Tips på energi?!
Jag behöver hitta något som är lätt att tillverka och få i mig av när energin dalar. Något fett och gott att äta för att få tillbaka energin utan att höja blodsockret. Jag är inte någon hypernogrann lchfare utan käkar ibland kolhydrater men försöker att se till att min kost innehåller så lite kolhydrater som möjligt (och ska det vara kolhydrater så helst långsamma), försöker kompensera med fett som energikälla. Dock så blir det lite socker ibland tex när man är på kalas.
Nu är jag hemkommer från ett kalas och där var ju såklart en del socker. Jag avstod från potatisen till maten och fullde ut tallriken med kött, gräddsås och blomkål och tog en liten bit morot. Dryck serverades en välkomstdrink (alkoholfri men en del socker) och till maten drack jag minrelvatten. Efterätten var dock marängsviss, svårt att motstå så jag käkade ju såklart lite. Det var ju rent socker, enda nyttiga i den var ju grädden =S
Nu sitter jag här med dippen efteråt; trött, hängig och grinig. Nu skulle jag behöva ha tillbaka energin men inte stoppa i mig något mer blodsockerhöjande. Något snabbt och enkelt att peta i mig som innehåller mycket fett. Några förslag?
Vad brukar du göra för att få tillbaka energin?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det som finns hemma. (Makrill i tomatsås, ost, ost med smör, kokta ägg, stekta ägg, äggröra, vispgrädde, färsbiff, skinka, osv, osv..)
Jag har gjort ischoklad på 100g kokosfett och 3 rutor coklad med 90% kakao! Mättar snabbt, är gott också…!
Grejen är at jag är inte alls ute efter att bli mätt. Är dömätt och fruktansvärt tung i magen efter dagens kalas. Kan definitivt inte stoppa i mig något mättande så som ägg BLÄÄ.. Är som sagt inte ute efter mellanmål.
Kroppen skriker socker och snabb energi. Hade jag inte försökt att stå emot kroppen just nu så är det rent socker eller möjligtvis socker och smör röra som hade slinkit ner just nu. Godis, chips, sötsaker eller vad som helst som innehåller socker. Jag är trött och hängig och orkeslös, inte det minsta hungrig och har inte palts för något mättande eller mastigt.
#2 Det var ju smart. Bara smälta ihop det i kastrull och hälla i formar? Får man energi av det?
Fett är väl det som ersätter energin från kolhydraterna? Proteiner innehåller väl inte energi på samma sätt? Eller är jag fel ute?
#3 Nog lite småkört. Det man kan göra är just att äta "vanlig" lchf-mat och med hjälp av mättnad bli av med sockersuget. Men någon "snabbenergi" när du fått blodsockersänkning från rejält insulinpåslag från plötslig sockerchock. Drick vatten, vänta och undvik samma misstag igen. Dricker du kaffe kan du ju prova det.

Jo, en bit ischoklad är toppen att ha i kylen för de som inte överäter.
Jag har gjort på ca 100 gr cocosa som jag värmer i micron. Lägger i bitar av mörk choklad ( ca.100 gr) som smälter av värmen i fettet. Hackar några paranötter ( och valnötter till jul) och häller allt i ett tunnt lager i platt plastlåda med lock. Bryr mig inte om formar, skårar när det börjat stelna.
#3 Ja jag har det som godis, det räcker oftast med ett par sycken!:) Är ca 1g kolhydrat i 10 av dessa.
Smält bara ner 100g kokosfett i en kastrull, ta av och rör ner chokladbitarna.(jag kör på 3 rutor, blir nog lika gott med 2!)

Annars säger man att kokosfett ger snabb energi, på nåt sätt ska det snabbt gå ut i musklerna. Så en sked kokosfett skulle kunna återställa ordningen. Onekligen låter det godare att få i sig fettet i form av ischoklad, men det gäller att inte fortsätta och överäta det.
#7 sant, läst det jag också. Testade äta en bit bara kokosfett och var tvungen att spotta ut. usch! nä som ischoklad blev det grymt gott, men som sagt, man ska nog inte äta fööööör många.

Nu kom jag ihåg nåt jag gjorde för längesedan som funkade för mig och var lagom gott (/äckligt). Jag tog kokosfett med smak, värmde något, blandade med kokosflingor och formade till små bollar som fick stelna i kylen. Då smakade de kokos och man fick tugga lite på kokosflingorna till slut. Då klarade jag det utan att spotta… :)
# hahaha låter inte som du njöt fullt ut;)
Min första tanke igårkväll var också kokosfettet. Det är bra och jag tror det ger en del energi ganska så snabbt. Brukar bli lite piggare av det faktiskt. Kan dock in te äta det som det är, men ska testa att göra ischoklad på det, det var en bra idé.
Kan man inte lika gärna använda kakao och göra ischoklad? Eller blir det inte lika gott? Är det något som saknas i smaken då?
Jodå, det går bra att göra med kakao. Jag tar vaniljpulver och pyttelite stevia i, men man får vara väldigt försiktig så det inte blir för mycket.
Nästa gång jag gör ska jag testa att ta kokosflingor i.
Det går ju också att variera med kryddor t ex kanel eller kardemumma som ju smakar gott ihop med kakao.
#12 Hur mkt kakao tar du?
Jag brukar inte mäta så noga. Kanske 150g kokosolja och en till två matskedar kakao. Man behöver ju bara få kokosoljan rinnande, alltså 25 grader och sen kan du smaka av.