Äta en gång om dagen?
Jag började med LCHF den 16/7, och märker mer och mer att jag inte blir särskilt hungrig. Jag har sedan starten i princip bara ätit "riktig" mat en gång om dagen, kvällsmålet. Då lagar jag ofta något stort, så jag får i mig väldigt mycket. 1200 kcal kanske? Det beror ju på dag för dag förstås, och jag räknar inte så noga. På dagen tar jag mig en skiva 48%-ig ost. Förutom detta är jag inte särskilt hungrig, och äter därför inget mer.
Problemet med mig är att jag så lätt äter för mycket när jag lagar mat. Det tar liksom inte stopp. Jag kan äta tills jag mår illa. Därmed klarar jag inte riktigt av att äta flera gånger om dagen, och så länge jag inte känner någon hunger lider jag inte av att bara äta en gång heller. Men jag tänkte ändå fråga er, för säkerhets skull. Tar kroppen stryk av att äta bara en gång om dagen, eller kan jag fortsätta såhär, sålänge jag inte äter för lite per dag?
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Ingen fara alls så länge du får i dig tillräckligt totalt. När jag äter periodisk fasta äter jag bara en gång om dagen.
Kika lite mer i de trådar som finns om det så finner du mer information om det.
Sen har du bara hållit på lite drygt en vecka, en del reagerar med ökad hunger i omställningen andra med utebliven. Men är du inte trött och hänging och mår dåligt behöver du inte äta hela tiden, dock som sagt viktigare att se till att du verkligen får i dig det du behöver, det blir svårare om man bara äter en gång (det gäller ju även mikronäringsämnen och inte bara makronäringsämnena, det är större chans att få i sig tillräckligt av "slump" om man äter flera rätter under en dag, olika grönsaker vid olika mål osv.)
Du kan nog äta så som du gör ett tag men på ne längre sikt så kanske det inte är optimalt för din kropp att äta på det sättet.
Du känner nog själv om du orkar, om du känner dig pigg och frisk. Det är det bästa sättet att avgöra om din kropp mår bra eller inte.
Det finns massor med folk som äter lite skevt hela livet men mår hur bra som helst. Jag tror att det viktigaste är att du hittar en slags rutin som funkar för dig och som inte får dig att gå runt och tänka på när du bör äta utan du äter när du är hungrig.
När det kommer till att äta tills du mår illa så är det ju faktiskt inte så bra. Alla säger ju att man ska äta till man är lagom mätt och det är skitsvårt i början! Jag frossade i mat och åt allt som låg på tallriken och fanns det mer så tröck jag i mig det för att det var så gott. Detta är inte bra för magen.
För att undvika detta försöker jag äta lååångsamt, ett tips är att lägga ner besticken mellan tuggorna och verkligen känna efter så fort den första mättnadskänslan kommer.
När du kommer in i det mer, jag vet inte om du tränar? så kanske du känner en dag att du är lite hungrig på morgonen och behöver äta frukost. så var det för mig, eller min hunger ökade när jag började träna mer och min kropp vant sig med LCHF. Först månaden så åt jag en baconomelett till frukost och höll mig mätt i 6 timmar. Äter jag en lika stor omelett nu så är jag hungrig igen efter 3 timmar. Det varierar.
Sammanfattningsvis:
-Oroa dig inte för att du är hungrig bara en gång om dagen, lyssna på kroppen, ät när du är hungrig, är deten gång om dagen så är det så
- Ät sakta, lägg ner besticken mellan tuggorna, försök att sluta äta när du är lagom mätt
Lycka till, hoppas detta långa inlägg var till någon hjälp :)
Tack för era svar! ^^
#2 Åh, så många gånger jag har fått det tipset om att lägga ner besticken mellan tuggorna. *suck* Jag vet ju om när det är nog, men jag slutar i alla fall inte. Lite bättre har det gått sedan jag började med LCHF, det blir så mäktigt att jag slutar automatiskt, men jag äter fortfarande mycket stora portioner. Jag skall kämpa med att få bukt på mitt ätande, men tills jag klarar det vet jag att jag kan köra såhär om inte kroppen säger emot. ^^
Tack ännu en gång. 
#3 Ställ inte fram kastrullerna på matbordet utan låt dem stå kvar på spisen.
Det är lättare att låta bli att ta om ifall man måste resa sig och gå iväg med tallriken.
Jag brukar lura mig själv genom att inte ta så mycket på tallriken och sen intala mig att jag kan ta 2 ggr istället. Sen när jag ätit upp första portionen så brukar jag inte behöva en portion till för att jag redan är mätt.
Undvik att läsa/titta på TV när du äter. Det är lätt att man överäter om man är distraherad av annat samtidigt.
Usch så präktigt det där lät, men det har hjälpt mig i allafall. 
Tack för mycket bra tips! Jag skall tänka lite extra på det där. ^^

Jag äter max två gånger per dag - lunch och middag. Om jag har semester så blir det oftast bara nåt vid 5-tiden. Sen kan jag iofs ta ett ägg eller en korvbit på kvällen, men inte nåt stort.
Så har jag alltid ätit, också före LCHF, men jag är lite underlig tycker många.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag äter oftast oxo bara en gång om dagen. I början tvingade jag i mey mat för " man ska jue äta var 4 timme" men tröttnade väl på att gå och må illa för att jag tvingade min kropp att ta hand om sånt den tydligen inte behöver- mat 5 gånger om dagen :)
Tränar inte nånting typ men har hundar,hästar och ett hyffsat aktivt jobb och inga problem, än så länge iaf, att orka med. Tvärtom bättre ork nu än när jag åt "som man ska".
Jag tror inte alls att det är skadligt att äta en gång om dagen. Bara du får i dig den näring som behövs. Om du är osäker, så lägg in det du äter på något matkalkylprogram, t ex: fitday.com. Där får du reda på om du har nått upp till RDI av olika näringsämnen.
Sen tycker jag inte man ska stirra sig blind på kalorierna. 1200 kcal i form av en måltid med pasta och sås, eller gröt är inte lika bra som en med en kött/fisk-bit med grönsaker, näringsmässigt sett. Så kalorierna säger inte så mycket egentligen, lite kalorier kan innehålla mycket näring, medan mycket kalorier kan vara helt värdelöst.