Ägg och smak
Idag kokade jag några ägg från en ny förpackning, av en sort jag inte köpt förut:
Stjärnägg - Gröna hönan - Inte KRAV, tydligen (missade det vid inköpstillfället) men jag valde dem för det är från frigående höns som får gå ute, m m.
Grejjen är den, att de är goda. Mycket godare än de jag annars brukar köpa:
Änglamarks ekologiska - KRAV-märkta och hela baletten.
Fast jag kan inte riktigt förklara HUR de från Gröna hönan är godare.. 
Vad är er erfarenhet? Har ni lagt märke till skillnader mln olika märken av KRAV-märkta ägg. Har ni några märkestips?
Vad säger ni?
Jag har tidigare hört om Stjärnägg att det skall vara bra. Kanske det inte är KRAV för att de pickar saker ute som inte är kontrollerade av KRAV?
Uppriktigt är jag lite less på KRAV, har hört att de har så mycket krav på sina leverantörer, bra på ett sätt, men många som absolut producerar ekologiskt och miljövänligt och allt det där, kan inte kvala in.
Vidare är det hopplöst att man ofta inte kan köpa varor styckvis för allt måste vara märkt. Butiken får inte dela förpackningarna o.s.v.
Därför måste jag köpa sex jättemogna bananer i en plastpåse, fem ekologiska citroner där två-tre möglar innan jag hunnit äta upp dem.
Mycket miljövänligt!!
Ja, du kommer med absolut bra/relevant synpunkter. Olika märkningar har sina avigsidor..
Miljötänk. Jag bor i norra sverige och här är det ju förstås mer begränsad med utomhusgång för hönor, varför jag ofta köper ägg från södra delen av landet. Det är inte helt miljövänligt.. nej. Men jag bryr mig om hönorna. Tycker inte hönor ska sitta packade i bur.
Inga upplevelser av att vissa ägg är godare än andra??
Jag bryr mig ocksa om honorna, hemma i Sverige koper jag alltid ekologiska eller krav, fran glada hons (hoppas jag) som mar bra. Har aldrig tankt pa nagon smakskillnad mellan dom.
Daremot har jag markt skillnad har i Grekland att aggen fran affarn har mycket mer orange gula, gulorna fran aggen fran vara egna hons ar mycket gulare. Ingen skillnad i smak neej..

Jovisst Kaisa. Jag blev frestad och köpte stora XL, bruna, dyra EKO ägg på en konsumbutik för några veckor sedan och blev jättebesviken.
I vintras köpte jag jättebilliga, små ägg på Hemköp. I det lilla ägget var det en jättetunn vita, så gulan var nästan normalstor….guldgul och jättegod!!
Vad som gör skillnaden i smak har jag ingen aning om, troligen vad de äter.
Jag ska nog ta och anteckna märke och betyg de gånger jag provar, för mig, nya märken.

Visst är det skillnad på ägg och ägg. Själv så äter jag mäst "hemma-gjorda-ägg" då jag har hönor MEN då och då får jag köpa eftersom jag äter mer än de hinner lägga ….
MINA ägg är så mycket godare och så mycket gulare. Gulan känns fetare oxå.
Mina hönor går helt fritt ute (på sommaren) de äter de som de vill (och gömmer äggen …. humf). Det blir maskar, larver, skallbaggar, fröer, våtarv och allt vad de nu hittar.
Jag har aldrig märkt någon skillnad i smak på de olika hönsägg jag köper (alltid krav för hönsens skull). Nu har dottern skaffat höns, bohusländska svarthöns. De är verkligen helsvarta! men äggen är vanligt vita. De har inte hunnit lägga så många ägg ännu, så jag har inte ätit något.
Men jag köpte vaktel- och ankägg häromdagen. Vakteläggen var så söta, alldeles fläckiga. Men gulan var knappt gul alls, är det vanligt? Smaken var, ja som andra ägg. Pilliga att skala.
Ankäggen skulle enligt uppgift smaka "starkt". Vi delade ett kokt ägg min man och jag. Gulan var väldigt gul, och smaken var - äggig - kanke något mer utpräglad än vanliga hönsägg, men inte påtagligt.
Jag är antagligen inte känslig.

Håller med om att ägg smakar olika! Inte mycket, men skillnaden finns där.
Qui dormit, non peccat