Min alldeles egna tråd
Tänkte skapa en tråd för mig själv och där jag både kan ställa frågor, be om råd och dela med mig av mina resultat och upplevelser
Började som sagt i måndags med att fasa in mig på denna kost och har mer eller mindre trappat mer kolhydraterna under dessa dagar och egentligen bara intagit ett minimum i form av några få Finn Crisp eller en skiva surdegsbröd några morgnar.
Startvikt är 93,5 hemska kilon till en längd på 168 cm - inte kul som snart 48-åring då det börjar bli än svårare att bli av med överflödskilon. Åtminstone 25 kilo behöver komma väck. Har fibromyalgi, dålig rygg och dåliga knän, så övervikten är inget bra alls för kroppen. Har även haft problem några år med att jag svullnar som tusan i kroppen när det är varmt och promenader i värme resulterar i ballonghänder som gör otroligt ont.
Så jag hoppas verkligen att det ska hända lite när jag blir mer och mer inkörd på detta. Är "glass-narkoman" (typ Ben & Jerry och Haägen Daaz), men har ju kommit på jag kan göra egen glass av yoghurt, grädde, ägg och lite riven mörk choklad som helggodis - men just nu har suger försvunnit !
Jag kommer säkerligen ha många frågor om vissa maträtter, vissa livsmedel osv - men ska försöka hålla mig till denna tråd i med och motgång.
Smygvägde mig som sagt igår kväll i ren förskräckelse då jag läste att mejerier kan ge viktuppgång istället för nedgång, men såg att det redan pekar 1,6 kg nedåt - så än så länge kommer mejerier finnas i kosten. Det får bli en sak att fundera över den dagen det blir viktstopp.
Första 2 dagarna kände jag mig mycket märklig i magen - typ tom fast jag ändå var mätt. Spänd i kroppen och hade svårt att somna på kvällen, men nu har jag sovit en bra natt så hoppas på bra fortsättning.
Så hejja på mig att jag ska klara detta och inte återfalla i elände och att jag ska hitta en bra balans i tillbvaron med denna mat
och givetvis gå ner i vikt… Jag tycker egentligen det är görtrist att laga mat (och då en person som tycker det är så lätt och enkelt att ta en smörgås eller två…), då jag lagar endast åt mig själv - men just nu har jag fallit in i nyhetens behag och tycker det är kul. Hoppas det ska hålla i sig när jag lärt mig lite mer.
Lycka till!
Jag började också i måndags, så jag är i samma sits som du.
Håller tummarna för att vi skall lyckas båda två!
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Kul
Har faktiskt en liten fundering angående honung.
Jag har ju än så länge fortsatt med mjök i kaffet och lite honung i te (dricker två koppar av varje ungefär per dag).
Jag har märkt att jag känner mig lite skum i magen efter kvällens sista mål - alltså middagen. Men dricker jag en kopp te med lite honung i efteråt så lugnar magen ner sig. Det handlar alltså endast om ca en halv tesked per stor kopp te, så det är inga stora mängder.
Några som har en fundering kring detta ?
Jag hejjar på dig :)
När du börjar vänja av kroppen vid socker- kolhydrater, så märker du reaktioner när du tillför socker.
Har ännu en liten fråga och det är om egentillverkad müsli. I nästan alla recept så ska det vara vatten och olja som man häller över nötter och frön ??? Hur blir det då när man rostar ? Låter klibbigt…
drt är för att få det knaprigt, som vad heter nu den här söta müslin som är krispig? Jo Start!
aha - då är jag med.
#började också i måndags!! Hejja oss!
F*n va dyrt det är med vissa grejer !
Köpte kokosolja idag och den kostade 39 spänn för en pytteburk ! Likaså ligger nötter och frön gräsligt högt i pris.
Det är inte billigt att leva hälsosamt
Snabb fråga - går det att frysa blomkålsmos (med philadelphiaost i) ?
Eller är det bättre koka blomkålen och frysa in en del av det som det är istället ?
Jag har bara kört på kokosfett än så länge! Det är det som mättat mig längst av alla fetter jag provat:) Håller med om priserna, skyhöga! Samtidigt så tänker jag att det är värt det. Hur många limpor får man för Motsvarande pris på en påse pumpakärnor tex? Slår vad om att bröder ändå blev dyrare om man tänker över på antalet timmar man går Mätt?
Nu har jag gjort egen müsli och det doftar kanel i hela köket
Varma dagar kräver kall lättlunch…
#11 - jag har ännu inte hittat kokosfett som inte är härdat. Därför köpte jag idag kokosoljan….som är mer som fett än olja ! För inte är den rinnande inte
Jag kör på den där raffinerade så länge, det så kallade dåliga kokosfettet. Ska hitta någon ekologisk olja inom kort!!:)
kokosfett och kokosolja är exakt samma sak, bara olika beteckningar, här i landet kallas det oftast för kokosfett eftersom det inte är flytande mer än kanske på sommaren här, i de länder där kokospalmerna växer är fettet flytande hela tiden.
Ah - det förklarar saken

Bäde ICA och Coop säljer i sina butiker Biofods cocosolja, 44,90 för 400 gram.. iallafall i Gbg!
På min ICA i Landvetter har de en egen LCHFhylla!
Annars så kan jag hålla med.. riktig mat kostar pengar, riktig mat av hög kvalitet kostar ännumera!
Och antagligen är det en stor del av problematiken, en del av orsaken till den västerländska sjukan.. vi äter allt mer matkulisser.. ser ut som riktig mat.. smakar nästan som riktig mat.. men är i stora delar renons på den näring våra kroppar behöver!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag brukar handla på Ica Maxi, men åkte till City Gross idag för att köpa kött (mer kött att välja på till bättre priser) - och köpte oljan samtidigt. Men ska kolla på Ica nästa vecka och handla på mig mer
Märkligt detta med mat. Varför är obehandlade råvaror dyrare än behandlade. T ex nötter är dyrare som "dom är" men billigare när dom är behandlade med skumma oljor och salt. Samma med ris - råris dyrare än vitt ris osv. Skumt egentligen när dom i många år varnat för ohälsa. En vanlig fattig stackare får tänka både en och två gånger om vad för bra mat man kan köpa.
Jösses - blir man aldrig hungrig med LCHF kost ?
Åt 2 kokta ägg och en liten surdegssmörgås med mycket smör och skinka på. Som vanligt sen frukost då jag promenerade med hundarna först, så åt vid 10.30
Lunch blev turkisk yoghurt med lite grädde i - kanske 2 dl och så hemmagjord müsli i. Det blev runt 15-snåret. Det var väldigt varm då, så jag ville ha lite kallt att äta.
Klockan 19.30 efter en nästan halvmils promenad i skogen försökte jag äta lite fredagsmat i form av snabbt ihopslängd väserbotten gratinerade brocooli och blomkål, samt sesampanerad kycklingfilé och lite sötsur sås.
Där klarade jag bara av att äta halva kycklingfilén och ca 5 mindre buketter av blandat broccoli och blomkål - jag blev totalt tvärmätt ?
Skulle ätit lite av min hemmagjorda pannacotta till efterrätt, då maten blev ganska mager - men kunde bara äta några få teskedar (bara för att det var gott…) då jag var alldels för mätt.
Nu 21.30 är jag fortfarande mätt så det känns läskigt och ändå tycker jag att jag ätit väldigt lite idag !
Är det vanligt att man blir mätt på så lite och håller sig så länge på denna kost utan småsug ? Förundrad….
#19 Jag är inne på dag fem och det här är första dagen som jag ätit betydligt mindre än det andra dagarna!
Började dagen med lchf bröd(en skiva) med mycket ost och smör. Kaffe med grädde.
5 timmar senare åt jag en macka till med ost och smör(var på ikea och tog med mig matsäck!:) Kände mig mätt på halva och tänkte att jag väntar med resten av brödet tills jag är hungrig ist.
Åt kyckligkryta med gräddsås och stekt bacon till middag, en portion som rymdes på ett kaffefat, blev mätt!
Annars blev det en laxbit med 2 ägg, majo och smör.
De 4 tidigare dagarna har jag ätit 3 gånger så mycket ungefär….
Jo jag har varit mer hungrig dom första dagarna - eller rättare sagt haft sugande mage.
Idag däremot har varit en dag där magen känts full hela tiden efter frukosten.
Nu är ju inte jag så speciellt aktiv, då jag är sjukpensionär pga mina "krämpor" - men promenerar flera gånger per dag i lugnt tempo - och då gärna i skogen ett par gånger i veckan.
Tycker ändå jag borde bli mer hungrig nu - eller är det omställningen som gör det att hungern dämpas ? Eftersom jag inte är så aktiv och lever ett lugnt liv, så bör jag ju inte göra av med så många kalorier - så kanske jag håller kalorierna på rätt nivå nu istället för överätning som det har blivit tidigare.
Det nästan stör mig att jag har hemmagjord glass i frysen och inte klarar av att ens tänka tanken på att äta något av den

Det är en av fördelarna med kosten.. man behöver inte äta så ofta.. blir himla mycket lättare att planera och man får tid över till annat.
Maten är energität.. så i rimlighetens namn så bör mättnaden vara ett tag.
Nu när jag har semester så äter jag bara två gånger om dagen, brunch och kvällsmat!
Jag lär få lära mig dra ner på måltiderna alternativt mängden, för ikväll blev jag så mätt länge att jag till slut blev illamående. Maten låg som en stor klump i magen.
Var fortfarande mätt när jag vaknade idag !!!
En timmas promenad med doggsen och sedan en lättare frukost bestående av te, en liten skiva surdegsbröd med mycket smör och skinka på och en halv mogen mango. Mangon var en lyxgrej, men kände för att få i mig något som inte var så jobbigt för magen - och gott som tusan var det
Flera timmar senare är jag fortfarande mätt, så det blir nog ingen mat mer förrän framåt kvällen - och då blir det hederlig husmanskost bestående av fläsklägg och rotmos (mer kålrot än morot) med smörgrotta. Det borde väl duga som mat idag
Skulle jag bli sugen under dagen, så blir det nog bara några skedar keso eller grekisk yoghurt - för vill inte bli lika läskigt mätt som igår. Måste hitta en bra rutin för "lagom-mängd" för dagarnas måltider och öka smöret, men dra ner på grädden. Tror det har för mycket grädde jag fått den otäcka "vägrar-fortsätta-ner-från-magen"-känslan. Alltså att det känns som om maten stannar i magsäcken i många timmar.
Men man lär sig väl efterhand vad som passar en själv beroende på aktivitetsnivå mm. Nu ska jag sluta skriva - men detta blev nästa som en dagbok för mig !
Har även insett jag köpt hem alldeles för mycket mat och färskvaror, så måste komma på grejer som går att frysa i portionsburkar.
Går det att frysa LCHF bröd med bra resultat ?
Måste göra av med keso, smetana och rotfrukter och göra olika grejer till frysen.
-3,4 kilo sedan min start i måndags !!!
Det mesta är väl troligtvis vätska, men otroligt bra då jag sommartid ofta svullnar i händer, fötter och armar om det är varmt. Ju varmare desto mer svullen. Mina händer och fingrar är supersmala och icke onda nu
Tänk så mycket mer sporrad man kan bli av ett sådant jätteskutt i början
Det ska bli intressant att se hur det bli i mitten på veckan då det utlovas sol och högatemperaturer ute. Jag brukar inte kunna kissa dagtid sådana varma dagar och allt stannar i kroppen = svullen och så pinkar jag som en galning kvällstid istället. Hoppas kroppen kan fungera vettigare nu och inte samla på sig lika mycket om jag skippar en massa kolhydrater.
Nu har jag provat äggmjölk, men fick modifiera lite för jag tyckte det smakade som blaskig lättmjölk
3 ägg, 9 dl vatten, en rejäl klick smör, lite kanel och kardemumma blev en god blandning i - och så fick det faktiskt bli 1 dl grädde i fast det inte ska vara det. Fick mer mjölkkänsla då, men jag kan säkert minska det efterhand jag vant mig vid smaken för att sedan utesluta det helt. Utan grädden smakade det alldeles för mycket "lättmjölk" för min smak - men det är nog en vanesak.
Dock perfekt med ett rejält glas som litet kvällsmål tillsammans med en liten bit FinnCrisp med smör, mögelost och massor med rökt fläskfilé på
Hur pass myckt kan mejeriprodukter göra för att förhindra viktnedgång - har ju läst att vissa har svårt gå ner när dom finns i kosten. Och framförallt vilka mejeriprodukter är "farligast" i det läget ?
Älskar blåmögelost - en sort som innehållsmässigt är bra enligt LCHF. Älskar mjölk, men har minskat till pytte. Vet inte vilket som egentligen är värst - mjölk eller grädde om man ändå reagerar på mejerier ?
Grädde är ju kanon om man ska ha sås eller göra stuvning alternativt gryta mm och svårt hitta alternativ. Kokosmjölk i alla ära, men jag vill inte ha allting kokossmakande

Det är nog väldigt individuellt.. och härhör till stora delar ur det att när många skall höja sitt fettintag så ökar de just mejeriprodukterna kopiöst!
Dvs ofta så forsätter man att äta sina fettsnåla produkter i övrigt och ökar på fettet genom mejerier.
Och det kanske inte är så konstigt då nästan allt kött i butikerna är fettsnålt där man skurit bort nästan allt synligt fett!
Jo det är så sant - fett kött är sällsyns vara.
Självklart är inte tanken att öka konsumtionen radikalt på mejerier, men då jag fått ta bort en hel del annat så skulle jag bli glad om det gårn att fortsätta ha mögelost på en Finn Crisp (eller egna kex/bröd som jag ska baka) och kunna ha grädde i maten. Men jag får helt enkelt prova mig fram och se hur kroppen fungerar

Skall du äta ett finncrisp med ost.. så skall du självklart ha fetast möjliga ost, för mättnad och nöjdhet, annars så får du ju ta två kanske!
Likaså med maten, en lite skvätt fullfet grädde och späda med vatten, är bättre än mycket mjölk.
Dels för smaken och för vätskan som kan behövas.
Det viktiga i samanhanget är att man inte går över till att leva på mejerier, i den tron att de är fett!
Sen så finns en annan aspekt oxå, då laktos och mjölkprotein har vissa metabola konsekvenser.. hos vissa!
Nu är jag inne i mitten på vecka och två och har börjat må lite konstigt.
Första veckan gick jättebra, men denna vecka har jag börjat få lite magont - eller rättare sagt kan jag efter en måltid känna att maten ligger kvar länge i magsäcken. Känns som jag är full med luft, men det är det inte utan det är maten som inte riktigt vill gå ner och då behöver jag inte ha ätit speciellt mycket.
Får även samtidigt hjärtklappning och känner mig allmänt skum, så då måste jag ut och röra på mig för att det ska "sjunka ner". Vanligt fenomen ? Det har kommit efter måltid med lagad mat.
Åt kycklingpajen igår - den som består av typ omelett i botten och så kyckling, bacon med hälften hälften grädde och philadelfiaost och lite ost på toppen. Rester från dagen före och dagen före gick det bra. Den skumma känslan håller i sig även idag även om magen lugnat ner sig lite - men den känns fortfarande inte helt okej och jag känner mig inte direkt skakig, men lite åt det hållet.
Får bli en dag med mest äggmjölk för att "rensa systemet" och hålla mig till lite mer flytande föda och se om det lugnar ner sig.
Kan inte säga att det smakar hallon i käften precis, men det går alltid att skölja med Flux - det hjälper en stund
Haha, smakar verkligen inte hallon i kaften har heller 
Det blev verkigen nästan en hel med väldigt lite mat idag. En pytte surdegssmörgås med massor med smör och skinka i morse och vid 13-snåret en kopp äggmjölk.
Efter det blev det tom mage ända tills 8-snåret ikväll, då magen äntligen kändes lagom tom och småhungrig. Middagen blev 3 små skivor med stekt mörad fläskhare, sky och gräddkokt vitkål - så gott att jag måste äta det i morgon igen
måste få till lagom, för även om jag inte brukar äta stora portioner så märker jag att magen lätt känns överfull om jag tar lite för mycket - så jag försöker äta långsamt, för att försöka förhindra den där läskiga känslar jag fått i några dagar efter maten. Verkar som kött bryts ner långsammare i magen än kolhydrater och allts ligger kvar längre.
Höll dock på att få mig extra proteiner som jag INTE ville ha - nämligen små kålmaskar/larver i vitkålen. Undrade varför det var hål å kålen och fick studera noga….bläääää
Måste fråga en sak om fett - och hur mycket man ska äta egentligen.
Säg att jag en dag äter följande:
Frukost en skiva nöt/frö bröd med mycket smör, lite ost och skinka på samt ett ägg. Te med 1-2 teskedar kokosolja.
Lunch endast en kopp äggmjölk.
Kvällsmat Mörad fläskytterfilé med lite sky och gräddig vitkål.
Kväll en kopp te med 2 teskedar kokosolja - kanske en bit ost eller några nötter.
Är det för lite fett i förhålande till övrigt ? Även om själva ingredienserna ändras, så är det nog den mängd fett jag äter dagligen - men blev väldigt osäker om jag äter för lite eller för mycket fett ?
Attans - har problem med magen. Känns som om mina elaka tarmfickor inte alls mår bra - men vet inte vad som är felet i kosten. Det vill inte ge med sig, så nu får jag ta några dagar med väldigt lättsmält och mer eller mindre flytande kost + massor med Inolaxol
Kanske äggmjlk är något som är vettigt då eftersom det inte är trådigt eller så men ändå lite matigt näringsmässigt.
Sista två dagarna har jag fått problem direkt efter jag ätit. Känner mig uppblåst, fast på ett konstigt sätt och får ont i magen som har sitter i många timmar och idag i stort sett hela dagen. Får lyssna på kroppen och vara försiktig.
Klart irriterande och jobbigt när jag inte vet vad som varit fel i maten och nog så jobbigt, men måste ta signalerna på allvar för vill inte hamna på sjukhus igen för detta.