Hasselnötsglass med nougat
Idag har det varit sommarvärme i Göteborg och då blev jag sugen på glass! (egentligen va jag sugen på chips och ostbågar men jag la tillbaka dem i hyllorna tillslut och köpte färska jordgubbar och ingredienser till glass istället… lite stolt faktiskt!)
För en vecka sen var jag på en ny tapasrestaurang, Pinchos, i Göteborg som va jättetrevlig, god mat, rekommenderas! Jag valde att äta dessert och fick in en så himla god hasselnötsglass, den var inte av denna värld! Testade idag att göra egen. Inte riktigt lika god men ändå väldigt god blev den! Såhär gjorde jag:
200 g hasselnötter
4 äggulor
3 dl vispgrädde
25 g mörk choklad (jag använde 1848 86%)
0,5 dl sukrinmelis
2 knivsuddar stevia
Glass:
Rosta hasselnötterna i ugnen på 200* tills skalen spricker. Ta ut plåten och låt nötterna svalna något. Lägg nötterna i en kökshandduk och gnid av skalen, det gör inget om en del skal är kvar. Mixa sedan nötterna i en matberedare tills de släpper från sig olja och blir en nötmassa, vilket tar en stund. Häll ner sukrin och stevia och blanda väl.
Separera fyra äggulor och vispa dem tills de blir ett ljusgult fluff. Vispa 2,5 dl vispgrädde mjukt och fluffigt. Blanda ner 2/3 av hasselnötsmassan i äggulorna och blanda väl. Blanda ner en del av vispgrädden i äggmixen, blanda väl. Vänd ner äggmassan i resten av vispgrädden. Häll glassen i en fryslåda och ställ i frysen.
Nougatrippel:
Värm 0,5 dl vispgrädde och blanda ner den sista tredjedelen av hasselnötsmassan. När blandningen är varm, ta av kastrullen från plattan och lägg i chokladen. Blanda tills chokladen smält helt.
Ta ut lådan ur frysen och rör runt med en gaffel en gång i halvtimmen under de 2-3 första timmarna. Första gången du tar ut lådan ur frysen (dvs efter en halvtimme), häll ner nougaten i glassmeten och vänd med en slickepott för att få inslag av nougat i glassen. Låt glassen va i frysen minst 4 timmar.
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
Vilket fantastiskt recept det där är, wow!
Det här måste jag ju prova :)
Kul att ni gillar't! Glassen blir väldigt krämig av äggulorna. Jag åt den med de färska jordgubbarna och det passade väldigt bra. Mums fillibabba!
tistelflikkan
Är på G nu antar att vi får provsmaka den i morgon, vi får se.
ska testas framöver. Låter ju gott på beskrivningen i alla fall
~God loves you, and I´m trying! ~
Det är bra att ställa in den i kylen kanske 30-60 minuter innan man ska äta den så den mjuknar lite. Direkt från frysen är den svår att äta, som den mesta glassen :)
tistelflikkan
#4 åh, vad kul! ska bli roligt att se vad du tycker :)
tistelflikkan
jisses vilken hit, min sommar är räddad! eller är den förstörd… 
Helt klart jätte gott recept och inte så svårt. Tyvärr lyckas jag alltid bränna hasselnötterna när jag ska rosta dem. Men det fungerade ändå!
Mums och tack!
#8 vad roligt att du gillar den!! :)
tistelflikkan
Tack - bokmärker!
Vad bra att du lyckades lägga tillbaka chipsen och bågarna! Glassen låter mycket godare. :-)
Bokmärker och skall slå familjen med häpnad nästa gång de klagar på att det inte finns efterrätt. ;-)
Jag gjorde den i helgen i glassmaskinen och blev underbar god!
Jag äter lite varje dag, kan inte låta bli 
idag har jag gjort denna glassen igen :) fast jag ändrade lite! jag tog drygt 5 dl grädde, 5 äggulor, 200 g hasselnötter och 60 g choklad samt sötning. eftersom hasselnötskrämen blir varm av att köras i maskinen (egentligen är det väl maskinen som blir varm…) så slängde jag i chokladen direkt i den i bitar så smälte den samman med nötkrämen. det blev alltså choklad- och hasselnötsglass. fantastiskt gott! har köpt en glassmaskin nu och detta bidde premiärglassen i den :)
tistelflikkan
Riktigt äcklig i våra munnar.
#14 ja, smaken är som baken.
jag tycker i vilket fall att den är supermumsig. ska nog äta lite när jag kommer hem från jobbet ikväll. längtar! ;)
tistelflikkan
#15 helt klart.
Kanske skulle bli bättre i glassmaskin.
förstår inte hur det kan bli äckligt!! Om man inte ogillar hasselnötter då, men då begriper jag inte varför man testar 
Gillar glass gillar hasselnötter båda två.
Fortfarande var inte glassen god.
"Rosta hasselnötterna i ugnen på 200* tills skalen spricker."
Ungefär hur lång tid kan jag förvänta mig att det tar? Pratar vi någon minut, en kvart, en halvtimme, timme eller ännu längre? 
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Googlade och hittade denna beskrivning:
Sätt ugnen på 175°.
1. Rosta hasselnötter i en liten långpanna i ugnen 10-15 minuter.
2. Avlägsna så mycket skal som möjligt genom att gnida nötterna med en kökshandduk. Låt svalna och hacka dem sedan grovt.
Tusen tack! 
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Denna låter jättegod. Skall testas.
hasselnötsglass har blivit en av mina favoriter 
En annan storfavorit är zabaione eller också kallad zabaglione.