Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5050 ggr
problembarn
0

B-vitaminbrist

Jag undrar om det finns någon här som har erfarenhet/kunskap om detta? Pratade med min läkare idag och hon berättade att man behandlar (har precis börjat tror jag) kroniskt trötthetssyndrom med större doser B-vitamin. Jag har ju lidit av sjuklig trötthet (har ingen sådan diagnois dock eftersom allt beror på min övervikt enligt de andra läkarna jag träffat) sedan min sista grav (snart åtta år!!!!) och min läkare börjar tycka att det är ganska underligt att det inte blir bättre. Hon är dock helt positiv till LCHF och hon rekommenderade faktisk boken fettskrämd till mig eftersom hon kände till mina ätstörningar vilka ju baserades på fettfobi Generad.

Jag tror dock även att jag har problem med enzymer och så'nt i magen som kanske gör att jag inte riktigt tillgodogör mig det jag äter. Är det någon som vet något kring detta?

Anterrabae
0

vad vill du veta..? *flinar*

Har både vitaminbrist, dåligt upptag och massa annat som du vet. Min Biopat har gått in för att informera mig om vad som händer och varför i kroppen.

vet inte allt, men en del iaf..

Du är ju ganska påläst du med.. även om det kanske inte alltid känns så..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

problembarn
0

Tjaa, om sanningen ska fram så vill jag ju egentligen inte ta NÅGRA kemiska mediciner Generad om jag kan slippa… alltså skulle jag vilja veta mera om hur detta hänger ihop innan jag ger mig in i en behandling på "försök".

Jag har via kinesologi (fast detta var ingen diplomerad kinesolog…) fått veta att jag saknar enzymer i magen. Är så här i efterhand egentligen inte så förvånande med tanke på en nästan livslång candida… det jag till viss del funderar över är om b-vitamin i tablettform kommer att göra någon verkan alls om jag saknar det där LF proteinet som ska göra det användbart…

Däremot vet jag helt säkert att jag måste kämpa vidare för att bli frisk och pigg igen!

En annan sak… alla de här symptomen… b-vitaminbrist, IF protein… mm mm beror ofta på att man saknar sådant som finns i animaliska produkter som lever, ägg, fet fisk, kött GeneradSkrattande ser jag när jag surfar på det!

Kan det helt enkelt vara så att jag har svält sönder systemen i kroppen… plus candidan då som förvärrat situationen (plus att den växer till sig ännu mer när man svälter…)? Min tanke är att LC-kosten måste ju vara rena hälsokosten för mig… med betoning på protein då, men kanske att jag skulle behöva lite kick-start-hjälp genom diverse kosttillskott? 

Berätta gärna vad du vet… (andra med) detta är helt nytt för dagen för mig så jag är ännu inte påläst i ämnet ;-) Hänger inte B-vitaminbrist ihop med blodvärdet? Jag är (eller var) en hög hb-are (uppåt 150 trots att jag varit blodgivare!! slutade genast ge blod när jag fick min candidadiagnos!!) borde det inte märkts där?

Anterrabae
0

Jag tycker att det låter som att du tänker helt rätt.. Absolut att ditt dåliga upptag kommer sig av candidan tillsammans med svältmat i alldeles för många år.

Det som händer är att när immunförsvaret inte klarar att hålla candida och annat skit i skack så blir det överaktivt och man får en massa skadliga prostaglandiner i kroppen. Detta innebär att kroppen går i inflammation. Tecken på det är retad/irriterad tarm samt att utrensningsorganen är blockerade. Detta ger mer inflammation och kroppen blir sur och den onda spiralen är igång.

Innan man kan döda av svamp och parasiter måste man ha igång utrensningsorganen! Annars kommer man bara bli sjukare, för att kroppen inte kan göra sig av med skräpet. Gullris eller nässlor för njurarna. Helst egenplockade och torkade. Mariatistel (obs! flytande) för levern. Detta tar lång tid. Om du har möjlighet så medicinska fotbad.. Det är dessa som fixat mig.. Sen kan man kanske gå på lymfan…. för att minska inflammationerna. 

Inflammationerna i tarmrna i kombination med enzym och bakteriebrist gör att matmolekyler (protein, fett och kolhydrater) läcker ut i blodomloppet.. matar candidan och skapar mer inflammation. 

Ett stort steg är som du gjort, tagit itu med candidan. Nu måste du hjälpa dina tarmar att läka. Detta görs med massiva doser enzymer. Dessutom bör du få det muskeltestat om du har för lite saltsyra i magsäcken. Om det är så finns det bra hälsokost preparat för detta.

När den grunden är lagd så kan man börja med kosttillskott.. Innan detta så är det ingen större ide. Du kan inte ta upp det.

Tio minuter före mat tar du enzymerna. Till maten sedan multimineral och multivitamin. Muskeltesta om du vill ha extra b-vitaminer och hur mycket. Dosen kommer variera från dag till dag. Jag har svår bvitaminbrist. Tar uppemot 400 mg b-kplx om dagen. Har även kompletterat med extra folsyra och b12. Dessutom kan du behöva komplettera med extra aminosyror.. Iaf om du ligger lågt i protein. Hur mycket protein äter du?

Bvitaminer hänger vad jag vet inte ihop med blodvärdet.. Däremot är det järn som hänger samman med hb.. Har inte så stor koll på hb just. Vet att det är koncentrationen av röda blodkroppar i blodet. Men detta värdet säger inget om kvaliteten på blodkropparna. Har högt Hb själv.. men urusel syrebärande förmåga så jag måste äta extra järna för att få mer blod som kan bära syre..

Antioxidanter är urviktigt när man är sjuk. Nu kommer jag inte ihåg ifall det var läkarmediciner eller inflammationen och parasiter i sig som ger massor med fria radikaler. Hur som helst så brukar det vara så att när man är sjuk så har man mycket av dessa. De fria radikalerna förstör mitokondrien i cellen. Dvs cellens förmåga till att tillverka energi. För att skydda cellerna och bygga nya mitokondrier så behövs antioxidanter. Dessa finns i kött.. =D Men man kan under perioder behöva äta extra.

Allt detta är tillfälliga grejer, men tyvärr kommer tillfället då de behövs vara under lång tid. Men så småningom kommer kroppen lära sig att hantera dessa funktioner själv.

1. Enzymer och mat
  2. Utrensningsorganen
  3. Avgiftning från parasiter mm
  4. läkning

Detta är ordningen man måste ta.. annars är risken att kroppen protesterar. Klarar man inte att smälta maten måste man äta sånt man klarar.. även om det är relativt fettsnålt och vegetariskt. Tid kommer när man klarar det andra oxå.. Jag har varit där med.

Ha tålamod… *stor kram*

Använd kinesologin/muskeltestningen mycket, den kan svara på allt.. men var noga så du inte är swichad…

//Ida

problembarn
0

Ojojojojojoj…. jag är ju redan ruinerad Generad Jag kan inte kinesologi eller muskeltestning själv och varje besök kostar 600:- Just nu är jag sjukskriven men har inte fått sjuksrivningen godkänd ännu…

Har precis ätit en burk enzymer… märkte ingen skillnad alls, behöver kanske mer. Har ätit både nässla och mariatistel (tabletter… men de ska enligt phytonomen vara mycket bra) en mycket lång tid. Mina blodanalyser visar inte på direkt förhöjda fria radikaler vilket förvånade phytonomen. Är ganska inne på att äta mer protein just nu… har varit rätt så dålig på det eftersom jag tycker att kött är fett och fett är äckligt Generad men jag kämpar på! Kan enzymerna rätta till sig med rätt kost? Jag tror att det är därför min "smak" valt bort kött och fett sedan barnsben… jag har inte klarat att bryta ner det utan mått dåligt av det istället.

Nog switchade jag i början… men hon lät sig inte luras. Nu har jag inte träffat henne sedan i oktober för jag har helt enkelt inte råd just nu Ledsen jag får kämpa på så gott det går ändå!

Tack snälla!! Kram till dig med!!!

Denna kommentar har tagits bort.
Anterrabae
0

Och ja… man kan få igång enzymprod. på egen hand genom maten.. men det är under förutsättning att man äter enzymer under tiden.. typ. iaf någon gång om dagen..

Skönt med de fria radikalerna… dit har jag inte kommit än.. 'ler* OCh att du ätit mariatistel bådar gott för din lever.. då är det klart så att säga.. Man får väl hålla koll efter hand men det värsta är mao gjort.

Är alla animaliska proteinkällor äckliga? Eller är det bara ko och gris?  Isf kanske du kan äta mer av fisk skaldjur och fågel.. Innan jag fick igång min enzymproduktion var det och soya det enda jag kunde äta. Om du lagar det med smör alt bra kokosfett så får du i dig det med. ÖVerdriv INTE.. Ingen ide att tvinga i kroppen sånt den inteklarar. Jag tror att om du ger det tid och pillar in fett där du kan utan att det blir för mycket så löser sig resten… Var inte rädd för proteinet.. Du behöver det för att läka.

Ska du satsa på att köpa bara en sak.. ett tillsott så är det enzymer.. Tyvärr kommer du om du saknar det behöva äta det ganska länge.. Men inte så länge nu som om du levt på kolhydrater. Bukspottskörteln kommer vakna.. men den behöver mer energi. (troligtvis)

Det som är gratis: utomhus en timma om dagen före kl 14 (då ljuset fortfarande är blått) utan glasögon. Helst en kvart barfota på marken oxå . gärna nära vatten. Det kommer ladda dig.

Även om du klarar, en drink typ smoothie på färska grönsaker varje dag. Mycket grönt. Muskeltesta vad du vill ha i. Det ger ljus och energi till cellerna.

Ta det piano..

//Ida

Pasi
0

Jag hann inte läsa igenom allt nu men tänkte jag kunde lämna info om att b-vitaminerna har betydelse för ev blodbrist eftersom de används vid bildning av röda blodkropparna. :-)

problembarn
0

Tack snälla ni!! Jag är såååå imponerad över den enormt breda kunskapsbank som finns tillgänglig bland er!

Anterrabae; förr har jag tyckt att allt kött med fett varit äckligt, har dock alltid ätit kött för jag har ändå gillat smaken på själva köttet! Har alltså ansat bort allt synligt fett och lite till och sedan stekt utan fett… Generad MEN oavsett vilket så har jag ju sannolikt inte tillgodogjort mig näringen om jag saknat enzymer. Kanske är det ändå där jag måste börja… annars kommer ju inte någon av alla mina ansträngningar att hjälpa! Leverrening var för övrigt kanon för mig! Jag vet att inte alla riktigt tror på det där med stenarna men för mig var det super! Har gjort det två ggr och efter den första fick jag snarast mer ont men efter den andra har jag mått mycket bättre. Massor av stenar kom ut!

Det är lite svårt att förstå fysiska instruktioner via text :-) Ska fingret böjas ner mot handflatan alltså? Jag har bara muskeltestats med hela armen tidigare. Jodå, jag switchade rejält i början och påstod mig heta nisse :-) Det vore kanon att lära sig att testa själv eftersom det är många saker jag funderar över. Eftersom jag är sjukskriven nu så sitter jag ute varje dag…

Pasi, tack. Det jag funderar över är väl snarast huruvida jag kan ta upp och tillgodogöra mig B-vitaminet överhuvudtaget… och hur man ska kunna veta sådant…

Puh!!

Anterrabae
0

#8: Jag tror absolut att det är vid näringsupptaget man måste börja. Om man inte har något upptag så är det som ingen idé att man stoppar i sig massa grejor.. det blir bara dyrt. När du lärt dig muskeltesta kan du även kolla vilka tillskott som kroppen vill prioritera, så man inte behöver köpa allt på en gång. Man kan ta en sak i taget.

När man muskeltestar så håller man tummen och tex pekfingret i en ring. Sen drar man i sär pekfingret och tummen ifrån varandra, man så att säga öppnar ringen. Den som du testar håller emot medan du drar eller rättare sagt böjer upp ringen. Det kommer kännas tydligt om den som du testar är stark eller inte.

Om  det känns lättare så testa att göra med hela armen som kinesologen gjorde på dig. Där känns oxå tydligt om man är stark eller inte. Är det något som kroppen svarar JA på så kommer du knappt kunna rubba armen (den testade är stark) medans om det är ett NEJ så kommer du med lätthet att flytta armen (den testade är svag) Visst gör man så att den som testas håller ut armen rakt framför sig, och den som testar för armen uppåt, medans den testade håller emot? 

När du lärt dig muskeltesta så kan du fråga om du tar upp tex b-vit och andra saker. Även om du misstänker att candidan spökar igen samt om du behöver kosttillskott. Men det är bara ja och nej frågor som gäller.. Iaf det som jag kan.

Sen kan man även testa om felen man har är fysiska eller emotionella och massa sånt.. men det kan inte jag.. *ler*

//Ida

Airam1
0

Hinner och orkar inte läsa allt ovanstående precis nu. Men om det inte är sagt redan är B-vitaminbrist en mycket allvarlig åkomma. Nåt man ska passa sig för alltså. Och ibland räcker inte en vettig (LCHF)kost därför att det av olika anledningar kan saknas intrinsic factor i magen vilket är världsviktigt för upptaget av vitamin B.

Googla på Kobalaminer, Folsyra, B6. Eller kika här.

problembarn
0

Airam1, jo det har jag förstått… grejen jag oroar mig för (och nu ska försöka på något sätt ta reda på) är om min kropp överhuvudtaget KAN ta upp näringen i maten! Det spelar ju ingen roll om jag käkar VV-mat eller LC-mat om kroppen inte kan ta upp näringsämnena. Tack för tipset med vitaminsidan!

Anterrabae; när jag testats eller varit hos kinesologen (det är hon som testat) så hart jag legat ner och hållit upp armen i ungefär 50 graders vinkel, så har jag försökt hålla emot och hon tryckt armen nedåt. Ska testa lite när sambon kommer hem… ska bli mycket spännande att se om det funkar :-) Stort Tack!!

Jag har känt mig ganska tröstlös i och med att alla mina problem är "dolda fel" som inte går att mäta eller se (doktorerna har ju bara valt att inte tro på mig helt enkelt!!). Alltså har jag fått gissa mig fram och det är både som sagt tröstlöst och dyrt eftersom man inte riktigt vet vad kroppen behöver och/eller vill ha! Så om jag kunde lära mig att muskeltesta själv vore verkligen ett superlyft!!

Gronstedt
0

Detta var en mycket intressant tråd, men jag måste erkänna att jag inte begriper riktigt. Vad menas med "switchad"? "Muskeltesta med hela armen?" Mig inte förstå - är det ett prov på muskelstyrka? Jag vet att jag vissa dagar har nypor av järn och andra dagar knappt kan gripa tag om dörrnyckeln och vrida runt den (och ibland får bända loss fingrarna från nyckeln med andra handen efteråt). Det gör inte ont, det finns bara inget tryck i tassarna. Är det tecken på något kemiskt fel inuti mig? (Såklart det är, men vad?)

Angående B-vitamin har jag periodvis tagit massiva doser niacin (B3, tror jag) tillsammans med B-komplex (som krävs för att niacin ska tas upp). Detta motverkar candida. Man vet om man tagit till sig niacinet om man upplever stark, kortvarig hudrodnad och klåda inom någon timme efter att man tagit det. Om ingen rodnad kommer, bevisar det dock inte att man INTE tagit upp niacinet, alla reagerar inte lika.

problembarn
0

Njae, det handlar om att muskeltesta för att få svar på vad som stärker kroppen eller ej. Det är något som särskilt används inom kinesologin http://www.ulfkilman.com/kinesiologi.html här är en sida som kan förklara lite bättre. Kroppen vet allt om oss både vårt nuvarande tillstånd men även varje detalj om vad som hänt ända från det att vi låg i våra mammors magar… Vi har kanske ramlat som små, våra mammor, pappor eller andra vuxna kanske har sagt eller gjort saker som "satt sig" i oss. Här kan man även kontrollera kroppens funktioner, vad som inte fungerar och varför… här kan man genom att använda muskler i kroppen kan få reda på vad kroppen "anser" om saker Glad. Man kan fråga sig fram till behandlingar, mediciner, tillskott mm. Sådant som man inte kan få veta på andra sätt!

Jag har gått hos ett par kinesologer och det är det absolut mest effektiva eftersom det är min egen kropp som talar om vilka problemen är, vilken hjälp just den behöver och i exakt vilken mängd!

Anterrabae
0

Gronstedt: Precis som Problembarn berättar är det en metod för att se vad kroppen vill resp inte vill.

Allting som vi gör eller stoppar i oss antingen bygger upp eller bryter ner kroppen. Det finns eg inte något som är helt neutralt. Genom att muskeltesta dvs känna efter om ett ämne gör dig stark eller svag så kan du se om det är något som kroppen vill ha eller inte. Tex. Om du testar om du vill ha kokosfett eller kött, kommer du med största sannolikhet vara jättestark. Mycket starkare än när man testade dig på ingenting, en sk neutral testning för att ha något att jämföra med. Samma resultat får du om du testar och säger "Jag heter" och ditt namn. Säger du däremot ett annat namn som du inte heter, kommer du bli markant svag. Detsamma händer om tu testar något som du inte tål eller kroppen kan klara av.

Detta kan man göra med hela armen eller med fingrarna: Personligen tror jag att det är lättare att lära sig känna av små förändringar i fingrarna än i hela armen… Men jag har inte övat så mycket på armar…

Swichad är man när kroppen är påverkad av något som slår ut dess förmåga att tala om och känna hur det är. Man får inga korrekta mätvärden. Detta kan inträffa om man är trött, ligger för lågt i energi, har druckit för lite eller står i ett kraftfält tex från lysrör, dator, trådlös telefon eller mobil. Om man testar i swichat tillstånd kan man få kroppen till att tro att den verkligen behöver äta mobilen eller att du är en snigel eller nåt. Det brukar märkas tydligt om man är swichad.. då får man gå bort från kraftfälten, dricka lite vatten och ladda kroppen med energi. vänta ett par minuter  och sen går det att testa..

//Ida