Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 8770 ggr
lisawo
1

Från strikt till liberal LCHF

Hejsan! Jag har nu ätit strikt LCHF i 4 månader och gått enr all vikt jag vill gå ner, det har dock funnits många saker jag saknat och jag känner att jag inte vill leva såhär strikt för resten av mitt liv. Dock vill jag äta LCHF men en mer liberal form. Jag vill slippa räkna och pilla så jag inte går över 20 gram varje dag men fortfarande ligga på en mängd som försätter mig i ketos.

Jag vill kunna lägga in knäckebröd, frukt, dricka ett glas mjölk, äta tomater, kunna ta en skål jordgubbar och inte behöva tänka "jag kan bara äta fem stycken, annars blir det för många kolisar". jag vill alltså INTE lägga in pasta, ris och bröd utan bara såna här småsaker IBLAND.

Tidigare när jag frågat om detta så får jag bara svar som "Frukt innehåller jättemycket socker det är dåligt" och ja, jag vet. men jag VILL kunna äta en bit vattenmelon på sommaren och jag VILL kunna skiva ner en kvarts äpple i yoghurten ibland. jag tycker att det är värt det, jag har aldrig varit beroende av socker så sockersuget är inget problem. Nu är alltså frågan.

Hur går jag från strikt till liberal utan att påverka kroppen och gå upp vikten jag tappat??

MimLan
3

Testa?

Det är bara du själv som kan svara på vad som påverkar din vikt negativt. Ingen kan svara utifrån dina förutsättningar eller vad ibland innebär för dig.

Jag tror dock att du är lite för diet-fixerad? Eller kolhydratskrämd? Vad är det som säger att någon som inte har problem med socker och är normalviktig helt plötsligt skall gå upp i vikt av ett kvarts äpple eller en bit vattenmelon?

sussie
2

Lägg till det du vill och se hur det går!

Jojo55
1

Börja med att lägga till det med minst kolisar och se hur det går, tomater t.ex, det har jag ätit hela tiden under min viktnedgång. Jordgubbssäsongen är ju snart slut så passa på innan det är för sent. Knäckebröd bör nog vara bland det sista och sist frukt. Under tiden får du hålla koll på vågen och / eller måttbandet så du ser hur det går.

Zepp
0

Det är mycket kolisar i frukt om man skall äta dessa som en del av sitt energibehov.. ett äpple om dagen ger inte särskildt mycket kolhydrater.

Sen så om man är frisk så klarar man betydande mängder kolhydrater, utan att gå upp!

Föresten så har väl du vid det här laget fått såpass bra ögonmått att du lätt fixar ett dagsintag utan att det springer iväg helt käpprätt?

Och det kan nog vara större skilnad att skilja på de matvaorna som innehåller kolhydrater och samtidigt ger dig någon annan form av näring.. och de som bara ger tomma kolisar.

Har väldigt svårt att förstå att någon som är frisk och äter 100-150 kolhydrater per dag skall rusa upp i vikt.. gör du det så har du någon form av insulinresistens eller liknande.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lisawo
0

Okej tack så mycket! Innan har jag mest hört från folk som säger att man kommer gå upp så fort man börjar äta frukt för att det innehåller så mycket socker.

Zepp
0

Mnja,, det är väl samma feltänk som att man blir fet av fett.. vilket du ju kan avfärda av egen erfarenhet!?

Man går upp av att äta mer än man gör av med.. och det är mer komplicerat än kalorier inout!

Energi kcal:

56,00

Energi kJ:

232,00

Proteiner:

0,30

Fiber:

1,80

Kolhydrater:

12,40

Vatten:

85,20

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

0,10

Kolesterol:

0,00

E-mättade:

0,00

Mättade:

0,00

F-mättade:

0,00

Vitaminer:

A:

0,00

B1:

0,00

B2:

0,00

B3:

0,10

B6:

0,00

B9:

2,00

B12:

0,00

C:

12,00

D:

0,00

E:

0,20

Mineraler:

Fosfor:

12,00

Järn:

0,10

Kalcium:

4,00

Kalium:

115,00

Magnesium:

5,00

Natrium:

1,00

Selen:

0,00

Zink:

0,00

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.