Ägg - hur många per dag...
…kan man äta egentligen ?
Förr pratades alltid om att man inte skulle äta ägg mer än ett visst antal per vecka osv - men hur är det egentligen ?
Hur många ägg kan man äta per dag utan att det blir onyttigt ?
Säg att jag gör min egen variant av äggmjölk (1 liter innehållande 3 ägg och lite annat) och sveper i mig per dag - kan jag äta ännu fler ägg utöver det utan risker ?
Hur mycket inverkan har ägg när det gäller att "bränna fett ?
Ät så många du vill.
Det var ju pga kolesterolet som man inte skulle äta för mycket ägg, men det har väl nu kommit fram att dom inte innehåller det dåliga kolesterolet.
Ja, det var p.g.a kolesterolet. Man skulle inte dricka kaffe heller av den anledningen ett tag. Men sen insåg man att kolesterol man äter inte påverkar kolosterolnivåerna i blodet. Man kompenserar genoma att tillverka mindre själv.
Okej - då kan jag stoppa i mig ägg med gott samvete
Vet någon om just ägg och fettbörbränning om hur pass stor nytta det gör ?
Det bästa med ägg är väl troligtvis det otroligt rika innehållet på vitaminer och mineraler. De sägs ju innehålla alla vitaminer utom C. Dessutom är fettandelen mycket bra; bara lite behöver tillsättas om man vill ha ideal fördelning sett ur LCHF-synpunkt. Knappt några kolhydrater. Mig veterligen är det endast kolesterolet som man har haft i åtanke när man varnat för att äta för mycket ägg. Detta menar nu många är ett föråldrat synsätt. Jag tror väl också det, men vet egentligen inte så mycket. Emellertid tror jag aldrig att det är bra att överdriva konsumtionen av någonting. Ägg till frukost, lunch och middag jämt… Nja… Ät varierat.
…kolesterolet och mättat fett..
Hur många du kan äta beror på vad du köper för ägg.
Ägg från burhöns = Beror på ditt samvete.
Ägg från frigående höns inomhus = Beror på ditt samvete.
"Omega-3 ägg" = Beror på hur ofta du vill slösa pengar.
Krav märkta/frigående utomhus = Beror på din inkomst.
Varför ska man inte göra sig samvete över höns som får linfrö i fodret? SÅ gott kan de väl inte tycka att det är. 

Ägg skulle man inte äta beroende på kolesterolet, men vi tillverkar ju ungefär 75% av kolesterolet i blodet själva, och eftersom levern skär ner på tillverkningen när man äter mycket kolesterol så är det aldrig någon fara, detta hindrade förståss inte amerikanerna att producera kolesterolfria ägg!! Undrar för övrigt hur dom lyckades får fram dom?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Vägrar omega-3 ägg. Varför ska höns äta fiskolja för att vi ska få i oss det - blääää låter inte minsta naturligt. Daggmask ja, men inte fiskolja.
Försöker äta från frigående, men det beror på ekonomin den månaden och hur många jag gör av med.
Och så roligt är inte ägg att jag skulle kunna äta till många måltider per dag, utan mest om det var okej med "äggmjölken" och kanske 1-2 ägg till frukost. Bara det blir ju 5 ägg per dag !!!!!
det finns nåmnga roliga trådar i ämnet, nånstans ligger en himla kul en men hittar den inte just nu, där folk "tävlade" i vem som åt flest… 10 -15 var inte helt ovanligt 
Jösses - 10-15 ägg låter - ja risk för gasvarning hahahhaha
Äter ganska många ägg om dagen och den gas som ev kommer har ingen "svavel"lukt och det är definitivt inga mängder, tvärtom faktiskt, nästan obefintlig. Vill jag kunna lägga på en rejäl "brakare med lukt" är det nödvändigt med socker och mjöl, har jag märkt.
Idag blir en bra dag för "äggmjölk" då det är alldels för varmt för att ens orka tänka tanken på att laga mat…

Man bör inte äta mer än 20 ägg med smör om dagen.. för då får man i sig för många kalorier.. och då går man upp i vikt! 
Annars så ser jag ingen annan begränsning!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hahahaha - 20 ägg om dagen är ingen risk jag ens får i mig

Jag får garanterat i mig två ägg om dagen, fast igår och idag blir det fyra eftersom jag käkar Skotska Ägg till lunch, men ibland snurrar man ju ihop nåt med flera ägg, men upp till 20 lär jag knappast nå.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus