Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 7449 ggr
moln50
0

Hård i magen

Hej jag har haft diarre i två dagar nu har jag blivit hård i magen. Några tips tack jag skulle behöva gå på toa nu men går inte så länge det är stopp. Skrikandes

[Stella69]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Rekommenderar en trippeldos av magnesiumtabletter eller te av sennablad + en toa i närheten :)

moln50
0

#1 tack för svar jag är hård i magen på morgonen det fungerar bättre när jag ätit middag med grönsaker till maten. Jag vill att magen ska fungera på morgonen oxå flera tips tack.

yvonnel
0

Uppblötta linfrö, 1 msk linfrö i ett ½ glas vatten på kvällen, det gör susen. Pröva gärna med chiafrön också, torra på filen eller som med linfröna.

athiria
0

Kostdoktorn säger att man ska äta grönsaker, jag rekommenderar en liten bit bröd på kokosmjöl och ägg. (fick igång min mage REJÄLT nästa dagXD)

(kokosmjölet finns att köpa på LCHF-butiken.se)

moln50
0

#4 Jag har försökt två gånger på morgonen det blev 30 minuter sammanlagt men magen ville inte.Skrikandes

Immeliten
0

Det överlägset bästa för mig är:

*Värma ett stort glas vatten på morgonen

* Vispa i 1 tsk psylliumfröskal (Obs!Inte psylliumfrön!)

*Låta det svälla ca 5-10 minuter så det blir som en gel och dricka det.

Man behöver röra om alldeles innan man dricker, gelen har en tendens att flyta upp och lägga sig överst nämligen.

Förut köpte jag psylliumfröskal (eller Husk som det också kallas) på hälsokosten, men nu har jag hittat finmalet psylliumfröskal på Coop bland bakgrejerna och glutenintoleransgrejerna och det är typ 4 ggr billigare där!!

Min mage har ALDRIG funkat så bra som nu och jag har haft problem större delen av mitt liv tidigare. Nu är jag regelbunden som en klocka!

Men det kanske är en liten inställningstid på en, två veckor eller så innan det fungerar perfekt. Hoppas det funkar för dig också!!! (Linfrön som ska funka så bra för många fungerar inget vidare för mig förresten.)

moln50
0

Ok ska prova det

Zepp
2

Eller vanliga loppfrön som en del av din musli!

Ger ingen omedelbar effekt men oftast en regelbunden.

Loppfrön är fröerna som man sen gör husk utav.. Psyliumfrön.

Finns i de flesta affärer, antingen där man blandar sin egen musli eller bredvid Linfröerna.

Loppfrön används flitigt på äldreboenden, de ger heller ingen explosiv effekt.

Sen så.. du vet att på denna kosten så är det vanligt att göra nr2 varannan dag?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

SiljeSol
0

Svart kaffe far igang min mage rejalt.

[Marja-Liisa]
0

Svart kaffe med en msk kokosolja på morgonen hjälper mig, grannen har också börjat med samma, han behöver ta bara varannan dag, han hadee stora problem tidigare.

Kokosolja passar bra för mig annars också, bra för sköldkörteln som är lite lat av sig.

Zepp
0

Hjälper det inte med svart kaffe eller bastu så hjälper inget annat heller!!

russin
0

HUSK är super för både hårda och lösa magar - har använts på hundsidan i många år och borde fungera lika bra till människorGlad

Ta en matsked HUSK och drick massor med vatten och upprepa 2-3 gånger under dagen..

lisawo
1

Jag har haft VÄLDIGA problem med magen sen jag började. Jag har haft miniförstoppningar gång på gång men nu har jag på morgonen börjat ta en liten blandning som hjälper.

ca 1 matsked yoghurt
en nypa psylliumfrö
en nypa linfrö
en nypa havrekli (vet att det innehåller mkt kolisar med en nypa väger så pyttelite så kolhydraterna försummas, not to worry!!)

sen de viktiga! KRYDDA med
cayenne
ingefära
gurkmeja
kanel

detta får fart på min mage. var lite försiktig med gurkmejan, det sätter fart på magen. jag tar detta varje morgon.

moln50
0

Tack för alla tips hoppas det blir fart på magen nuGlad

Qamilla
0

Det bästa för hårda magar tycker jag är magnesium av en sämre och billigare sort, nämligen oxid. Den tas inte upp av kroppen så man kan i stort sätt äta hur mycket som helst. Har hjälpt många att få ordning på sina mager på det sättet. Prova denna & denna för att dela tabletterna.

Gör så här: Ta 1/2 tablett till frukost, lunch och middag i en vecka. Se hur magen beter sig. Är du fortfarande för hård lägg till 1/2 tablett innan sänggående, är du för lös ta bort den 1/2 tabletten till lunch.

[Pennylane1]
0

och om man inte vill jiddra i en hel vecka utan vill ha effekt direkt så kör med husk Tungan ute hjälper i stort sett på direkten

Zepp
1

Har man problem med diare ena dagen och förstoppning andra dagar så är loppfrön perfekta.. ger ofta en stabiliserad och regelbunden nr2!

Fungerar stabiliserande, då de är gelbildande vilket vad jag förstår innebär att konsistensen blir rätt så likartad oavsett vad man äter för övrigt.

Grejen med LCHF är nog att det sällan blir så mycket kvar som går rätt igenom tarmen och håller vätska, och volymen på fecalierna i tjocktarmen brukar vara det som retar tömningsreflexen?

[Pennylane1]
0

På mig funkar faktiskt husken från loppfröna  bättre än själva fröna. Man får testa!

Qamilla
0

Pennylane1. Grejen med magnesium är att man kan fortsätta med det för att slippa förstoppning i all framtiden. Alla snabb-fix saker brukar man få upprepa i det oändliga.  Glad

[Pennylane1]
4

vari ligger skillnaden? Om du måste äta magnesiumet i all framtid eller upprepa huskätandet i all framtid (om det skulle behövas)?

Qamilla
1

Skillnaden ligger i att magnesiumet verkar "mjukt" på känsliga tarmar och skapar inga kramper. Äter jag husk får jag kramper i flera timmar och kommer sedan inte ifrån toan på ett par timmar. Magnesiumet gör det bara mjukt utan alla dessa besvär.

[Pennylane1]
0

ja vi är alla olika… husk är en vattenlösnlig fiber och verkar mycket mjukt på de flesta tarmar.

Men det var inte den skillnaden min fråga gällde  Flört utan vari skillnaden att behöva äta magnesium var dag hela livet och äta husk vid behov var, som gör att magnesiumet är bättre…

Qamilla
1

Pennylane1, ja skillnaden är en smaksak förstås. Oftast saker du tar vid behov ger en kraftigare reaktion kanske tom med kramper och ett väldigt akut behov att uppsöka en toalett. Själv föredrar jag en långsiktig lösning som verkar mjukare på kroppen utan diverse kramper och/eller akutsituationer. Men så är också min mage väldigt känslig.

[Pennylane1]
0

du förstod inte min invändning men ok…

Qamilla
0

Då är jag nog trög då för jag tyckte jag förstod din fråga rätt…….  Flört

[Pennylane1]
0

"skillnaden" var ju att man måste ta det ena hela tiden och det andra hela tiden… alltså ingen skillnad på just det…

Bivax
0

Kokosolja är suveränt vid trög mage tycker jag, men för mig funkar även en rejäl dos smält smör. Så en bulletproof-coffee på morgonen borde vara perfekt…