Stevia vs Sukrin
Jag behöver få lite hjälp här.
Vad är egentligen skillnaden i användande av dessa två sötningsmedel ?
Sukrin har jag skaffat och enligt påsen går det i stort sett att använda till allt istället för socker. Vad behöver man då stevia till (som jag såg på nätet är dyrt) ?
Kan jag använda sukrin istället i recept där det står stevia ?

Stevia är oerhört drygt, det är mellan 250-300 gånger sötare än socker. Man använder det att blanda med sukrin (4,5 dl sukrin mixas med 1 tsk stevia och hälls upp i en burk med tättslutande lock) för att dryga ut. Det blir dyrt hur man än gör. Vilket är en återhållande faktor och det är ju bra på sitt sätt.
Jag köpte en burk stevia för 4 år sen och har nästan hälften kvar. Drygt m andra ord.
Svårt att portionera direkt ur steviaburken eftersom man använder så pyttans lite så det är bekvämt att ha blandningen.
Agneta

Bägge har någon form av bismak om man tar för mycket.. så numera finns det även blandningar att köpa.
Sukrinn (Erytriol) är väl det som mest liknar socker i användningen, medans stevia ofta är vätska som man tar droppar utav.. och lär smaka hemskt om man överdoserar.
Sukrin har den fördelen som socker när det behövs för volymen oxå.
För tillfället så har jag ICAs egna Stevia strö hemma, en blandning av Erytriol och stevia.
Och på paketet framhålls att man inte skall överdosera, samt att en dl motsvara en dl socker.
Hur som helst.. det e ingen risk man okynnesöverdoserar då det kostar skjortan!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Så egentligen kan jag lika gärna använda enbart sukrin ?
Nu har ju inte jag socker i vare sig kaffe eller te, men ibland när man lagar vissa maträtter (eller glass) så vill jag ibland ha brytningen som man får med socker/farinsocker.

Tror att fördelen med blandningen är att man kan ta ännumindre för samma smaksensation?
Okej

Sen är det som Zepp sa att båda har en tråkig bismak och det är det som blandningen döljer bra!
Stevia strö från ICA är lika bra i smak som egen blandning. Och några kronor billigare faktiskt!
Agneta
#3 Kom bara ihåg att du absolut inte kan byta rakt av mellan dem i samma mängder i ett recept. Blandningar brukar som sagt används för att minska problemen med bismaker, men medans sukrin doseras kanske matskedsvis så doseras stevia (ren stevia, det är ett otyg att ica ens får kalla sin blandning för "stevia strö" då det är mestadels erythriol och mycket mycket lite stevia i, blir jättetokigt när folk avser den och skriver det bara som "stevia" och sedan kommer någon och använder just stevia….. och tvärt om) snarare knivsuddsvis.
Säger som Fiana och det borde kunna anmälas ICA stevia strö som måste innehålle mikroskopiskt med stevia.
Man bör behandla steviaströ från ICA som ren erythritol.
Problemet är just att erythritolen för väldigt många innebär en sveda i halsen redan i dosering 0,5 dl eller över.
Stevians bismak framträder ofta vid 1 krm eller om den är för osöt".
Ju sötare stevia desto mindre bismak brukar man säga, dock uppstår då problemet med doseringen. man tar lätt för mycket och allt blir osmakligt sött eller stevian framträder med sin bismak.
Därför använder de flesta just min uppfunna blandning av 2-3 msk eryhtriol (sukrin, sötin eller sötrix) och blandar dem med 1/4 krm stevia pulver.
Detta har någon räknat ut att det motsvarar 4,5 dl erythritol och 1 tsk stevia och ger denna blandning och man kan ha en större burk stående med färdig blanding.
Nu snart kommer det också ett "Mariannsocker" färdigt att köpa, där jag varit med och tagit fram en perfekt blandning som då innebär att man tar allt mellan1-3 msk beroende på vad som ska bakas. Ingen bismak av varesig stevian eller eryhtriolen finns där.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Känns som om Sukrin är enklare att använda just pga doseringens skull.
Är detta inte farliga sötningsmedel? tänkte bara på det men började tänka på aspartam, finns det i?
stevia strö är perfekt i min mun… inte alls för mycket erythritol och inte för mycket/litet stevia… men alla är olika, känner inget behov av någon annan variant än det.

Eytriol och Stevia är naturliga ämnen och anses säkra som livsmedel.
Jag gillar varken stevia eller erythritol för sig, men Marianns blandning ovan är perfekt! På något mystiskt vis försvinner båda sötningsmedlens bismaker. Jag har sukrin samt stevia i pulverform hemma. Ska nog ta och göra en stor sats mariannsocker…
Finns dessa sötningsmedel på vanlig mataffär?:)
icas stevia strö finns… på Ica! 
Somliga affärer har sukrin och Hermesetas flytande stevia. T.ex.