LCHF Shopen
Tänkte tipsa om LCHF Shopen
Vi var där för en vecka sedan och tänkte då tipsa om den.
Men nu ikväll nämde jag den i ett annat inlägg här så nu gör jag en egen tråd då jag tyckte butiken och bemötandet var så bra.
Kan ni köpa på en underbar kvinna som ätit LCHF i några år driver denna mysiga lilla butik (Gårdsbutik) Där de säljer LCHF produkter , egenproducerat lammkött kryddor och div.
Familjen äter LCHF av hälso skäl.
Och dottern äter strikt LCHF (Modifierad atkins) som jag förstod det eg så lite KH som möjligt eller som man tål och begränsat med protein.
Detta äter dottern pga sin epelepsi och det funkar enligt dom jättebra men man måste även hålla koll på proteinerna för äter man för mycket av fel sort omvandlas de till kh och orsakar ett anfall. Så nu skall jag inte säga mera ville eg bara göra lite reklam då det var ett väldigt väldigt trevligt mysigt besök.

Tack för tipset, har bokmärkt!
"still lost in space and time"
Jag kan inte låta bli att undra vad för proteiner som är fel sort?
Nu är det mina egna ord.
Men proteiner kan göras om till KH om man äter för mycket.
Om jag kommer ihåg rätt så är det även så att vissa proteiner i större utsträckning inte kan användas i våra kroppar de är inte komplette.
En sådan är tex fläsksvålar. De inehåller bara fett och protein men proteinet är så dåligt att vi nästan inte kan använda oss alls av det man brukar därför räkna proteinet i fläsksvålar som minst 50%
Så det finns troligtvis flera dåliga källor till protein som väldigt enkelt omvandlas till kh.
#3 Jo, kollagenet är inte något vi tar upp så bra. Men jag skulle nog inte vilja påstå att jag tror att det är så många dåliga proteinkällor ändå. Ur ett hälsoperspektiv är det svårt att komma ifrån att det är riktig mat som behövs, få äter fläsksvål som vanliga måltider. (Och som kolhydratare får nog de flesta i sig det som behövs från övriga maten om de äter bönor etc som proteinkälla.)
#4 Fast nu handlar det om epeleptiker.
Och där är det väldigt viktigt att vara strikt.
Med Kolhydraterna. Och få i sig precis tillräckligt med protein för att inte få ett anfall.
Man behöver dock inte vara lika hård och matematisk som det dom pratade om i debatten på tv för någon månad sedan. Man beöver inte hen exakt kvot och räkna exakt.
Om man utesluter så gott som alla kh och äter tilltäckligt med protein och tillräckligt blir tillräckligt lite i detta fall.
I övrigt kan man vräka i sig fett.
Men som sagt detta handlar om epeleptiker.
#5 Det låter rimligare, i synnerhet i jämförelse med vad andra epileptiker på ketogena dieter sagt i media (eller deras föräldrar snarare). Det faller ganska snabbt på sin egen orimlighet att det inte går att räkna protein i exakta antal gram.
Trevligt att en epileptiker säger att det upplägget funkar iaf, har alltid undrat var de håller hus när de extremstrikta dyker upp i media.