Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 6135 ggr
Hundloppa
2

Ingen värme

Hej!
Oftast har man möjlighet att grilla eller iallafall tillaga maten litegrann, även på semestern.
Men ifall man varken har ugn, spis eller möjlighet att grilla?
Kanske har möjlighet att mikra mat, men troligtvis inte mycket mer än så.
Vad finns det för något att äta då?
Finns det kött som kan tillagas i mikro utan att bli konstigt?
Kan inte komma på så mycket att äta då.
Kanske rå korv, men det innehåller ju sådant som jag helst undviker.
Ost känns ju inte helt rätt att leva på heller.
Obestämd Torkat kött kanske fungerar, men är nog inte billigt.

Någon som har förslag?

Eine
0

Tonfisk på burk,ja alla rena fisk-ooch köttkonserver.Keso.Bönor och kikärter på burk fungerar också.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Geru
0

Äggsallad går väl utmärkt?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Pussgurkan
0

# 2 hur koka äggen? Ölkorv, färdig grillad kyckling, makrill i tomatsås - häll bort såsen, olika köttpålägg, kryddsmör Det är det jag kommer på nu. Undra hur det är med frysta köttbullar? Är de lchf-vänliga och är inte de färdiga så msn kan äta dem kalla tro

Geru
0

#3 Lite osäker, receptet har jag inte använt på år och dag, men det är en äggsallad med majonäs i med. Det både nyttigt och gott.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Pennylane1]
0

#1 bönor och kikärter är nog inte så LCHF-vänligt

# 4 hon menade hur det ska gå till att koka äggen när man inte har tillgång till spis!

Men man kan laga omelett i mikron.  Det är mycket som går att tillagal i mikro, köttfärssoppa går fint!

Eine
2

#5 Mycket bättre än ris potatis pasta och bröd!Många vegetarianer äter det i st f kött.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Halvdansken
0

Var ska du hän där det inte finns möjligheter till att värma/laga mat??

Finns det inte grillvarianter i mikrovågsugnar nuförtiden?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Pennylane1]
0

# 6 jo men inte LCHF-vegetarianer tror jag, äter du LCHF?

Geru
0

#5 Aww damn, tänkte inte på det

-Stephen Hawking

russin
1

Ta med ett spritkök Flört

SgtArdbeg
0

Bacon direkt ur paketet! :-)

Pussgurkan
0

#11 blä, vad det lät äckligt ! Men visst har aldrig provat det …..

[Pennylane1]
0

det är väl knappast tillrådligt, de flesta är väl inte ens rökta utan har bara rökarom…

konichiwa
0

Man kan koka ägg i mikro om man täcker dem med vatten.

[Pennylane1]
0

Inte utan en speciell äggkokare för mikron är vad jag lärt mig… genom tuff erfarenhet… ägg i hela mikron… MED vatten.

Tricket är att det måste vara vatten runt precis hela ägget och det går inte i en vanlig skål då ägget kommer i kontakt med skålens botten.

MimLan
0

Även om inte är ute i skogen och campar finns det en poäng att ha någon form av stormkök. Det förenklar tillvaron och man slipper experimentera på vad som funkar i en eventuell mikrovågsugn.

Det finns budgetvarianter som duger för det enkla, som t.ex. Esbit där en tablett är bränsle (ifall man inte gillar gas, etc).

http://www.outnorth.se/produktgrupp/stormkok.php

Jojo55
0

Burkskinka! Och för ägg finns det speciella behållare så man kan koka dem i mikron.

Zepp
1

Altså, det går att laga kompletta måltider i micro!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Pennylane1]
0

ja det behövs inte alls nån rocket science för det!

Mikrorecept här

man får lchf:a till dem förstås, men man får ju bra ledning iaf.

[MissJitterbop]
1

Fast griskött ska man väl ändå inte äta rått? /=

Pussgurkan
0

Var inte ts tveksam till om h*n hade micro att tillgå?

Halvdansken
0

Skulle vara intressant att veta mer. Om det nu finns micro, så ska man ju knappast ut i skogen, så varför inte ta med en liten värmeplatta eller vad det heter. Så kan man ju laga mat på den.

ScarletMajesty
0

Instinktivt tänker jag, vad hade det tänkts att äta där om det varit normalkost det gäller? SÅn mat måste ju också värmas, såvida det inte skulle varit mackor?

Annars kan man göra frökex som man kan äta med massor med pålägg, röror, sallader med kall kyckling/korv osv :)

Hundloppa
0

Bo hemma hos okända människor, men med mikro fast inte i köket.
Går ju alltid att köpa en äggkokare, kom jag på.

Halvdansken
0

Hur länge ska ni bo där? Kan ni inte låna köket?

RobinEH
2

Lägg aldrig hela ägg i micron, de kan explodera. Du kan knäcka ett ägg i en mugg och köra under uppsyn. Kör du för länge så riskerar äggvitan att bli plastig, hur du än gör så brukar äggulan vara svår att inte få rinnig. Det är inga som helst problem att tillaga kött i micron. Jag har gjort mycket griskött i micron, vilket skall minska risken för cancer enligt vissa. Tar drygt 5 minuter på full effekt att tillaga en skinkschnitzel (opanerad). Det rinner ut mycket köttsaft så efter drygt halva tiden kan det vara en god ide att tömma tallriken på vätska. Kör du förlänge så kan köttet bli lite torrt. Men för en LCHF:are är det skitsamma. Det är ju sås med kött du skall äta och inte kött med sås. ;) Förvänta dig inte att köttet blir som då du stekt det ifall du micrar det. Jag har dock aldrig "misslyckats" med microkött.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

hemul
0

Köp hellre en doppkokare så kan du laga annat än ägg också. Men som redan förestlagits, varför inte ett stormkök eller en kokplatta? Det senare kan man får för under 200:-.

Hundloppa
0

Går det att förvara cocosfett i rumstempratur i flera veckor?
Härsket fett är ju inte bra alls, men det skulle vara väldigt praktiskt med cocosfett i denna situation. Om det håller i rumstempratur, alltså.

[Pennylane1]
0

ja det gör det… jag har mitt stående framme och flera månader är inget problem

Bybo
0

Engångsgrill :))

Bybo
0

#30 feltänk där