Definition av mjölkprodukter
Kan någon hjälpa mig att definiera vad som är en mjölkprodukt? Det skrivs ofta att man ska undvika mjölkprodukter pga mjölksockret (framförallt tips till de som har svårt att gå ner i vikt), men sen kan man läsa at det är ok med grädde. Så vilka mjölkprodukter är ok och vilka är det inte om man är känslig för mjölksocker? För mig är mjölk, smör, yoghurt, grädde, filmjölk, ost, keso mm mjölkprodukter.
-
Allt som har mjölk som råvara är mejerivaror.
Sen är rådet att om man har svårt att tappa vikt ska man ta bort de mejerier med minst fett först. tex mjölk, filmjölk, yoghurt.
Jag tillhör dom som går upp i vikt av mejerivaror så jag har skippat det till 98%. En dag i veckan har jag tex gräddsås, eller creme fraiche sås eller dressing gjort på smetana.
min egen fundering är ju att mjölk är ju gödningsmedel - något som små varelser behöver för att blir stora , starka o friska.. Det är bara vi människor som dricker/ äter mjölkprodukter i vuxen ålder..
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Tack Mooniq. Innebär det också att du har uteslutit både hårdost, mjukost som brie och keso?

Grejen är väl lite att det varierar.. dvs råden och varför!
En vanlig anledning är att när en del skall till att höja fettintaget så ökar de mejerierna.. dvs mejerier står för fett i deras tankevärd!
När man egentligen borde öka kött o fiskfettet.. dvs basera sin kost på redan feta matvaror.. avocado är väl ett annat exempel.
Såå.. vi märker att en del fortsätter med sina fettsnåla kycklingfileer av gammal fettskrämd vana och försöker kompensera det hela genom att lägga till en massa smör o grädde och fet yougurt osv, någon trodde tom att ost var detsamma som fett.
Såå.. egentligen skall man sluta med kycklingfileerna, den utskurna biffen, och välja sämre billigare fetare köttprodukter.. som en bas och använda enbart feta mejerier som tillbehör!
En annan sak är att det handlar om att när man handlar mejerier så bör man välja det fetaste, som regel så mättar de bättre förutom att de som regel smakar godare.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Nja, problemet för mig är snarare alla förenklingar som i slutändan gör det svårare. Ät inte mejeriprodukter, men ät smör. Blir ännu mer förvirrad när jag läser "När man egentligen borde öka kött o fiskfettet.. dvs basera sin kost på redan feta matvaror.. avocado är väl ett annat exempel."
Hur definierar man "redan feta matvaror"? Ingår smör? Varför inte creme fraiche i så fall med sina 38% fett. Avocado innehåller 15,5% fett. Fläskkarre 11,2%. Brieost 28% eller 34%. Det blir kollision i hjärnan.
Jag har ätit ganska strikt lchf i 6 månader och gått upp lika många kilo. Jag är inte fettskrämd (tror jag) och köper aldrig kycklingfile. Jag äter gärna kyckling, men tillagar alltid hel i så fall och äter skinnet. Jag tänker inte på mjölkprodukter som fett, men de är ju feta, så jag äter av dem. Smör, grädde, lite hårdost och ganska mycket mjukost. Aldrig mjölk, aldrig fil och sedan tre månader aldrig heller yoghurt (åt tidigare turkisk med grädde som många rekommenderar). En del recept, till exempel ugnspannakaka innehåller keso så då äter jag keso som i och för sig är en mager mejeriprodukt. Jag förstår att det finns nått lurt med mejeriprodukterna eftersom så många inte tål dem, men jag försöker se om det finns något mer än smör som är "tillåtet" i så fall. Väldigt många recepet innehåller ost, keso och eller grädde så icmin värld blir det inte så mycket kvar att äta om man ska utesluta mejeriprodukter generellt, i synnerhet som jag nu inte är så förtjust i grönsaker (som jag tidigare har upplevt som positivt, men nu börjar jag undra om jag borde öka grönsaksätandet istället?). Men då blir det en ny kollision i hjärnan eftersom grönsaker är kolhydrater.
Jag mår bra i övrigt och alla blodvärden är bra. Glukos och insulinvärden har sjunkit. De var inte jättehöga tidigare, men har sjunkit och stabiliserat sig på låg nivå. Har mätt fria radikaler i blodet och det ligger under 1%. Mår bra på alla sätt förutom att jag sliter på mina två sista par jeans som jag får på mig. Har inte lust att gå ut och köpa nya kläder i en ny stor storlek (82 kg till 165 cm, så nej, jag tror inte att min kropp har definierat mig som för smal).
Jag äter lite mjukost, tex till kokt ägg eller om jag gör nån gryta/köttfärssås så använder jag philadelphiaost som redning.
Hårdost använder jag när jag gör sesambröd men har tappat smak för hårdost så jag använder ytterst lite som pålägg.
jag gillar Fetaost och använder det ganska mycket i matlagningen. Jag köper riktigt feta på får och getmjölk, inte apetinas för den smakar inget och har en konstig konsistens enligt mitt tycke.
En dag i veckan har jag mejeri -tex grädd eller creme fraiche-sås, eller dressing på gräddfil eller smetana, i övrigt är jag väldigt restriktiv med mejeri för jag går upp i vikt av det.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Hrm,,, får- och getost. Det har jag inte tänkt på att de kan fungera som alternativ. Gillar båda delarna. Finns även i hårdostvarianter om man vill unna sig det någon gång
.
Så det här med laktos, är det bara mejeriprodukter av komjölk som innehåller det?
Kan det även fungera med laktosfria alternativ i så fall, om det mjölksockret (laktosen) som är boven?

Mnja, det e betydligt mer komplicerat än så.. tex så handlar det om att det inte finns några magiska dieter.. inte ens LCHF!
Utan för att man skall gå ner i vikt så krävs alltid att det uppstår ett energiunderskot.. dvs att man förbrukar mer än vad man äter.
Vad LCHF kan hjälpa till med är att nedreglera ett svajande blodsocker och därmed en förhöjd insulinnivå som i sin tur har en tendens att minska uttaget ut fettlagret.
Ofta leder det till att man äter mindre och tar mer ur fettlagren mellan måltiderna som då oftast blir mer sällan.
Olika matvaror har dessutom olika mättnadsgrad, tex så har flytande mat oftast en snabb väg genom matsmältningen och lagras snabbt dessutom.
Utgår man från mjölk tex så är det en näringslösning för att kalvar skall växa och lägga på sig snabbt.. kanske inte så optimalt för den som behöver bli av med några kilon.
Sen så i en sluttande plan så fungerar olika andra mejerier till stora delar olika beroende på graden processning och behandling lite olika.. tex ost som är stelnat mjölkprotein och smör som är rent fett med vatten och salt.
Äter man redan feta matvaror som tex fläsk, köttfärs, lax, karre, entrecote, så behöver man inte tillsätta mer fett än vad som går åt vid matlagningen och tar man en del grönsaker till det så förändras inte kvoten särskildt mycket.
Det finns bara bättre och sämre dieter, de som är bäst är de som ger en alla essentiella näringsämnena och gör att man inte äter mer än vad kroppen behöver.
Zepp, Jag förstår inte ditt svar. Vad har soppor och mättnadsgrad med mjölkprodukter att göra? Jag har inte kommenterat mitt ätande i övrigt och du tycks utgå från att jag överkonsumerar mat i form av stora portioner, flera gånger om dan?
Jag försöker förstå mig på hur mjölkprodukterna fungerar/inte fungerar och vill gärna hålla mig till det ämnet. Jag tog min egen viktökning som exempel eftersom den är besvärande för mig, men den har ju inte med diskussionen i sig att göra. Fakta är fakta och vi kan väl vara överens om att det tycks vara ett problem för många att äta mjölkprodukter även om de äter LCHF i övrigt efter konstens alla regler?
Att börja snacka om kalvar är inte särskilt produktivt. Smör är okej men inte mjölk. Smöret kommer ju från mjölken och smöret tål vi - och inte bara det, det är nyttigt - så det går inte riktigt ihop med kalvmatsteorin för mig. Livsmedelsverkat har en massa bra metaforer som stöder deras matteorier, men vi tror inte på dem heller.
Så jag undrar fortfarande: vad är "redan feta produkter" och varför räknar du inte creme fraiche och grädde till dem?
Om laktosen är boven, funkar det då med laktosfria produkter i stället? Om svaret är nej, varför inte?
Om laktosen inte är boven, vad är då problemet med mjölkprodukter?
Grejen är att man ska äta riktig mat, och med mat menas kött, fisk, ägg, fågel, skaldjur. Det är grunden och det klarar de flesta. Sen är det bra att välja de fetare alternativen, dvs karréer som har insprängt fett, entrecote, feta fiskar som lax och makrill, t ex. Sen om man väljer ett fettsnålare alternativ, som fläskfilé eller kycklingdito så kan man behöva tillsätta lite fett för att komma upp i rätt fördelning av makronutrienterna (=protein, fett och kolhydrater) över dagen. Och det är väl kanske här som många tänker "fel" och vräker på med deciliter på deciliter av gräddsås, oavsett vilken sorts kött/fisk man väljer. Inälvsmat är också bra för vitaminernas skull.
Däremot kan det förstås vara gott med lite sås till maten, liksom lite grönsaker av olika (kolhydratsnåla) sorter. Men se det som tillbehör och för att det är gott, inte för att det behövs.
Mjölkprodukter innehåller ju även mjölkprotein och jag har förstått att det kan vara det som också (förutom kolhydraterna) ställer till det för vikten. Men det är individuellt hur man reagerar och det är viktigt att komma ihåg! Vissa kan äta rätt mycket mjölk- och gräddprodukter och ändå uppnå det de vill (viktnedgång, bättre hälsa etc) medan vissa måste vara oerhört restriktiva. Medan flertalet (gissar jag) säkert kan unna sig lite gräddsås emellanåt och det funkar.
Men att basera en enskild måltid på mjölkprodukter är nog inte det första man rekommenderar, särskilt inte om man har problem med att gå ner i vikt. Med det menar jag t ex en youghurtfrukost med bär och nötmüsli.
Jag pratar rent generellt nu. Poängen är att du måste testa dig fram till vad som funkar för just dig.
#10 Prova då gärna att använda sökfunktionen, det här har stötts och blötts och förklarats många gånger om i långa trådar där du lär kunna hitta allt om vad när om och varför. Det är inte bara mölksockrets som avses när man säger man ska undvika/vara försiktig med mölkprodukter.

Flytande mat tex mjölk, fil o sådant kan lätt slinka ner utan särskildt mycket mättnad.. och ofta med avsevärda andelar kolhydrater.. tex 1 glas mjölk lätt 10 gram kolisar!
Mjölkprotein skiljer sig rätt mycket från köttprotein,, dels så är det löst i vätska, det tas upp snabbt, ger ett betydligt större insulinsvar än motsvarande mängd köttprotein.
Komjölk liksom humanmjölk är näringslösningar för att barn/kalvar lätt skall ta upp det, lägga på sig och växa.. man kan iallafall spekulera huruvida de egenskaperna på livsmedlet är något som gynnar en vuxen person som behöver gå ner i vikt!?
Laktosfria mjölk har man spjälkat laktosen i med hjälp av laktaz, så den innehåller i stället glukos och galaktos.
För att återgå till problemet.. har du problem med vikten, den går åt fel håll, det kan tänkas att mejerier är en av orsakerna.. av olika skäl, då kan man pröva att utesluta de.
När det som i ditt fall går åt fel håll kan man testa mer drakoniska åtgärder.. dvs bara kött,fisk, fågel, ägg, grönsaker och fett.. smör räknas som fett då det knappt innehåller varesig laktos eller mjölkprotein!
Ät det tre gånger om dagen, ät dig lagom mätt, ät inte fören du är hungrig igen, och det är helt naturligt att bli hungrig strax före nästa planerade måltid!
Jag ater ofta fetaost
den mattar otroligt bra! Och oftast har jag olivolja pa den ocksa. Men ater den alltid till kott eller fisk, plus att fetaost ar sa otroligt gott till sallad om man ater det (gurka och rod paprika, mums). Bara ett tips! 
Har varit bortrest, men tack för inläggen som kommit in under tiden.
#12 Fiana, jag har letat men inte fått vettigt svar. Just för att det skrivs mycket så blir det också svårt att hitta något med substans.
# 13 Tack Zebb, det gör det hela lite tydligare för mig. Har testat en 14-dagarsperiod helt utan mjölkprodukter. Alla så att "du kommer att rasa i vikt", men jag gick upp 1 kg. Om det inte hade varit för kläderna hade jag faktiskt skitit i det, eftersom jag upplever stora hälsovinster i övrigt, men det är dystert att inte få något på sig och dyrt att köpa nytt. Jag får göra nytt försök. Jag äter inte särskilt mycket, utan precis som du säger 3 ggr/dag och lagom stora portioner, men jag ska försöka var lite mer drakonisk i min attityd och fortsätta skippa mjölkprodukterna.
#14 Tack för tipset Siljesol. Jag är väldigt förtjust i fetaost (och chevre) men hade nästan "glömt bort" den. Har ett recept på grillade (i ugn) hamburgare med fetaost i som jag tänker göra idag.
#15 Finns hur mycket substans som helst i de flesta av de trådarna specifikt om just detta. Ser Zepp dessutom få skriva om nästan exakt samma inlägg var och varannan vecka, och ja svaren var betydligt mer exakta och utförliga de första gångerna jag såg honom skriva dem ;) . Är även att rekommendera att läsa igenom de trådarna som finns länkade under sticky tråden "13 trådar jag som nybörjare…."
Du kan inte klaga på att du inte vill ha förenklingarna men samtidigt inte vara villig att leta upp och läsa igenom den fakta och på djupet förklaringar som faktiskt finns.
Varje gång någon kräver en ny tråd om det brukar mer och mer information förloras dels då en del med mycket kunskap om detaljerna försvinner från forumet, dels för att de som kan mer om det tröttnar mer och mer på att behöva skriva om samma sak igen och igen och igen. (och nästa gång någon vill veta svaret på frågan blir resultatet av sökfunktionen ännu längre då det är ännu ytterligare en tråd att leta sig igenom och chansen de hittar de detaljerade långa trådarna som går ner på molekylnivå även om det behövs minskar ytterligare)
Vem vet, kanske dags för en i stora bokstäver sticky tråd med titeln "MEJERIER - LÄS DETTA INNAN DU SKAPAR NY FRÅGA OM ÄMNET".
#16 Du behöver inte vara orförskämd mot mig, om jag inte har hittat rätt på forumet så har jag inte. Jag har följt det här forumet i 3 1/2 år och tycker inte själv att jag precis lusar ner er, pålästa och kunniga som kan allt, med dumma frågor. Jag skrev frågan för att jag kände mig förvirrad och behövde hjälp.
Har just läst igenom tråden "13 trådar för nybörjare" och sökt på samtliga 13 trådar som ligger där och hittar faktiskt inte svar på det jag undrar över. Tar gärna på mig att jag kanske har formulerat mig illa när jag ställde frågan först, men att dela ut verbala örfilar för den skull är väl att ta i?
Tycker annars att du har ett utmärkt förslag själv som lösning på problemet. Skapa en ämnestråd och sammanställ fakta på de frågor som ställs ofta. Var så god att börja - rubriken är klar. Annars hade det varit enkelt att länka till en bra tråd så slipper man skriva om.
Eller bättre, låt någon annan mindre trött göra det och gå själv och lägg dig. Blir j-ligt förbannad på din attityd.
#17 Du började själv så fint i #10. Trötthet har för övrigt ingenting att göra med att inte vilja behöva skriva om samma saker i detalj hela tiden, för att inte igen nämna alla detaljer som går förlorade när samma sak ska upp igen i nya trådar.
Har ju för övrigt ingenting att göra med huruvida just du "lusat ner med dumma frågor" om andra frågat i princip exakt samma sak x antal gånger senste veckorna.
Bland de 13 trådarna finns en "vanliga frågor" - tråd.