Mala mandel till mjöl
Kan man använda stavmixer för att mala mandel till mandelmjöl? Eller är det bättre med mortel? Fast då kan man ju inte göra så mkt åt gången och det blir ju hiskeligt tungt i längden. Eller är min stora mixer ett bättre alternativ än stavmixer? Den stor med en klaskaraff (1,8L) på som jag normalt sett blandar smoothie i?
Var hittar man annars en mandelkvarn?
Hur gör ni?
Medarbetare på westernridning.ifokus

Mandelkvarn, finns överallt på alla inriktade mattillbehörsaffärer, ikea, åhlens, på internet osv. Har även sett på stora ica och coop.
Qui dormit, non peccat
Mandelkvarn är klart bäst och jag såg dom senast häromdagen på Ica Maxi.
Annars går det i en rejäl mixer, men inte riktigt samma resultat (känns kompaktare). Skulle inte använda stavmixer, för då riskerar du få mandel i hela köket

Till nöds funkar stavmixer men det vill gärna bli lite "smörigt". Jag provade stavmixer en gång när jag var i någon annans sommarstuga och inget annat fanns att tillgå.
Jag provade nu första stavmixer. Det blev nästan som mandelmassa, grötade ihop sig men gick ändå fint att fördela. Ska man köra i stavmixer igen så ska man nog köra väldigt lite åt gången, fastnade även under kniven hela tiden.
Testade även i min stora rejäla och starka mixer. Det fungerade mkt bättre, men även här blev det lite "grötig" konsistens. Gick ju fint att fördela det till mjöl, men var ändå så att det gärna satte sig i kanterna och ville inte riktigt gå med i själva mixet. Fick stoppa och gräva fram några gånger innan jag fick ordning på det.
#3 En sån har ju min pappa. Ska se om jag får rpova den en gång så jag kan utverdera vilket som är bäst för mig innan jag går och köper den =P
Medarbetare på westernridning.ifokus
jag kör i mandelkvarn eller i matberedare. det förstnämnda brukar finnas för en billig peng på second hand och det sistnämnda borde väl kunna jämföras med en mixer (blender), jag tycker dock inte det blir speciellt mycket mer kompakt än med kvarnen som ni skriver men kanske lite. matberedaren går ju mycket fortare i vilket fall ;p
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
fast i kvan blir det ju inte det minsta kompakt, utan mer som mjöl. Det beror på att man inte driver ut oljan ur mandeln när man river som man gör när man mixar.
enligt min erfarenhet måste man dock mixa ganska länge innan oljan utvinns. det har aldrig hänt mig om det inte varit meningen. när jag gör hasselnötskräm exmepelvis så mixar jag lääääääänge och det blir först ett fint mjöl och efter ytterligare en stund utvinns oljan och det går ihop till en kräm. kanske är det olika med olika nötter? jag har bara kört mandel några få gånger i matberedare och det har gått finfint, inte alls speciellt kompakt utan luftigt och mjöligt. inte riktigt lika luftigt som med kvarn som sagt, men absolut inte oljigt.
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se