Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 2635 ggr
Pelle Långlös
0

Något mer till köttfärsen?

När jag stekte min köttfärs nyss så kunde jag ju inte använda mig av vetemjöl som jag brukar göra såsen av eftersom det är kolhydrater och vitt mjöl är ju inte bra heller. Så jag hade i grädde men det blev inte samma sak. Är inte riktigt förtjust i malet kött men kan äta om den är bra gjord (med vitt vetemjöl, 1 msk). Det kändes lite tomt när jag åt.

Vad mer kan jag ha i min sås? Jag hade lite grönsaker i.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

kaisakavat
0

Jag gör köttfärssås som förut, minus vetemjölet. Kryddar ordentligt, mycket vitlök.

Sen äter jag den med olika tillbehör, t ex:

• riven ost över-i
  • 'bottenlös pizza' - brer ut köttfärsen (silar undan lite sås/vätska) i form och gratinerar med både mozzarella och riven hårdost över
  • i djuptallrik med cf-klick i mitten
  • med wokade grönsaker - det jag har hemma av. Sist lättwokad vitkål
Pelle Långlös
0

Ost är gott. Skall se om jag hittar en billig nästa gång jag är i butiken.

Wokade grönsaker är gott.

Men hur får du en sås utan mjölet? Grädde kokar ju bort och det blir bara lite fett kvar. Hrmf…

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

kaisakavat
0

Det där med 'sås'.. varför så viktigt? Det blir istället mer en 'köttfärsröra'.. eller steksky om man tillför vatten. Men smör, lite tomatkross och lök blir en sorts 'salsa'.. Det blir inte riktigt samma konsistens som förut, men det tycker jag bara är bra. Jag har numera mycket svårt för mjölkonsistensen, såser m m med vetemjöl i växter i munnen, bläigt, geggigt..

Så det är inget problem för mig. Kanske vänjer du dig också av med det.

Eller red med arrowrot, t ex. Den lilla mängden stärkelse kan man gott ta, tycker jag.

Eller koka i philladelphiaost istället för cf/grädde. Philla reder.

[Pennylane1]
4

jag har aldrig haft vetemjöl i min köttfärssås! och när jag nu googlade på köttfärssås så har inget av de recept jag kollade på (de sex första bland länkarna) det heller.

meamea
0

Jag brukar reda köttfärssåsen med en äggula eller två. Funkar kanon bra.

Lite kokt strimlad vitkål till? Eller ost! Glad

JMW
0

Inte heller jag har någonsin haft mjöl i min köttfärssås. Jag har krossade tomater i som får småkoka länge. Sedan har jag i grädde mot slutet som får koka ihop lite. När jag orkar så gör jag LCHF-pasta och har till köttfärssåsen.

MimLan
0

Tror du behöver lära dig hur grädde fungerar, kokar du sönder det skär det sig. Det går inte att hantera det på samma sätt som när du hade mjöl.

Så grädde fungerar fortfarande, men du har också fått en hel del tips ovan som det kan vara kul att vidga vyerna med.

Anders-S
0

1. köttfärs o passerade tomater  (krossade blir för vått)

2. köttärs o curry

3. köttfärs o vitlök

4. köttfärs o champinjoner

5. köttfärs o kantareller

6. köttfärs o vitkål

7. köttfärs o rödkål  (brukar värma rödkål separat i kastrull)

8. köttfärs o paprika

Som köttfärs använder jag helst färs från idisslare, dvs. nöt eller lamm, men ibland använder jag kycklingfärs.

Pelle Långlös
0

Tack alla. Jag fick lära mig hur man skulle göra denna sås av en köksa i en skola. Hon hade i en mjölblandning. För mig har jag använt en stor barnmatsburk, hällt i vatten nästan enda upp och sen en msk mjöl. Skaka om ordentligt och häll över köttfärsen. Sen i med lite ketchup för att få en finare färg. Så använder jag med mjöl i mina köttfärssåser.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Marja-Liisa]
0

I mitt gamla liv gjorde jag de såser som skulle redas med bottenredning, alltså smälta smör och låta mjölet koka  (inte för varmt) i, tillsätta vätska. Eller ta en klick smör, blanda i mjöl och smula i såsen. Nu kan jag använda lite mandelmjöl, går bra att strö på såsen eller gryta, torkade nässlor eller torkad svamp där det passar. Men för de mesta räcker grädde.

Magica1970
0

Med Philadelphia så får du en krämig sås och den klara (blir bättre) av att koka länge (du behöver naturligtvis spä med vatten).

Pelle Långlös
0

Åh tack, det skall jag testa #11.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[tick]
0

Om grädden delar sig i fett och vatten som kokar bort, kokar du nog för kraftigt. Sänk värmen och koka längre tid om det behövs.

Jag har slutat med köttfärssås, jag steker bara köttfärs och lök med massa olika kryddor, ibland lite tomatpuré. Det blir lättare att få i sig allt utan spagetti till när det inte är så rinnigt :)

hemul
0

Du kokar för länge och/eller för hårt och kanske har du för lite grädde/vätska också. Vill du inte ta mer grädde och ändå vill puttra en längre stund kan du späda med vatten i början och låta det puttra tills färsen är som du vill ha den och det mesta vattnet kokat bort och slå på grädden mot slutet och puttra en stund till så det tjocknar. Obs puttra! Inte stormkoka. Flört

Pelle Långlös
0

Sa inte att den delade sig sa bara att den försvann. Flört Förångades.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Zepp
0

Jag hade oxå mjöl i min sås förut så den skulle bli klibbig och fästa på pastan!

Numera så äter jag ju ingen pasta.. och därmed försvinner en del av konceptet.

Och färs går att variera i det oändliga, det behöver inte vara som det var i bamba.

Vanligast numera är stekt köttfärs med lök och lite blandade grönsaker/svamp av vad jag har hemma.. på slutet tillsätter jag lagom med smör för simmighetens skull.. och som regel blir det en sallad med fetaost. tomat. rå lök, rucola och oliver till det.

Grädde och tomatpasta går oxå bra att tillsätta på slutet, det blir lite som den man är van vid. sen tidigare.

Använder jag krossade tomater tar jag en halv burk och fryser resten.

Ibland när jag kommer hem sent fräser jag bara lite köttfärs i smör och kryddar.. det e gott man blir mätt och man är nöjd.

Ta du och experimentera lite.. när min mor är här så gillar hon köttfärssås med currypastasås, den är oxå god!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pelle Långlös
0

Tack. Jo det skall jag göra.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

hemul
0

#15 Ja, vattnet förångas och kvar blir i princip bara fettet. Det är därför du ska puttra försiktigt och ha tillräckligt med vätska från början, alltså vatten om du snålar med grädden.

Pelle Långlös
0

O#18 Okej. Hade inget vatten i utan jag hällde bara i grädden. Oskyldig

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Siggebus
0

Några klickar Philadelfiaost  (sån där i ask du vet) i såsen är dögott - finns ju både med smak eller neutral. Gör också att det tjocknar

hemul
0

Bara grädde är ju smidigare. Men OM du har bara lite grädde och vill puttre LÄNGE, då får du späda på med vatten, antingen från början eller vara beredd om du ser att det behövs. Man kan t.o.m. få den där "förfettningen" att gå tillbaka om man häller i kallt vatten och rör runt urdentligt om det inte har gått för långt.

Pelle Långlös
1

Jag gjorde som så att jag slickade upp fettet som blev kvar på tallriken så att det inte gick förlorat. Oskyldig

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Zepp
0

Gör jag med! Tungan uteFörvånad

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pelle Långlös
0

Skönt att jag inte är ensam om det. Skrattande

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

crikarlshamn
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#20 Siggebus, eller hem lagad labneh… ger en viss tjocklek.

Jag gör en typ flata kibbeh, köttfärskakor med pinjenöt/lök/persilje fyllning som ocksà är goda att äta med labneh sàs till.