Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4935 ggr
lovesnake
0

Behöver råd om mat

Hej! Jag har ätit LCHF i 3 månader men känner nu att jag behöver lite mer kolhydrater.

Det jag ätit har varit fett, protein och ovanjordsgrönsaker (men äter inte majs och ärtor).

Jag mår inte bra av nötter, bär eller saker med mer kolhydater som bönor eller quinoa.  Klarar heller inte mjölkprodukter förutom smör.

SÅ nu skulle jag behöva lite tips :)

Känner att jag skulle vilja lägga till LITE mer kolhydater, men det får inte bli för mycket heller.

Har någon nåt tips? Det kanske finns nån rotfrukst tex som är OK?

savonit
0

Varför?

starhawk
0

Du kan ju köra med rädda grönsaker dvs. räddisor dom är visst helt okey, annars kan du ju ta lite försiktigt av kålrot och rödbeta, tar du inte för mycket så klarar det ju sig

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Jojo55
0

Kanske större portion av ovanjordsgrönsakerna? Eller rotfrukter, eller blir det för mycket kh? Välj från denna tabell det som är lagom mycket kolhydrater:

http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm

Denna tabell är inteaktiv så man kan klicka på det näringsämne man är intresserad av så lägger sig produkterna i ordning efter det.

lisawo
0

morötter och avokado innehåller ganska mycket kolhydrater. Sedan kan du ju lägga till finncrisp och annat knäckebröd med kolhydrater. jag vet att det finns några sorter med knäckebröd som innehåller 5 gram per skiva, en helt ok mängd! Finncrisp innehåller 3.6 per skiva. Har även hittat något som heter "flatbröd" som innehåller 2.6 gram per skiva. Du kan ju alltid lägga till frukt.

MimLan
8

#4 Stopp! På vilka grunder säger du att morötter och avocodo innehåller "ganska mycket" kolhydrater?

Det gör de inte.

Vad är det för ögon som får det till att det alls är mycket? Kolhydratskrämda?

Tvärtom kan du rekommendera just morötter och avocado. Du väljer hellre att rekommendera spannmål som inte är hälsosamt för att en finncrisp per skiva har färre kolhydrater än 100 gram morötter/avocado. Jag hittar inte kvaliteten i det upplägget.

savonit
1

#4 Jag har hittat bröd med 1 KH per skiva.
Först får man dela skivan i 4 sedan rullar man en boll av skivan.
Sedan spottar man på den och sedan slänger man den.

Trams att äta spannmål, trams att räkna saker i annat än per 100 g

[Pennylane1]
2

enl fineli har avokado (utan skal och kärna) endast 0,8 gram per 100. Det anges mer på svenska sidor och jag förstår inte riktigt skillnaden (eftersom den böra vara imorterad både här och i finland) men hur som helst är det underligt att påstå att avokado har mycket och finncrisp litet… beror på mängden givetvis… flatbröd har 64 per 100 gram… man kan ju inte räkna på ett sätt när det gäller det ena och på ett annat när det gäller det andra…

lisawo
0

Enligt de två sidor jag nu kollat upp 100gram.se samt lchfklubben innehåller en avokado på 100 gram 4.4 kolhydrater/ 4.2 kolhydrater. För någon som äter strikt LCHF är alltså en avokado på 100 en fjärdedel av dagsintaget av kolhydrater och om man ser på vad hen har listat upp för mat (inge mejerier, nötter, qinuoa eller bär) så verkar hen äta väldigt strikt (dock kanske ej medvetet)

vad det kommer till att jämföra en skiva med per 100 gram så är det väl självklart att man kan? Du sätter dig ju inte och äter 100 gram finncrisp, det är ju i stort sett hela paketet, nej man tar ju vanligtvis en eller två medan att äta en avokado mer troligt.

Dessutom när maten redan är "uppdelad" dvs i skivor den här gången så är det väl jättesmidigt att räkna per skiva när man redan har den klar framför sig. Då vet man ju exakt hur mycket den innehåller :)

lisawo
0
lisawo
0

Kollade upp morötter nu, de innehåller 6,4 gram per 100. Nu har ju jag dock bara förutsatt att det är en striktlchf diet sen innan och så kanske inte alls är fallet och verkar ju självklart 4,4 kolhydrater inte så mycket :)

[Pennylane1]
3

och du tror inte att de fyra/fem grammen du hellre lägger på en brödskiva (du skrev att det var en helt ok mängd) ger mer nyttigheter om de kommer från 100 gram avokado?

lisawo
1

Jo absolut! Det är självklart att jag tycker att avokado är bättre men det väl alltid skönt att kunna variera sig? Varken avokado eller finncrisp är ju en hel måltid utan ett komplement eller kanske ett mellanmål. Och är Man sugen på bröd och inte orkar baka eget så är en finncrisp eller två ett ganska bra substitut

Aliki
1

Flatbröd, finncrisp, tunnbröd, knäckebröd, råglimpor, formfranska, rallarhalvor eller baguette….

De flesta bröd innehåller runt 60 gr. kolhydrater/ 100 gr. ( 46gr- 65gr) så vad gäller kolhydratsmängden finns det ingen anledning att äta 1 skiva finncrisp eller flatbröd istället för 10 gram "onyttig" baguette.

(1/2 avocado innehåller däremot 5x kcal mot finncrispskivan så det kan ju ha betydelse för vissa.)

Själv skulle jag välja att ha mer lök i löksåsen…eller mer grönsaker i köttgrytan.

[Pennylane1]
0

ja om man inte äter LCHF för om man gör det finns det väl ingen anledning att välja fettfritt kolhydratsstint bröd framför fet kolhydratssnål avokado?

lisawo
1

jo, om man vill ha någon form av bröd? Det är väl jätteskönt att kunna välja på olika grejer?

[Pennylane1]
1

men jag tycker din argumentation haltar rejält, å ena sidan skriver du att fem gram är en helt ok mängd när det gäller fem-10 gram BRÖD men att avokado har för mycket kolisar, fast det är samma mängd kolosar   för hela 100 gram.  Det var det jag vände mig mot som ologiskt. Sen om man vill prompt ha bröd är ju en annan diskussion tycker jag… du får givetvis äta bröd om du vill men gör det utan att köra med vilseledande argumentation då!

Aliki
0

Penny, jag rekomderar inte bröd.

Vill bara påpeka att varken finncrisp eller flatbröd är något "speciellt" eller "magiskt". Bröd som bröd…

lisawo
2

Nu håller jag verkligen inte med dig. Att avokado skulle ha FÖR mycket kolhydrater har jag inte skrivit någonstans. Den som startade tråden bad om tips på mat med mer kolhydrater eftersom hen inte åt nötter, mejeri, bär etc etc. Det står även att hen ville ha LITE (med versaler!) mer kolhydrater, det fick inte bli för mycket. Jag gav då tre exempel på saker man kunde äta som ligger runt den rekomenderade gränsen för vad som är LCHF-vänligt. Alla tre saker jag nämnde är saker man kan komplettera en måltid med för att lägga till kolhydrater och som jag sa tidigare, man äter inte 100 gram av finncrispbrödet, man brukar ta en eler två skivor med pålägg så blir det en kanonmåltid.
Att säga att det innehåller 64 gram per 100 gram är helt korrekt men DET OM NÅGOT är missledande i detta fall, då kan du ju säga samma sak om vitlök, mörk choklad, nötter och massa andra grejer som är höga i kolhydrat men ändå LCHF-vänliga.

LCHF finns i så många olika varianter, man äter inte mejeri, man äter inte frukt, andra äter frukt och dricker mjölk och många äter finncrisp. Det är lite tråkigt att ni lägger en sån negativ bemärkelse på bröd, som att det inte skulle vara okej att äta inom LCHF. Att min argumentation än "vilseledande" håller jag inte med om, läs det jag skrivit igen så ser du att jag ingenstans skriver att bröd är bättre än avokado utan de står endast som olika alternativ.

[Pennylane1]
0

öh Aliki det borde väl framgå vem jag diskuterar med, det är inte dig!

[Pennylane1]
2

Nu lisawo skrev du så här:  "För någon som äter strikt LCHF är alltså en avokado på 100 en fjärdedel av dagsintaget av kolhydrater… "  samtidigt som du skriver det jag citerade ovan… det är det jag inte får ihop

hemul
1

Men stopp och belägg. Lovesnake vill inte minimera kolhydraterna, han vill öka dem ju.

Lovesnake, hur mycket kolhydrater vill du äta? Enligt min mening kan du äta vad sjutton du vill (kanske med undantag för spannmål då) så länge du anpassar mängden du äter till den nivå du vill ligga på. Vill du ligga på 10 g kolhydrater blir t.ex. potatis rätt opraktiskt. Vill du ligga på 50 är det tvärtom ganska praktiskt. K.I.S.S.

lisawo
1

Ja absolut! Det var ett svar på kommentar nummer 5 och även din första  då du skrev att du hittat någonstans att en avokado innehåll 0.8/100 g dock skrev du ju att hittat högre på andra ställen också, aja skit samma. 

I alla fall var det ett svar på att avokado inte innehåller mycket kolhydrater. ordet "mycket" är självklart relativt men i detta sammanhang så är 5 gram ganska mycket om man räknar dagsintaget till 20 gram. Jämför du avokadon med om du skulle ta 100 gram bröd så innehåller en avokado självklart inte mycket kolhydrater men detta var ju ingen jämförelse mellan dess två livsmedel. Förstår du hur jag menar eller är det för rörigt skrivet?

[Pennylane1]
0

fineli.fi är en lista många härinne använder. Det var liksom inte så att jag letade länge innan jag hittade det, det är därinne jag kollar för det mesta… men du verkar inte alls fatta vad jag menar och det är nog ingen ide att jag fortsätter…

lisawo
0

okej, dock verkar den ju inte stämma. en avokado innehåller inte 0.8 gram per 100 men det hör inte till saken.

Jag förstår precis vad du menar men jag håller inte med ditt resonemang, och du håller inte med mitt. Jag tror vi ger oss här.

Fiana
0

Fineli hör till de säkraste källorna, mycket mer exakt än svenska livsmedelsverkets som har inbyggda felaktigheter pga hur värdena tas fram (där räknas ut värdet som "det som blir kvar" än att verkligen mätas, vilket i vissa varor blir för höga värden).

När det gäller just avokado finns två huvudtyper en stor ljusare och ganska slät och en mindre mörkare och skrynkligare som har ganska rejält skilda kolhydratsvärden. Du vet aldrig vilken sort en tabell har mätt när det gäller en vanlig standartabell som inte specifierar detta. Nu ska jag inte svära på vilken av de två som har det låga värdet då jag inte är så förtjust i avokado och sällan äter det - men om jag minns rätt är det den lilla skrynkliga som verkar vanligast i Svenska affärer som har det låga värdet.

Några få gram kolhydrater hit eller dit spelar generellt väldigt liten roll dock, få äter flera hundra gram avokado per dag. Däremot spelar det mycket större roll *vad* man faktiskt äter och var kolhydraterna kommer ifrån. Rotfrukter, grönsaker (ärter är baljväxter och inte grönsaker och majs är spannmål apropå att de nämns) och viss mängd nötter samt i viss mån exempelvis vitt ris och potatis med milslängder över saker som vete och råg.

TS: Oavsett allt ovan det så beror svaret på *varför* du känner du vill öka och hur mycket du faktiskt får i dig nu. Går inte att svara på det utan att veta anledningen och varför du äter lchf. Är det en ganska måttlig mängd du ska öka är det nog rotfrukter i allmänhet du ska vända dig till. Är det större mängder du av någon anledning behöver öka med handlar det nog snarare om vitt ris (fullkornsris är sämre val) och i viss mån potatis (men potatis har lite mer innehåll som kan bli problem hälsomässigt än vitt ris). Naturligtvis även måttliga mängder frukt om du tål och mår bra av det (dock inte bra val om det är jättemängder extra kolhydrater du vill ha extra då pga problemen med fruktos i större mängder hälsomässigt - i större mängder är det sk "safe starches" snarare du ska titta på). Håll dig borta från spannmål av olika slag (havre är dock lite mindre illa än vete, råg och majs - och fullkorn är sämre än inte fullkorn)

lisawo
0

okej vad intressant! Jag visste inte att det fanns två olika sorters avokadon, jag äter det nästan dagligen och jag har aldrig tänkt på att det skulle vara skillnad på dem, vet du om de har olika namn eller något?

Fiana
0

#26 Som sagt inget stort avokado fan - men den mindre bör vara den här iaf
http://en.wikipedia.org/wiki/Hass_avocado

Har några gånger sett de stora gröna lite slätare, ofta då snarare packade 1 och en eller 2 och två - men ser de ut som på bilden där och den typiska storleken är det iaf definitivt den "lilla sortern"

Wikipedia's allmäna angivna näringsvärde för avokado verkar vara 1.8 gram kolhydrater/100 gram (värdena är tagna från US och alltså på den formen där man behöver dra bort fibrerna manuellt - så 8.53-6.7= ca 1.8 gram) - vilket är närmare de värden jag sett i allmänhet. 0.8 låter väl lågt och 4 gram definitivt för högt (skulle definitivt inte använda lchfklubben som pålitlig källa tyvärr, var fullt av totala tokigheter/påståenden från Katrin där i alla fall när det började tydande på avsaknad av kunskaper alternativt källkontroll). Svenska livsmedelsverket anger definitivt inga siffror som verkar överensstämma med den ovan nämnda vanligaste avokadosorten - för högt i kolhydrater, för lågt i fiber och för lågt i fett - misstänker de mätt någon sort som såldes mer tidigare. Problemet med organiska syror och deras mätteknik borde ju inte påverka här som med t ex citroner…. så i det fallet lutar jag mer åt vad de faktiskt har mätt på….

Men man kan aldrig veta exakt med något som växer, det varierar med exakt art, växtplats och mognad. Tror man att man kan räkna vad man äter så exakt på några gram lurar man sig själv. Samma om man tror på innehållsförteckningarnas näringsvärden, inte alltför sällan de har lite komiska fel. Minns väl en broccoli som angavs ha "2 gram kolhydrater per 100 gram - varav sockerarter 3 gram" :P