Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 5967 ggr
vivvibolsson
0

Vikten upp och ner, upp och ner

Hej

Nu har jag ätit LCHF i 12 dgr och min vikt går ner men sakta, sakta och vissa dagar upp några hekto.

Jag hade start vikt 84,5 (166 cm lång) och vägde idag 83,5 för igår varit nere på 82,9. Jag har dessutom dom sista dagarna uteslutit den lilla frukt jag tidigare åt.

Någon mer som pendlar upp och ner som jag?

Och ja jag vet att jag inte ska stirra mej blind på vikten, men känner dessvärre inte att magen krympt heller… Gråter

Jag äter så här:

frukost: 1 dl rysk yoghurt, med några få blåbär, te och kaffe med röd mjölk i. (ibland en finncrisp med bregott och ost)

Lunch: Kokt ägg med pyttelite kaviar, 1 wienerkorv och 2 små tomater

Middag: ex. ugnskycklingfile med gräddsås, blomkål med bregott och lite grönsallad

Snacks på kvällen: Fläsksvålar och ev. lite keso med lite rysk yoghurt o pyttelite honung eller blåbär.

Och ja jag dricker minst 1-1,5 liter vatten.

HJÄLP! Vad ska jag äta, ta bort, lägga till?!

hemul
0

1.6 kg på mindre än två veckor. Vad är problemet? Det går ju jättebra! Glad

Att vikten varierar lite dag från dag är inget konstigt. Du får försöka se trenden.

Magica1970
0

Prova att sluta helt med frukost och gör lunchen till ditt första mål. Det kan räcka för att din mage ska börja krympa. I övrigt så är mitt tips att äta mat i lagom stora portioner så du inte blir frestad av äta snacks.

ACH
4

Ja, för mig går det också långsamt, och i etapper. Hurra säger jag! Jajemän, det hjälper mig nämligen att vara långsiktig! Och det är JÄTTEVIKTIGT! Jag är gravt överviktig och har varit det ända sedan tonåren (är snart 30). För några år sedan gick jag ner hela min övervikt med hjälp av kalorirestriktion och typ tallriksmodellen. Det gick galant, men alldeles för fort! Jag blev som besatt av vikten och kunde inte bärga mig inför att äntligen bli smal. När hungern kom fantiserade jag om detta, och hade det som motivation till att låta bli att äta. Urdumt! Alltihop slutade med en krasch, när jag inte orkade kämpa emot min egen kropp längre, och jag gick upp alltihop igen. Numer bryr jag mig inte så mycket. Jag koncentrerar mig på att hitta ett sätt att äta som jag trivs med samtidigt som jag går ner i vikt. Jag räknar och väger absolut inte maten. Tanken är att jag ska fortsätta så här resten av livet.

ACH
4

Ett tips: koncentrera dig på att börja gilla din kropp istället. Hatar du den som tjock kommer du INTE automatiskt att börja gilla den när den är smal. Klä dig i fina kläder redan nu! Sminka dig snyggt! Japp, det går utmärkt att göra sig snygg även som tjock! Man får tänka till lite extra bara. Om du inte skäms för ditt fett så kommer du paradoxalt nog känna att det blir lättare att göra dig av med det. Det är min erfarenhet iaf. Jag skäms inte längre, och viktnedgången är därför inget hetsmoment för mig. Det är bara kul! ;-)

vivvibolsson
1

Men jag hatar verkligen inte min kropp. Jag är som jag är! Saken är den att jag har fått högt Blodtryck och ledvärk. Så en viktminskning är vad läkarna rekommenderar!

vivvibolsson
0

Magica: Men är det verkligen rätt modell att hoppa över ett mål mat! Är inte grejen med just LCHF att man ska slippa väga och räkna! Eller hur menar du?

Magica1970
2

Prova periodisk fasta (fast 14-16 timmar och ät 2-3 mål fördelade under resten av dygnet). Du behöver inte räkna eller väga, men utgå alltid från mat så du inte hamnar i ett läge där du behöver snacks.

Själv äter jag mitt första mål kl 12 och mitt sista innan kl 20.

vivvibolsson
0

Okey! Men jag måste äta något vid 9 för orka med dagen. Och äter middag vid 17-tiden! Och kan inte äta middag senare pga familjen! Därför behöver jag "snacks" eller kalla de mellanmål vid just 20-tiden! Snacks är inte alltid godis, kan lika gärna vara typ yoghurt!

Magica1970
1

Ok. Men om du känner att du inte får resultat så kan yoghurten vara din bromskloss. Jämfört med mat så är det godis.

Vill du prova PF så är det naturligtvis fritt att lägga upp så det passar dina tider. Att hoppa över frukosten brukar rekommederas för att du redan är en bra bit in i fastan.

hemul
1

Men hallå! Vad ska hon hålla på med en massa tricks för? Hon går ju för sjutton redan ner och fortare än de flesta av oss också.

[Pennylane1]
2

och hon har dessutom hållit på i 12 dagar!? Ta det lungt och kör på som hittills! Spar utvärderingen tills dess du kommit igenom omställningen åtminstone!

annaoyes
0
# 8 #11 håller med pennylane1, periodisk fasta kan man eventuellt prova när man är inkörd på sitt LCHF liv och vill finjustera eller för att det passar bättre till ens livsstil. Du har otroligt bra resultat redan och ja, det pendlar lite upp och ner hela tiden så om du kan låta bli att väga dig varje dag, ger det mer ro att göra det 1/vecka och så mäta dig med måttband! Grattis och välkommen till en fantastisk resa!
Angelfish
0

Eller så kan TS väga sig varje dag (och då se att vikten kan variera från dag till dag) och sen räkna ut ett medelvärde för veckan och använda dom vecko-medel-värdena för att se om vikten går upp, ner eller stå stilla.

Magica1970
1

Periodisk fasta är varken "en massa tricks", farligt eller extremt. Ni gör det själva (om ni inte är uppe på natten och äter dvs.). TS har fått informationen och kan använda den av sig precis när hon vill eller aldrig.

MimLan
1

Eller så kan hon strunta fullständigt i att väga sig. Det är uppenbarligen ett hinder att hålla på att stirra på hekton hit och dit.

Det är långt mer relavant info att byxorna sitter lösare, att man får använda ett hål i skärpet, och så vidare.

Det är åtminstone på riktigt. Vågen är rätt mycket flum som få verkar ha förmåga att använda stressfritt.

russin
0

Vad menas egentligen med periodisk fasta ?

Någon som vill förklara för en nybörjare ordentligt.

Zepp
0

Periodisk fasta eller IF på engelska betyder i princip att man bara äter en gång om dagen.

Dvs man äter sitt hela beov av energi och näring en gång per dygn.. vilket gör att man får äta under en längre tid för att få i sig allt.

Sen är det meningen att man skall leva på lagren, under resten av tiden.

Tanken är väl att det är lättare att hålla ner kaloriintaget och dels att man trimmar kroppen att leva av lagren.

Man får då en annan hormonprofil under större delen av dygnet.

Mer av de som tar ur lagren och mindre av de som lagrar.

Finns lite teorier om att sådant skulle vara hälsosamt.. ofta då kopplat till att det måste vara så vi åt på stenåldern och lite sådana filosofier.

Tror det mesta härhör ur det att om man äter med energiunderskott så bromsas åldrandet ner och man slipper en del av välfärdssjukdommarna.

Det har man experimenterat fram genom att ge rundmaskar energiunderskott.. men när man prövat på mäniskor så har de mått dåligt på en sådan kost,, så då gör man en tankemässig kompromiss.. energiunderskott under stora delar av dygnet.. medans man tillför tillräckligt med energi och näring en gång per dygn.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

russin
1

Hm - kanske kan gå ibland (väldigt varma dagar t ex), men tror inte min mage eller mitt humör skulle palla för endast mat en gång per dag.

Effie
0

#18 Många använder begreppet periodisk fasta om att äta två gånger om dagen; sedan har det diskuterats om det är rätt att kalla det periodisk fasta.

Själv äter jag mitt på dagen och på kvällen, mest för att det passar mig att hoppa över frukosten; jag har alltid tvingat i mig frukost för att man ska äta frukost. Och jag trivs med att äta rejäla portioner och att slippa tänka på mat jämt. Om det funkar för viktnedgång? Ja, jag vet inte - inte enbart av att äta två gånger om dagen i alla fall för min del.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Magica1970
2

#18 Jag använder periodisk fasta varje dag och fördelar mina tre mål under ät-timmarna. Det finns de som väljer att äta en gång/dag, men det innebär i så fall ett snävare ätfönster (om man inte känner för att ständigt skyffla in något under 8-10 timmar).

För att återgå till TS problem så handlar det inte om vikten egentligen utan snarare en mage som inte vill krympa. Alternativen mot detta är då att:

• sluta stressa
  • förlänga nattens fasta
  • sluta med mejeriprodukter.
russin
2

Detta med vikt är lätt att stirra sig blind på - det märker jag själv så vågen är förpassad ur minnet ett tag nu. Få se hur det går….

Jag gick ju ner hela 3,4 kilo första veckan och andra veckan har jag istället pendlat mellan 1-1,5 kg uppåt istället….grrr

Fast för min del handlar det mycket om vätska då jag lätt samlar vätska i kroppen då det är varmt och då pendlar det givetvis mycket beroende på väder och vind. Att det dock försvann så mycket första veckan var ändå oerhört skönt, för dels blev det en sporre och dels minskade även svullnaden mycket och har  gjort att händer och fötter (när dom väl svullnar) bara svullnar yttert lite nu. Superglad att slippa den smärtanGlad

mari_tres
0

Kvinnor i fertil ålder går upp och ner under menscykeln helt naturligt. Kan det ha med saken att göra?

vivvibolsson
0

mari_tres

Jo det är nog så en hel del. Men hur blir jag av med vattnet. Äter blodtrycksmedicin som är svagt vattendrivande, och det hjälper nog lite, men finns det något mer jag kan göra?