Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 3940 ggr
russin
0

Hur mycket fett

Fick ingen svar i min egna tråd, så jag gör en ny trådTungan ute

Kanske även någon annan vill veta.

Jag har svårt att få in hur mycket/lite fett man egentligen ska äta.

Säg att en vanlig dag ser ut så här:

Frukost 1 skiva nöt/frö bröd med ett tjockt lager bregott, lite mjukost eller getost samt skinka. 1-2 löskokta ägg samt en kopp te med 1 tsk kokosmjölk.

Lunch en kopp äggmjölk.

Middag kött med sky och gräddig vitkål.

Kväll te med 1 tsk kokosolja samt kanske en ostbit, några nötter eller liknande.

Dricker fortfarande 2 koppar kaffe per dag med lite mjölk i (har inte fått in känslan för grädde där än)

Är det för mycket eller för lite fett ?

vinteralvan
1

Det beror helt och hållet på dig själv. Om du håller dig mätt och går ner i vikt så är det rätt för dig. Vi är alla olika och fungerar på olika sätt, det är det som är så bra med LCHF, du anpassar det till vad som funkar på dig. Själv skulle jag aldrig hålla mig mätt med bara äggmjölk till lunch men för andra funkar det utmärkt.

Hur länge har du ätit LCHF? Hur gammal är du? Hur stor övervikt har du?

russin
0

Är snart 48 år

Startvikt 93,5 kg och behöver komma ner till åtminstone 70 kg (gärna 65)

Nybörjare och startade för 2 veckor sedan, så jag har mycket att lära migGlad.

Håller mig mätt då jag heller inte är så väldigt aktiv pga fibromyalgi samt trasigt knä - men promenerar några timmar per dag med hundarna.

Äter frukost sent - runt 10.30 då jag promenerar före och inte har morgonaptit. Före det oftast bara kaffe. Försöker nu äta en rejäl frukost (jämfört med tidigare) med mycket proteiner och det nog därför jag klarar mig med endast äggmjölk till "lunch" runt 14-snåret. Kvällsmat äts allt mellan 16-19-snåret, beroende på om jag äter före eller efter kvllspromenaden (är det varmt äter jag oftast senare). Äter jag tidigt middag så bir det ofta en kopp te och något till senare på kvällen.

tankgirl
0

Det låter som lite lite fett. Jag är 26, 163 cm och väger 58 kg och jag äter 8 msk fett om dagen… eller 112 gram och då räknar jag inte med det fett jag steker i. Så fetta på du!

Ju mer du väger desto mer fett behöver du för att fettförbränningen ska sätta i gång. Det är som att kroppen säger: Aha! Jag får all energi jag behöver and then some, då kan jag släppa på lite av mitt fettförråd.

Sen får man reglera ner i både fettmängd och övrig matmängd vartefter man går ner i vikt.

Om du känner dig väldigt osäker på mängderna så rekommenderar jag dig att ta hjälp av en LCHF-kostrådgivare - det kryllar av sådana nuförtiden.

Zepp
0

Du är fortfarande i början så det blir att känna sig fram.

Så varför inte en rejälare brunch och sen bara kvällsmat.. inget som jag rekomenderar utan bara som ytterligare ett sätt att äta på.

Vi är ju olika, själv föredrar jag att äta två gånger om dagen.. inga mellanmål.

Vet inte varför du behöver den där lunchen på äggmjölk, är du verkligen hungrig då?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

russin
0

#4 jag klarar inte 6-9 timmar utan någonting i magen och får inte i mig mer på morgonen/förmiddagen tyvärr. Har försökt med t ex stekt ägg, bacon mm men det går bara inte ner vid det tiden.

Zepp
0

Ja det var bara ett förslag, du kommer nog på så småningom hur din kropp fungerar, som allra bäst!

Om man säger som så.. protein och kolhydrater är dina konstanter, proteinet i förhållande till din vik, och kolhydraterna efter din känslighet eller dina mål.

Fettet blir då främst den källa till energi som du varierar efter ditt energibehov.. och märk nu.. hur mycket din kropp tar ur sina egna depåer!

russin
0

Jag får alltså helt enkelt prova mig framGlad

Zepp
0

Du får framförallt lära känna din kropp efter en längre tid på kosten!

Så sätt inga större pengar på att du alldrig kommar att äta två gånger om dagen och vara nöjd med det.Flört

russin
0

Haha - nä jag ska inte satsa pengar på detTungan ute

russin
0

Det som är svårt, är ju att låta bli vågen och den naturliga känslan av att dra ner mer på fett om vågen står still.

Andra veckan på denna kost har vågen stått helt still och min önskan är ju ändå att det ska bli något hekto eller två neråt så jag vet att det går åt rätt håll. Första veckan blev ett megahopp på 3,4 kg och andra veckan inget alls - och det borde jag egentligen vara supernöjd med, men det är svårt och det gör att det är än svårare att veta om jag ska dra ner på fett eller inte ?

Jag är en människa som har otroligt svårt att se med ögonen om jag går ner eller upp så för mig är vågen ett måste för att hålla lite koll på åt vilket håll det är på väg för jag får absolut inte gå uppåt för ledernas skull.

MimLan
1

#10 Den naturliga känslan att dra ner på fett skulle jag vilja påstå är helt och hållet konstruerad.

Blev du sötare av att äta all din glass? Eller nedfryst? Blev du grön av att äta salladsblad?

Jag tror inte riktigt att du behöver vågen till att ha koll på vikten för ledernas skull. Det är inte så att ledernas välmående består enbart i vilken siffra det står på vågen. Om du aldrig märker om byxorna trillar av dig är det nog andra problem du har än att inte märka viktsiffror.

Undrar lite över valet att ha nöt/frö-bröd när du har fibromyalgi i bagaget?

russin
1

Vad för anledning att undra över nöt/frö brödet angående fibro ? Det är ett LCHF-recept jag gått efter - men är inte nötter/frön bra för fibromyalgi folk ? Jag är som sagt nybörjare på detta och har mycket att lära.

Jag är mycket smörgåsmänniska och är inte helt beredd att ge upp det än helt och hållet. Första veckan blev det efter tips en bit surdegsbröd på morgonen, vilket jag denna vecka bytte till nöt/frö bröd 'a la LCHF istället. (alltså nötter/frön, keso, ägg mm).

Vad gäller byxor så har jag svårt märka skillnad, då jag oftast av ren bekvämlighet går i joggingbyxor med resår i midjan (superbra hundbyxor) och det ska rätt mycket till innan jag märker något på dom. Haft samma storlek oavsett om jag vägt 80 eller 93 kilo…Foten i munnen

Jag har däremot fått dragit in/spänt in magväskan lite som jag alltid har varma dagar när jag är ute med hundarna - så det är positivtGlad

MimLan
0

Då har du ju magväskan att utgå ifrån istället för vågen, den går lika bra som byxor. Om vågen är för viktig finns risken att du inte ser reella förbättringar om fokuset är på viktsiffror istället för vad som hänt på riktigt med kroppen.

Jag rekommenderar att du läser på om kost för fibromyalgiker. Allt som ses som LCHF är inte nödvändigtvis bra eller fungerande för sjuka. Frön/nötter är sådant, därav min fråga.

Jag tror nog att om du hamnade i valet att äta bröd eller bli frisk, så hade du valt det senare utan att blinka. Du kommer inte att bli dålig av att testa att äta på ett så optimalt sätt som det bara går, däremot kan du upptäcka att du kan bli mycket bättre i hälsan, eller symtomfri/frisk.

russin
0

#13 - okej tack för info. Jag har aldrig märkt jag mår sämre vad gäller värk mm av bröd, frön eller nötter men jag ska absolut läsa på mer om det. Allting som kan göra mig bättre är bra.

Zepp
0

I början var det viktigt för mig att äta frukost och att den innehöll fett så att jag inte hamnade i situationer där vrålhunger helt övermanade mig!

Numera verkar det sällan ha någon större betydelse när och hur ofta jag äter.

Blir någon måltid för snål eller om jag inte hann äta frukost så äter jag bara mer vid någon annan måltid.

Verkar som om det fungerar åt bägge hållen för äter jag på semestern någon sen tre rätters så orkar jag inte äta så mycket nästa morgon.