Kvartmaraton på LCHF
Hej!
Jag har tidigare postat ang om träning och LCHF.
Övergången har som bekant varit lite värre för mig. Det började med kraftiga sömnproblem med max 3-5 h sömn varje dag. Det tog aldrig slut så jag började öka lite på kolhydraterna och började om igen till strikt LCHF fram till sommaren. Under de tre veckorna under sommaren åt jag "vanlig" mat som potatis, bröd osv. Senare för 3 veckor sedan återgick jag till stikt LCHF igen och var orolig att kroppen ej skulle anpassa sig så bra inför en tävling på kvartmaraton.
Jag är visserligen ingen snabb löpare men hade målet att avverka 10.5 km på 55 min. Började iår med löpningen och haft tider på 55 min på milen för några månder sedan.
När tävlingen startade så kände jag det som är förmodligen unik med LCHF:are att det fanns oändligt med energi. Det som tog slut bara är benen energiomsättning om jag springer för fort. Det fick jag en nyttig lärdom om och höll ett högre tempo än vad jag normalt hade klarat. Jag sprang snabbare på alla km tiderna fram till mål och för några veckor sedan hade jag bara orkat något långsammare i 6 km max.
Så är det LCHF som gjort det?
Svårt att skriva men kan ärligt säga att jag hade nog inte varit så frisk i benen på så hög tempo i kolhydratdrift iaf. Mjölksyran som bildas vid kolhydratdrift är det värsta man kan råka ut för. Ett säkert tecken på att man tar ut sig för hårt och svårt att repa sig ifrån det.
Min målsättning på 55 min avverkades igår på kk-joggen 54:10. Klart bättre än vad jag hade vågat drömma om och har nog kostomläggningen att tacka för även om LCHF verkar sämre på hög intensitet under lång tid.
Så LCHF funkar för mig kan jag övertyga andra om. Sedan vad gäller längre distanser så tro jag att man kan ladda sig med kokosfett alt. redbull för sockret kommer förbrukas och förmodligen hjälper till med frisättningen av fett (spekulation eller är det sant?) under långa distanspass (speciellt triatleter kör på det konceptet).
Grattis!! Jag har kört på lchf i snart 4 veckor, jag orkar inte springa i närheten så snabbt/långt som förut:( känner mig kraftlös, benen Känns tunga, svetten sprutar. Förut sprang jag milen på 55min flera Dagar i veckan, nu orkar jag knappt Några kilometer….! Gaaaah, om detta inte går Över måste jag börja äta kolisar igen och det vill jag inte;( körde intervaller idag också, brukar kunna köra 13km/h i några minuter, nu orkade jag knappt 11km/h i 3min…
Vänta in att kroppen har vänjat sig til kosten när du tränar.
Jeg hade kört på LCHF i 3 månader då jag testade ett löp - en halvmara - det var test av kosten, av mina knä och annat.
Jag hade aldrig sprungit så långt förut. Men jag har ochså lite problem med hastigheten när jag börjar. Sedan kan jag förtsätte och jag är inte så trött efter en runda som på den gamla kosten.
Jag har läst att många säger att man måste äta kanske upp till 100 g. kolhydrater om dagen eller mer om man vill springa på tid och så vidare. Men inte alla tänkar så. Frank Nillson har skrivit om detta ( " Istället för doping") om du har interessa. Ja tyckar man får testa i någon period.
Jag drack inte och åt inte på halvmaran, därför att jag inte hade tränat mig til detta förut. Hade bra mage utan mat. Efteråt kännte jag for en rejal omelet med lite grädde i.
Men man få genomgå dom olika faser av LCHF, att man får typ tunga ben i början. Plötslig får man mycket energi, och man får lust att träna.
Lycka till.
Mandizen:
Du har för bråttom med övergången! Jag har läst på jogg.se och funbeat.se att dessa nyblivna LCHF:are har behövt upp emot 3 månader för att bli anpassad tillräckligt för att kunna köra lika hårt som innan.
Sedan har jag läst lite om din träningsdos och du ligger ganska högt i doserna för att vara en motionär. Om du kör 90% kapacitet dvs nästan allt du orkar varje gång då bryter du bara ned kroppen. I bästa fall ligger du på samma nivå och utvecklas extremt långsamt. Sämsts fall är att du får sämre tider eller värst borde vara överträning och få massa stresshormoner eller dylik som gör att man går misse om effekterna med LCHF. Tro mig jag har varit där och vill inte tillbaks till överträning eller för hög stressfaktor. Det innebär att kroppen lagra bukfett som det gjort på mig ett tag och har tagit långtid att få kroppen gå tillbaks till normalt läge igen.
Jag tränar för triathlon och skall faktisk tävla i grenen idag (Tors) så det skall bli intressant.
Bli inte lurad att du känner dig fräsch snabbare på LCHF för det är falsk signal. Ett säkert kort att drabbas av överträning innan du visste ordet av det :)
Har mer vila emellan dagarna. Minst 1 dags vila emellan vid mellan passet. Minst 2 dagar emellan hårdare pass (gärna mer om jag fick lov att rekommendera).
Du och precis som alla andra tjejer som skrivit om träning och vikt: Låt det ta tid. Det är bara det som behövs och sedan kommer det gå precis så som ni önskar och ni kommer känna er kropp bättre med LCHF vad gällande hunger osv…