Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 3389 ggr
meamea
1

Äter ni vitaminer?

Vilka vitaminer äter ni?

Jag är fortfarande väldigt trött efter en månad på LCHF, kanske jag bara behöver mer tålamod. Men undrar ändå om mina Mivitotalkapslar inte räcker till vitaminbehovet…

Är det några andra vitaminer som kan rekommenderas?

[fass]
1

Jag tror ju inte att man blir trött av den här maten om man äter tillräckligt mycket. Du får i dig mycket bra kvalitétsmat. Däremot får ju många omställningsproblem. Det är kanske snarare det?

Elfdance
0

Kosttillskott är inte någon garanti för att du får i dig det i dem. Inte alls. Ibland är det syntetiska varianter, tabletter som inte löses upp tillräckligt snabbt, vitaminer i en form som inte kroppen kan ta upp så lätt, ämnen tillsammans som kanske motverkar varandras upptag… Försök äta mer näringsrik mat istället och ta bort näringsfattig processad mat.

Vill du verkligen ta kosttillskott hörde jag under Real Food Summit om ett par som lanserade nutreince <- dyra!!! men med massor av tanke bakom.

meamea
0

Det kan mycket väl vara så att det är omställningsbesvär. Är trött som person vanligtvis också så…

Jag äter så mycket ren mat som möjligt. Helst vill man ju slippa kosttillskott.

Glad

[Pennylane1]
0

vintertid tar jag D-vitamin eftersom alla studier lär visa att vi här i norden får på tok för lite under den mörka årstiden.

Resten tror jag jag får i mig tillräckligt av.

meamea
0

Köpte mineralsalt istället för det andra saltet jag brukar köpa. Det ska tydligen vara bra, enligt Skaldeman.

Får bli bättre på att trycka i mig lite spenat och broccoli kanske, för c-vitamin.

[Pennylane1]
0

det bästa för c-vitamin är annars gul paprika. ca 30 gram per dag så har man täckt behovet. Enl Hertzman har det samma kh-innehåll som broccoli (fast det låter otroligt ) medan det har mer än dubbelt med c-vitamin.

Zepp
1

Är du mentalt trött eller kroppsligt trött?

Den mentala borde ha gått över, den kroppsliga kan ta flera månader för vissa sockerjunkies!

Och sen.. äter du tillräckligt?

Jag äter en hel del ägg och ofta lever.. på senvintern tar jag D-vitamin.

Använder mineralsalt och tar magnesium i bland när jag känner av krampkänslor.. och när jag inte ätit fisk på länge kan jag ta Omega-3 kapslar.

För det mesta så försöker jag äta mig till allt det jag behöver.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

meamea
0

Tröttheten är mer kroppslig, särskilt benen! Kära nån.. har nog aldrig haft så tungt för att gå i trappor. Har ca 10kg övervikt (har vägt 20 kg mer). 
I huvudet är jag oftast riktigt pigg för ovanlighetens skull. Jag vill mer än vad kroppen orkar. Kaffet har jag dragit ner på rejält, blir nästan speedad av kaffe nu. Och den lilla dos adhd-medicin jag har planerar jag att dra ner på ytterligare.
En hel del vinster redan! (+ att jag inte har snarkat på tre veckor!)

Glad

Jag äter när jag blir hungrig. Vilket har blivit ganska sällan. Jag klarar verkligen inte att äta lever, hur gärna jag än vill. Men jag har gått över från vegetariskkost till kött för ca två veckor sedan.

Grönsaker äter jag faktiskt inte särskilt mycket av… och då bara ibland. Får väl kanske skylla mig själv då… älskar grönsaker annars… men nu förtiden så nä. Äter mest kött, ägg, ost.

Tack för era svar!

MimLan
2

Om skallen är klar och benen släpar efter, så sätter jag min femma på att det är omställningsbesvär där musklerna inte riktigt är klara med sitt.

Att du börjat äta kött är ett bra steg framåt, även om lever inte kommer att ingå i kosten. Det gör det ju knappt hos folk i övrigt även om leverpastej verkar funka för de flesta. Men du äter ägg, det är bra.

Grattis till alla vinster!