det här med hungern
Jag har en liten fråga rent allmänt, jag tror att alla "lchf:are" äter endast om och när de är hungriga, men äter ni när ni börjar känna en liten antydan till hunger eller väntar ni tills ni är riktigt hungriga?
Det är skillnad pa sug och hunger, ät när du är hungrig!
det beror på vad jag gör när hungern dyker upp.Kanske jobbar jag tex och då väntar jag tills jag har tid att äta. :)
ja ibland kan ju iaf jag tycka att sug känns som en typ av hunger! 
Det är lite svart och skilja pa i början men ju mer man lär sej lyssna pa sin kropp desto bättre gar det.
Efter snart 4 år av Lchf så är det sällan jag känner mig riktigt hungrig faktiskt. Har inte tänkt på det så mycket förrän jag läste det här inlägget :) Jag har hamnat i ett flow på nåt sätt …. lärt mig tyda kroppens signaler om när det är dags att fylla på, utan att för den skull vara så hungrig att jag äter "vad som helst"

Jag kan känna att jag är hungrig men ändå vänta flera timmar. Kanske för att det inte funkar just då eller för att jag helt enkelt inte har lust att göra mat. Det går hur bra som helst, jag blir inte så där vrål- måste ha nåt i magen nu med en gång- hungrig längre.
Agneta
I början bör man äta så fort man tror att man är hungrig. Då lär man sig ganska snart att känna igen när det är falskt alarm. Det är vad jag anser. Dessutom skiftar hungern väldigt mycket den första tiden, men det är inget att oroa sig för. Följ med i strömmen!
Eftersom jag har familj och tycker att måltiderna är viktiga av sociala skäl så äter jag tillsammans med övriga familjen, när det passar oss alla med tanke på jobb och skola. På jobbet är jag också styrd av andras tider, dvs lunchrast runt kl 12.
Jag tycker oftast att jag är lagom hungrig när det är dags att äta, säkert beroende på att jag ätit lagom mycket vid föregående mål och att jag sällan blir sådär vrålhungrig med lchf. Oftast blir det lunch och middag - har aldrig varit en frukostmänniska. Är jag inte riktigt hungrig när det är dags för middag med familjen så äter jag ändå lite för sällskaps skull.
Tack för era svar, jag själv brukar äta när jag känner en början till hunger, men ibland blir jag osäker på om det verkligen är hunger eller bara sug, men då väntar jag bara lite extra så känner jag säkert sedan 
För mig är en svag hungerkänsla ett tecken att börja med matlagning, till exempel nu känner jag att det är dags att sätta i gång kålgrytan, sommarkål blir snabbt klar, grytan tar kanske en halvtimme att göra och då är jag hungrig på riktigt.
Beror ju lite på vem man är, vilka svagheter man har och vad man vill uppnå. Vet man med sig att man gärna äter för lite, glömmer bort och äta och skulle vilja gå upp i vikt/ha mycket energi till att träna - då är det nog en bra idé att äta (mat) så fort man känner lite hunger. Är man däremot de som gärna äter lite för mycket och behöver gå ner i vikt (obs, äta för mycket delen är viktig där, inte bara "gå ner i vikt") bör man kanske jobba mer på att "våga" vara hungrig för att riktigt känna att man är tveklöst hungrig innan man äter.
Oavsett allt ovan brukar omställningen gå lättre om man äter mycket.

Skam o säga så vet jag inte längre, den där hungern som fanns förut finns inte längre och jag har etablerat vissa rutiner som jag tycker fungerar i vardagen.
Hur som helst.. hunger är på inget sätt lika viktigt längre.. inte på något sätt lika påträngande.
Tog säkert ett år innan de nya rutinerna satt där de skulle.
Och jag har försökt med både IF och äta mindre, för o bli av med de sista envisa kilona.. och funnit att det antagligen är andra saker styr en del fett till att lagras på mitten.. dvs jag borde leva ett annat liv!
Men i väntan på den stora lottovinsten så handlar det om att anpassa sitt ätande till den sociala kontext man befinner sig i.. och jag går inte upp i vikt iallafall!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Nu när jag är "inne i" lchf'andet så känner jag ingen hunger alls. Så jag kan inte låta hungern styr om och när jag ska äta - jag äter "när jag borde äta" - räknar lite på timmar och på totala dagsintaget så att säga.
Har lust att prova att inte äta utan att vänta tills jag är hungrig men jag "vågar" inte då det går så långt tid - dagar! Undra varför det är så för mig för ni andra verkar ju ändå bli hungriga då och då …
#13 Tar det dagar innan du blir hungrig?
Igar at jag middag runt kl 16, kl halvtolv pa kvallen var jag fortf inte hungrig sa da kande jag lite att jag "maste" ata nagot, sa jag tog lite ost, men da blev jag plotsligt vralhungrig istallet. Skumt.
Som om magen var i nagon sorts dvala och vaknade upp nar jag at osten 

Magen var det nog inte som vaknade till.. men däremot din hjärna, din hunger var inte påtaglig men tanken på mat gjode att den lilla hunger som fanns.. och förmodligen var riktig, förstärktes!
Så fungerar det för mig oxå.. när väl maten står på bordet så innfinner sig även hungern.. tror det e så det skall var egentligen!?
Dvs den där känslan var nog riktig.. och ofta så blir det inte så mycket mer signaler än så!

#14 ja det verkar så. Om jag äter en "riktigt" frukost på ägg och majo då kan jag dagen efter komma på att jag inte ätit sedan dess och kan utan större problem gå den dagen utan mat MEN på kvällen dag 2 så blir jag orolig och de gamla tankarna kommer tillbaka om regelbundna måltider + att man måste ha ett visst kalorier för att inte hamna i svält = sparlåga. Så då äter jag ändå. Känner ingen hunger men känner inte då heller någon mättnads känsla - det är bara okej eller tyst från magen. Ganska skönt faktiskt. Har som sagt funderat på om jag ska testa och se hur länge det dröjer innan jag känner hunger. Men jag vill ju inte hamna i svält och få kroppen att spara på allt …..
Ts ursäkta att jag kapar din tråd… 10# marja-liisa kan man få receptet på din kålgryta det lät så gott!

Något som slog mig häromdagen; känner jag för att äta ett kokt ägg så är jag hungrig; om inte så är det bara ett sug. Jag tycker om kokt ägg, men det är trots allt mer jobb bakom än att slentrianmässigt skära några bitar ost eller annat som går snabbt och lätt att stoppa i munnen :)
Polarvind, min kålgryta är jätte-enkelt, stek köttfärs och lök i smör i gryta, strimla kål och låt strimlorna stekas lite med innan du häller i lite vatten. jag använder en del torkade nässlor som suger sig en del av vätskan och ger smak men man klarar sig också utan. Kryddar bara med salt och grovmalet svartpeppar. Sommarkål behöver inte lång tid att bli klar. Av 300 gr köttfärs får jag två middagar för mig själv.
Tack låter super gott
#17 ingen fara! 
Är det säkert att man får i sig all energi man behöver om man äter endast när man är hungrig? Jag har ännu inte införskaffat ngn matvåg men häromdagen knappade jag in på ett ungefär vad jag ätit på en dag på minmat och det blev bara drygt 800 kcal
Nu hade jag väl förmodligen knappat in lite för lågt på vikten för jag tycker det är skitsvårt att uppskatta vikt på grejer, men det saknades ju typ 1000 kcal för mig där tror jag (gjorde ngn uträkning om mitt energibehov och hamnade visst på ca 1797 kcal nånting) men är inte så insatt i såntdär ännu så kan ha gjort galet..
jättemånga rapporterar om att de har störda hungerskänslor, så de råden att bara äta när man är hungrig gäller ju bara om allt det där funkar normalt!
men då bör jag kanske väga och kolla min mat på våg ett tag så jag vet att jag äter tillräckligt..? Bara för man äter när man är hungrig tills man är mätt betyder inte att man får all energi man behöver?

Man kan ju uppskatta oxå, det mesta står ju på matförpackningar i dag!
Så tar man tex ett halvt paket köttfärs så blir det 250 gram, en lök går oxå att uppskatta rätt bra, de brukar som regel väga som ett stort ägg!
Äggens vikt står på paketen, osv osv.
Grönsaker behöver man som regle inte uppskatta utan äta rätt fritt utav.. såvida man inte vill logga att man får i sig alla vitaminer.
Rotfrukter får man oxå väga, jämför vikten med ägget!
Ja altså kaloriräkning är himla bra för vissa så de inte äter för lite!
Och ser man att det verkar rimligt så borde det räcka med en varierad animalisk kost, fett och grönsaker.
Är man osäker kan man alltid väga och lägga in i program.. så vet man säkert.
http://www.minmat.net/counter.php
En annan aproch är att komponera lite olika måltider i ett sådant program för att sen få det ögonmått man senare har stor nytta utav.
Kan vara lite kul för någon nörd att hålla koll på olika näringsvärden.. om man lägger till eller drar ifrån något.
Jag tror ju att jag förmodligen inte kommer orka väga vartenda grej jag stoppar i munnen, men det jag "brukar" äta ofta kan jag tänka mig att väga upp så jag vet på ett ungefär hur mkt jag får i mig, men hålla stenkoll på det orkar jag nog inte. Första gången jag åt lchf-kost vägde jag ingenting, jag åt och åt det jag var sugen på (lchf-kost alltså) oavsett om jag var hungrig eller ej och jag rasade i vikt. Får väl försöka komma tillbaka till det igen, dock rörde jag på mig mer då än jag gör nu så jag antar att mitt energibehov inte är lika strort nu som då, just därför vill jag kolla lite extra denna gång.
Behöver ju inte hålla exakt koll, gör ett överslag på proteinintaget bara så det inte blir på tok för lite, håller du samtidigt nere kolhydraterna och ser till att det inte blir magert följer resten med.
Säg du bör få i dig i alla fall ca 60 gram protein/dag på ett ungefär, så räknar du att kött har ca 20 gram protein/100 gram, ca 15 gram på två inte alltför små ägg, ost ca 25 gram/100 gram (brukar vara lite drygt 10 gram ost på en ostskiva). Sen kikar du på förpackningen och gör en höftning.
proteinet tror jag inte är ngn större fara med, äter alltid kött eller fågel till middag och äter mycket babybell-ostar, mest när ett "mellanmål" känns behövligt.
Men det är mest de måtten jag undrra över och tycker är svårt; hur mkt ett ägg, väger, hur mkt en kopp kaffe väger, hur mkt ett par skivor salami väger, hur mkt en msk majonnäs väger etc etc, måste liksom väga upp de saker jag äter som är i skivor tex så jag vet..
Tack för länken maria6, dock var inte den listan speciellt välfylld, men en del av "mina" livsmedel fanns med 
Tänker man lite logiskt så, började man nog fundera på att leta efter mat när man började känna sig hungrig.
Så man kan ju börja laga mat när man börja känna sig hungrig eller lite mera hungrig beroende på hur man känner.

Hur mycket ägget väger står på kartongen!
Likaså korvskivan om du köper färdigskivat, innehållet delat med antal skivor.
Och rotfrukternas vikt står på kvittot..
Jag har aldrig lagt märke till att äggvikten står på kartongen! Får börja granska förpackningar/kartonger/kvitton lite bättre då