Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 6691 ggr
boing87
0

Fråga angående vadkramp

Som vanligt med denna kosten så brukar jag får kramp i vadern och jag tar då tillskott av magnesium, så går det över.

Men det jag undrar över är varför får jag bara kramperna på nätterna när jag sover?

Vad händer med kroppen under natten eftersom att man får kramperna.

Under dagarna har jag ett stilla sittande jobb men får då inga kramper.

Inte heller när jagär ute och rör på mig,,,

Tacksam för lärorika svar :)

[Pennylane1]
1

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Muskelkramp/

ur texten : kramperna kommer oftast på natten… det står inte varför iofs… men det är det vanligaste iallafall

Margareta
2

Jag har fått nya inputs gällande dessa kramper - som jag nattetid lider av själv.

Vatten eller saltbrist. Alltså kan man testa en kombo.

Jag tror att det har med själva vilan i vågrätt läge att göra.

Numer pensionär i Nynäshamn

Zepp
1

Vadkramp. Benkramp.

Definition

Kramp-/smärttillstånd i vadmuskulaturen, i regel nattetid.

Orsak(-er)

Oftast okänd. Ibland en ren muskelstelhet som grundorsak, t ex efter längre promenader på hårt underlag.
Vid järnbrist, vätskebrist, rubbningar i kroppens saltbalans, hormonrubbningar och vid en del läkemedelsbehandlingar (tiazider, betastimulerare, kalciumblockerare) utlöses krampen lättare.
Andra faktorer som kan vara orsak till besvären är sjukdomar i såvär artärer som vener i benen (arteriell- som venös insufficiens) t ex åderbråck, polyneuropati, högt koffeinintag liksom rökning.

Symtom

Muskelkramp i vadmuskulaturen, i regel efter en stunds sömn.

Status

I regel normalt status. Eventuellt känns en stelhet i vadmuskulaturen.

Alternativa överväganden

”Restless legs syndrome” (RLS) med dess symtom med allt ifrån myrkrypningar i benen till smärta i benen. Förträngd ryggmärgskanal.

Utredning

Led-, muskel-, cirkulations- och neurologiskt status i benen.
Eventuellt kontrolleras blodvärde (Hb), S-ferritin, vitamin-B12/folsyra, blodsocker, urinsticka, S-Calcium och kontroll av övriga kroppssalter.

Behandling

Behandla orsaken till besvären.
Eventuellt stödstrumpa.
Massage och tänjning av vadmuskulaturen före sänggående.
Kinin till natten var tidigare ett klassiskt preparat i sammanhanget, men har ej längre denna indikation och rekommenderas heller intepga risk för svåra biverkningar. Preparatet är dessutom inte tillräckligt undersökt med denna indikation.
L-dopa och dopaminagonister är verksamma mot Restless legs syndrom med den smärtan som kan uppkomma där. Någon sådan effekt ses inte vid behandling med dessa preparat då patienten har vadkramper.
Förespråkare finns för magnesium respektive selenbehandling, och att gravida skulle kunna prova B-vitamin. Ibland kan muskelavslappande i form av bensodiazepin behöva tillgripas (med försiktighet).

http://www.privatmedicin.se/medicinboken/rorelseorganens-sjukdomar/vadkramp-benkramp/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

boing87
0

Tack för bra svar och länk tips. Tycker bara att det är skumt att det alltid kommer på natten när man sover. Man vaknar mitt i natten med svår smärta vilket inte är så härligt :)

magmun
1

kul att den här tråden kom precis nu.

har nämligen just i dagarna insett att mina problem med krampande vader plötsligt upphört. min absolut enda förklaring till detta "mirakel" är att jag för typ 7-8 dagar sedan började använda himalayasalt istället för havsalt (maldon). kan faktiskt inte se någon annan orsak då jag i övrigt inte ändrat någonting annat i kost eller leverne.

gissar spontant att mina salt/mineralnivåer innan detta skifte var i viss obalans. möjligtvis beroende på dåligt salt (typ orent) alternativt att jag nu får i mig fler mineraler än tidigare. tror dock mer på det orena alternativet.

Margareta
0

Jag kan bara hålla med dig magmun. Det har med mineraler att göra, sen vilken obalans vi har kan nog vara olika. Jag har under senare tid hört flera talare oberoende av varandra tala om saltets nödvändighet och då inte bara Natrium.

Numer pensionär i Nynäshamn

[Pennylane1]
0

och jag hade kramp i natt trots att jag äter himalayasalt… så som margareta säger  olika männsikor olika behov! Tror det är magnesium i mitt fall då de oftast försvinner när jag äter det! (Dolomit)

NancyAlke
0

Jag har kämpat med benkramper och käkat magnesium i stor dos under flera år. Nu är jag helt plötsligt fri dem, inte en endaste liten kramp och inte äter jag magnesium heller… Vad som hänt? Jo, jag har börjat träna och bygga muskler (tränar 5 dagar i veckan). När perioden med ständig träningsvärk var över, så försvann också benkramperna… varför?  Ingen aning!  Misstänker vätskebalans och att musklerna får bättre blodgenomströmning.