Benskörhet - kalcium
Kom bara på en sak jag måste höra om här, ufall någon har bra koll på sådana saker.
Tog nyligen lite prover på diverse grejer för att doktorn ville kolla upp allmännmåendet och upptäckte då att ett kalciumprov låg lite lågt. Ska ta om det om några månader för att se hur det ser ut då.
Detta fick mig att tänka på min mormor som led av oerhört av grav osteoporos som äldre, vilket innebar svåra smärtor då i stort sett hela ryggen rasade ihop samt mycket annat.
Min mormor drack mycket mjölk, åt fil mm under sitt liv och det har ju även jag gjort under alla år och det kalciumet har då alltså inte hjälp det minsta. Hur ska jag tänka med LCHF-kost för att få upp kalciumnivån ? Jag har ju dragit ner massor på mjölk och har numera endast i kaffe två gågner per dag (har slutat med det i te) - men mjölk har ju som sagt ändå inte verkat hjälpa.
Vilka livsmedel är bra att äta för att stärka kalciumhalten i kroppen ? Då jag redan har fibromyalgi, dåligt knän samt dålig rygg så vill jag absolut inte dra på mig än fler saker senare som kan hämma mina rörelser och ge än mer smärta - så här ska förebyggas och då gärna utan mediciner för att i det längsta förhala mer elände…
Tips någon
hårdost har massor - men grejen är att du behöver även t ex D-vitamin för att de ska lagras in - magnesium är också viktigt om jag minns rätt. Och att undvika cola-typ läsk då forsforsyran kan göra det värre.
Mycket av teorin varför vi har mycket mer osteoperos här i norden där vi dricker så mycket mjölk och inte får i oss för lite kalcium är relaterad till att nästan alla har D-vitamin brist då det är så liten tid av året solen är stark nog att få oss bilda den och det i kombination att vi inte är ute hela tiden på sommaren och har mer kläder på oss än "förr" (alltså typ stenålder förr).
Det finns tecken på att länder med hög mjölkkonsumtion har hög förekomst av osteoporos…
Det skulle kunna ha att göra med att osteoblasterna och osteoklasterna (celler som hanterar kalcium) utmattas/åldras av högt intag av kalcium, och kan sedan inte göra sitt jobb ordentligt.
Så frågan är om man verkligen vill äta större mängder kalcium…
Och som #1 skriver finns antagligen koppling till D-vitamin också.
Okej - vad får man i sig med D-vitamin av då
#3 Ta tillskott eller flytta till ett sydligare land. Du får i dig viss mån i mjölkfett och t ex ägg och så, men mängderna är inte stora och knappast inte tillräckligt för att bota en brist, du kommer helt enkelt inte i närheten av mängden som bildas i huden av solstrålning av tillräckligt stark sol.
Läs på www.vitaminsidan.se om olika vitaminer och mineraler och hur de samverkar. lättläst o trevlig sida
D-vitamin, kalcium och Magesium samarbetar - för lite eller för mycket av något så rubbas balansen i kroppen.
Kaffe dränerar kroppen på kalcium och magnesium.
Läs om grönsaker - och var du hittar mest kalcium där, om du är orolig för bortfallet av mejeriprodukter, du hittar mer kalcium i vissa grönsaker än vad som finns i tex mjölk.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Då kanske tillskott av Vitamin D inte är helt fel. Kanske man skulle börja med AD-droppar man fick som barn
A-vitamin är svårt att överdosera om man inte tar megadoser.
Magnesium har jag funderat på att börja äta lite tillskott av då jag ibland lider av lite restless leggs - inte allvarligt, men lite störande.
Jag äter ju andra mejeriprodukter än mjölk - och får i mig av andra mejerier varje dag ändå, så där är nog ingen brist. Det är nog som någon säger att det ska till andra saker då benskörhet är vanligare här där vi äter mycket mejerier !
#5 tack för länken - ska studera den
Märkigt - jag är så himla noga med vad mina hundar äter och att dom ska äta riktig mat (färsk mat för köttätare) - och så slarvig med mig själv…
#6 Nej, nej inte AD droppar! A-vitamin hör till de de verkligen visat är farligt att få för mycket och speciellt från tillskott. Har för mig de även tagit bort "A" delen även för spädbarn.
Tyvärr kommer de flesta tillskott du hittar på apoteket vara för lågdoserade, man har nämligen antagit ett lägre minsta behövda intag, det har börjat visa sig man behöver mer, de RDI som fortfarande ligger bakom de tillskotten är mer i "minsta nivå för inte få engelska sjukan" - dvs riktigt allvarlig brist.
Dom har inte tagit bort för spädbarn, för mitt barnbarn (nu 1,5 år) fick det som liten.
Du kan läsa här vad kostdoktorn skriver om D-vitamin
#11 intressant läsning
#10 De ska ha varit borttagna - snabb googling ger:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ad-droppar-blir-d-droppar_368006.svd
http://www.barntotal.se/aktuellt_bebis/haelsa/ad-droppar_blir_d-droppar/
andra länken nämner även att en av riskerna med A-vitamin är just ökad benskörhet - rätt eller inte så verkar A-delen vara borttagen i rekommendationerna till att vara endast "D-droppar"
#13 så dom har ändrat innehållet alltså
tänkte inte så långt, utan visste bara grabben fick "droppar" på samma sätt som in dotter fick som liten.
Använd mycket buljong. Riktig buljong alltså.
Huvva! ur svdlänken ovan: barn får i sig tillräckligt med a-vitamin ändå, genom mjölk, välling och margarin, säger xxx nutritionist på Livsmedelsverket…

Många gör misstaget att öka sitt kalcium intag för att förebygga osteoporos men det gör bara att kalket far runt i blodet och bidrar till att bygga upp plack i kärlen, gör mer skada än nytta. Det du behöver äta för att "hjälpa kalket in i skelettet" är bl a K-vitamin, magnesium och D-vitamin.
Anledningen till att vi får mer osteoperos när vi äter mycket kalcium produkter är att det blir en obalans mellan kalk och magnesium. Detta skapar även myrkryp i benen. Se till att hitta en magnesiumkälla som kroppen tar upp bäst. Magnesium citrat här eller magnesiumolja här är de två bästa sättet att höja sitt magnesium i kroppen. K-vitamin köper jag denna, men det måste vara K2. Sen kan man även tillfälligt, som en kur, förstärka med Bor.
Prova gärna iHerb.com för dom har toppenpriser. Just nu och tom 31/7 har dom fri frakt om man köper för mer än 40 dollar. Använder du denna kod: QAM939 får du dessutom 5 dollar i rabatt på din första order.
#17, K2-varianten som du länkar är i formen MK7, som har lägre biotillgänglighet än den animaliska utvunna formen MK4. En del (tex jag) får också kraftig hjärtklappning av MK4, kan vara bra att veta så man inte blir livrädd och undrar vad som händer. K2 är rätt häftigt, det finns tecken på att man med K2-tillskott inte bara kan styra kalciumintaget rätt, utan till och med "flytta" kalcium från ställen där det inte hör hemma (tex blodådror) dit det ska vara (som skelett, tänder).
#9, angående farligheten av för mycket A-vitamin… A-vitamin är toxiskt vid en låg dos bara vid brist på D, inte i sig. Chris Masterjohn har skrivit om det här.
Styrketräning med tunga vikter är ett bra sätt att öka bendensiteten, och att äta tillräckligt mycket protein.
Ett riktigt dåligt sätt är att ta mediciner som fosamax och liknande. Bendensiteten ökas, men benen blir skörare. Siffrorna blir bra men verkligheten blir dålig… modern vård i ett nötskal? :)
Tack för alla tips och det låter väldigt logiskt det som skrivs här

Nån brittisk undersökning hittade ett klart samband mellan överdosering av A-vitamin och benskörhet, kommer speciellt ihåg en ung tjej som visade tendenser till benskörhet, när dom kollade så visade det sig att hon satte i sig preparat motsvarande tre gånger normaldosen för A-vitamin!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#18. Spännande. Jag har också hört att medicin mot benskörhet gör att bentätheten ökar men gör skelettet skörare. Men det ser ju bra ut på röntgen. 
Har själv ätit k-vitaminet jag rekommenderade i ett par år och mina värden har gått upp. Men vill man hellre prova MK4 som du nämner så finns det t ex här. Själv märkte jag ingen skillnad mellan de två i resultat. Det viktigaste är att man inte tar K1.