Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3773 ggr
kurtlorentz
0

Vegetarisk LCHF-mat?

Jag är nybörjare när det gäller lågkolhydratkost men jag tycker att det verkar klokt! Jag har dock varit vegetarian sedan barndomen och undrar förstås om det går att kombinera på ett vettigt sätt? Jag äter mjölk- och äggprodukter men har mycket svårt att tänka mig att sätta tänderna i muskler… Finns det någon som har tips till mig på vad jag kan äta och kanske t.o.m. recept?

parsley
0

LCHF är ju en lågkolhydratkost. Böner och linser innehåller mer kolhydrater än kött. Hur mycket kolhydrater var och en kan äta är individuellt. Tycker absolut att du kan testa och plocka bort t ex ris, potatis, bröd och pasta ur din vegeteriska kost och minska mängden kolhydrater den vägen, samtidigt som du lägger till mer fett. Det behövs inga speciella recept för LCHF mat. Det mesta man ätit tidigare har fungerar om man tar bort de kolhydratrika tillbehören.

Ägg är bra mat liksom feta mejeriprodukter.

DaMum
0

kurtlorentz!

Äter du fisk och skaldjur? I så fall har du ju genast lite mer att välja bland.

Gröna ovanjordsgrönsaker är de som innehåller minst kolhydrater. Broccoli, spenat, avocado, grönkål, brysselkål, sparris, gurka, isbergssallad. Även vitkål i måttliga mängder fungerar för en del.

Ju mer färg en grönsak har, desto fler kolhydrater innehåller den.

Lycka till!

Margareta
0

Ost är ju bra mat och borde kunna ingå om Du äter mjölk och ägg. Fet hårdost riven och blandad med smör till Potkäs, det är både gott och mättande.

Numer pensionär i Nynäshamn

Ulf-S
0

Som sagt, ägg- och mjölkprodukter kan ju faktiskt ge dig bra protein och fett… Även om det kanske känns som att det kan bli enformigt i längden.

Många rynkar på näsan åt sojaprodukter eftersom de innehåller extremt mycket antinutrienter osv. men jag skulle faktiskt vilja slå ett slag för traditionell tofu. Tofu är så pass "bearbetad" att mycket skadligt har neutraliserats och det ger lite extra variation i en (semi)vegetarisk kost. Tofu innehåller dessutom väldigt få kolhydrater så det funkar med LC.

Många nötter innehåller ju också en del protein, bra fetter och relativt få kolhydrater om man undviker t.ex. cashew.

"Många bäckar små…" heter det, men jag skulle nog koncentrera mig på ost och ägg för huvuddelen av proteinet.

Pasi
0

Du får försöka hålla koll så du får i dig tillräcklig mängd av A-, D-vitamin och B12 (RDI ) då dessa endast finns i animaliska livsmedel men för den skull inte alltid i tillräcklig mängd. Ett stort problem är EPA, animaliskt omega3, som du visserligen kan få i dig genom ekologiska ägg och kravsmör/-grädde men tyvärr mister en del av sin funktion om omega6-intaget blir för stort (bönor, säd, oljor osv).
Ev även ha koll på zink, jod, selen.Glad

Men detta gäller nog vegetarianer oavsett om det är LCHF eller tallriksmodellen (finns det en vegetarisk sån?Flört).

axolotl
0

Jag har också tänkt på samma sak, om det går att äta fullvärdig näring enligt LCHF om man inte vill äta rött kött? Jag äter gärna fisk men det känns lite fel att helt plötsligt måste börja gnaga på däggdjursmuskler flera gånger per dag. Kan man få i sig tex b12 via fisk? Det finns väl i mjölkprodukter också?

Jag har iallafall käkat 100 gram bulgarisk fårost till frukost idag.. Flört

Amiechan
0

Jag ser det inte som att du kanske får så 100% näringsintag som en köttätare som äter enbart gräsuppfött kött, osv osv, men vi gör ju alla kompromisser! Ditt näringsintag kommer inte att bli sämre med lchf än det var på tallriksdieten, det är jag säker på… "Ett steg i rätt riktning är bättre än att stå still."

Sedan lär du säkert inte kunna komma ner till så låga kolhydratmängder som en köttätande lc:are gör, men du får testa dig fram för att se hur det funkar för dig! Ändra lite i taget är mitt standardråd för alla som vill börja med lc, så det säger jag till dig med ;-) Om du senare vill lägga till kött eller ej är inget du behöver fundera på nu - ta en sak i taget :)

Pasi: här finns en bild på den vegetariska tallriksdieten.

Pasi
0

Ameichan - Den såg otäck ut! *Brrrrr…..:-S*

SandraB
0

Finns många vegetarianer som kör low-carb. Googla på "low carb vegetarian" för sidor med recept, tips och massor med kokbok förslag på ämnet