarar av att hålla suget i schack.
Och det där med att något funkar för "alla andra" är nästan alltid tunnelseende, man ser det man vill se, och funderar inte så mycket på det andra som inte passar in.
Tack alla som bryr sig om mitt lilla "i-landproblem"! Zepp det ligger i något du säger med värme- kan känna en inre "brännande känsla" de gånger jag vaknar mitt inatten. Ska pröva ta liten kolhydrat innan sänggåendet och se vad som händer!

Jo ioförsej.. försöker bara komma på vad som gör skillnad med en halv kokt kall potatis, före sänggåendet?
"Alla andra", är sunda välmående smala friska och går i ett ständigt lyckorus.. eller kanske inte!?
Fast jag antar att i själva verket så har alla sin egen barlast att släpa på och det främst är hur man hanterar sina tillkortakommanden i livet som gör en till den mäniska man är.. och hur man mår!
Som sagt.. vad som funkar för andra är deras recept, man får försöka komma fram till vad som fungerar optimalt för en själv.
Om man är tex diabetiker så kanske man mår som allra bäst på minsta möjliga kolhydrater.. men det finns då inget som säger att de inte skulle mått ännu bättre om de hade varit utan den sjukdomen och kunnat äta mer kolisar?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Finns en bok som heter just "Potatis istället för Prozak" handlar om seratoninnivåer i kroppen och hur kall potatis vid sänggående hjälper. Kanse det trådskrivaren saknar och därmed får mardrömmar mm nattetid. Seratoninnivån är för låg och man blir orolig. Famlar i mörker här och försöker gissa mig till ett samband
Hittade förövrigt en gammal tråd om detta.
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7145e4b9cb46222d05a18d-raddad-av-en-potatis
Man ska nog vara medveten om att LCHF är en extrem form av lowcarb också. Jag antar att de flesta kollade på Andreas intervju med Phinney. Men la ni märke till vad han säger vid ungefär 5:15?
"For most of the last seven years […] I've been on a very strict low carbohydrate diet. I get between 25 and 50 grams of carbs per day."
Enligt Phinney är alltså 25 - 50 very strict. Vad skulla han då kalla under 10? Nu hör det till saken att han verkar rätt stor i maten. Han säger att kolhydraterna bara blir 5% av energiintaget, men ändå.
#6 goliath:
"hur mycket insulin är det plausibelt att tänka sig att 15 gram kolhydrater fördelat utöver dagen kan utlösa?"
Jag skulle gissa på betydligt mer än den insulinchock som en del menar blir följden av det cirkus 1 gram vassleprotein som finns i 1 dl grädde. Den är så stor att det ynka grammet helt kan "släcka fettbrasan". 
Sinne för proportioner är något som tyvärr ofta lyser med sin frånvaro.
@ zepp,
Hmm.. den där potatisen är ett mysterium för mig än så länge.. Placebo är kanske en lite för enkel förklaring?
@ Hemul,
LOOOOOL 
Tråden om en kall potatis blev super lång, men intressant. Tror det finns definitivt något i påståendet potatis istället för prozak. Flera fick en god effekt på spesiellt humöret. Men det måste vara en liten och kall mängd på kvällen.Konstig, men samtidigt inte. Minns det handlade om att stärkelsen hjälper något i kroppen att binda sig, och få en bättre effekt. Vad minns jag inte. Men om du orkar, läs sista delen av tråden. Litt mycket att kolla hela kanskje. Kan ha varit seratoninet ja.
Puttar upp den här tråden. Efter sötsuget satt in under våren har jag kört strikt ( ca 20g kh/dag) några månader. Men efter ett tag vaknar jag återigen av "stressmardrömmar" på natten samt har mkt kramper i mage/ tarmar. Nu har jag börjat att ta 10-20 g kh i slutet av varje måltid (äter 3 ggr/ dag) t.ex 1 banan/ 1 potatis/ äpple etc, samt dragit ner lite på extra fett. Faktiskt mår jag mycket bättre, orkar mer på träningen och har gått ner mer i vikt (vilket eg. inte är målet) … Suget verkar också hålla sig i schack! Ville bara säga att det kan också fungera…