vad är E%
Har inte fattat det där med E%. Vad är det för nåt?
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Energiprocent. Ett gram fett innehåller mer energi än ett gram kolhydrat, så även om jag äter lika mycket fett som kolhydrater i vikt räknat, så är energiprocenten större för fettet. Detta kan vara viktigt när det gäller att se över sin fördelning av kolhydrater och fett. Själv räknar jag inte, så jag vet inte exakt hur siffrorna ska se ut. Men du får säkert svar av andra. :-)
#1 Tack för länken. Men fattade inte så mycket av det ändå. Jag får väl gå på känn då.
#2 Okej, Energiprocent.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *

Det är bara ett sätt att skilja på gramprocent och energiprocent!
Det är bra att känna till.. men man behöver inte kunna räkna på det.. framför allt är det bra att veta vad det innebär.
Tex så frågas det rätt ofta om HF i LCHF, det innebär rent krasst att energiintaget skall vara högt i E%.. dvs det skall vara högt av ditt energibehov.. inte att man äter smör med sked!
Och iomed att fett har mer än dubbelt energiinehåll än både kolhydrater och protein, så leder det till att det räcker att äta fullfeta matvaror och steka i lagom med smör och äta grönsaker till det som exempel, så hamnar man lätt på 60-80E% fett!
Dvs man undviker moderna fettsnåla matvaror och allt vad light och fettsnålt heter och köper sådant som det var förr i tiden då de inte var fettskrämda!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Okej, det lät bättre.
Tack.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Om du går in på www.dumbbell.se och reggar dig där. lägg in lite av det du ätit under dagen, stäng ner o öppna upp kostrutan igen så ser du ett diagram med E% där du får vet exakt hur fördelningen är av det du ätit, kanske kan vara lättare att se det än att läsa om hur det funkar…sen har du även statistik du kan följa av det du äter.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

fel.
Agneta
kolla kalendern, där finns ett plustecken, klicka där o sen hittar du en meny med olika förslag. kostregistreringen är kopplad till livsmedelsverkets databas så du måste veta hur många gram du ätit och så skriver du in matvara, det kommer upp förslag, som du klickar på och sen lägger du till hur många gram o trycker enter så hamnar det i en lista till höger. när du stänger ner på spara o sen öppnar igen så får du fram E% diagrammet

Tack Mooniq!, jag hittade själv och raderade mitt inlägg innan jag såg att du redan svarat :-)
Jag försöker följa din trappa med kalorirestriktion varannan dag. Jag har aldrig kollat kalorier tidigare (enda svensk som inte vet?) så jag är lite osäker på vad jag ska titta efter.
Dumbbel verkar bra men där finns inte allt, som t.ex champinjoncreme, min nya favorit på omeletten (blandar 50/50 med philadelfiaost).
Jobbar på med det här på 3:e dagen nu. Jag blir väldigt hungrig med så lite fett :-(
Agneta
#9 konichawa
Men du ska inte gå hungrig.. det är inte meningen..
när det inte finns vissa saker i listan så får man skapa egna, det finns en liten rubrik där det står skapa livsmedel eller liknande. eller så får du räkna på champ för sig och philla-ost för sig.. ungefärliga mängder.
du ska kanske inte ligga lika lågt som jag gör vissa dagar- du kanske har ett mer fysiskt liv än jag- jag är kontorsråtta o sitter mycket still. jag är sällan hungrig, jag har alltid vitkålssallad, kokta kalla ägg i kylen och om jag är hungrig så äter jag lite mellanmål..