Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3773 ggr
kurtlorentz
0

Vegetarisk LCHF-mat?

Jag är nybörjare när det gäller lågkolhydratkost men jag tycker att det verkar klokt! Jag har dock varit vegetarian sedan barndomen och undrar förstås om det går att kombinera på ett vettigt sätt? Jag äter mjölk- och äggprodukter men har mycket svårt att tänka mig att sätta tänderna i muskler… Finns det någon som har tips till mig på vad jag kan äta och kanske t.o.m. recept?

parsley
0

LCHF är ju en lågkolhydratkost. Böner och linser innehåller mer kolhydrater än kött. Hur mycket kolhydrater var och en kan äta är individuellt. Tycker absolut att du kan testa och plocka bort t ex ris, potatis, bröd och pasta ur din vegeteriska kost och minska mängden kolhydrater den vägen, samtidigt som du lägger till mer fett. Det behövs inga speciella recept för LCHF mat. Det mesta man ätit tidigare har fungerar om man tar bort de kolhydratrika tillbehören.

Ägg är bra mat liksom feta mejeriprodukter.

DaMum
0

kurtlorentz!

Äter du fisk och skaldjur? I så fall har du ju genast lite mer att välja bland.

Gröna ovanjordsgrönsaker är de som innehåller minst kolhydrater. Broccoli, spenat, avocado, grönkål, brysselkål, sparris, gurka, isbergssallad. Även vitkål i måttliga mängder fungerar för en del.

Ju mer färg en grönsak har, desto fler kolhydrater innehåller den.

Lycka till!

Margareta
0

Ost är ju bra mat och borde kunna ingå om Du äter mjölk och ägg. Fet hårdost riven och blandad med smör till Potkäs, det är både gott och mättande.

Numer pensionär i Nynäshamn

Ulf-S
0

Som sagt, ägg- och mjölkprodukter kan ju faktiskt ge dig bra protein och fett… Även om det kanske känns som att det kan bli enformigt i längden.