Hur ser din bästa LCHF dag ut??
Jag tycker det skulle vara roligt att få ta del av hur en vanlig matdag ser ut för er alla. Ett sätt att vidga vyerna för mig som nybliven lchf-entusiast. :)
Vad äter ni helst till frukost lunch och middag på vardagar och på helger? Alltså, era bästa, godaste mattips!
Själv äter jag helst:
omelett med ost och skinka till frukost på vardagar.
Till lunch gärna ugnsbakad lax med svamp zucchin lök och tomat toppad med citron och olivolja och en klick creme fraiche smaksatt med dragon.
Middan får gärna bestå av grillad kyckling och sallad med currydressing.
Kaffe med grädde lite då och då under dagen.
På helgen: (En drömdag)
Kesoplättar m grädde och bär
hamburgare i isbergssalladsblad med tomat lök och mangoraja
Rådjursytterfilé med hemlagad bearnaissås och grillade grönsaker.
Intressant!
Om jag äter frukost på min bästa lchf-dag blir det favoriten kokta ägg och räkor, med majonnäs eller avokado till.
Lunch: Ugnsstekt lax på ett täcke kinakål och paprika, kryddat med olivolja, lite soja och vitpeppar
Middag: En bra fettsmattrad bit entrecôte med bearnaise, och smörstekta grönsaker. Kanske lite kolhydratsvänliga rotfrukter. Jag hade nog speciellt unnat mig rödbetor, min absoluta favorit. Kanske lite kliché med entrecôte, men det är ju så himla gott 
Kanske en efterrätt, om kroppen tillåter det, innehållande antingen choklad eller bär. (Eller banan, för det är nog tydligt vid det här laget om man har läst lite fler trådar att det tycker jag om
)
Höll på att glömma vardagen:
Blir oftast inte frukost på mina vardagar, men om det blir så blir det antingen äggmjölk… Eh… jag äter oftast det som finns i kylen till frukost.
Lunch: Om jag inte har ätit frukost brukar det normalt bli antingen fisk eller fläskkött till lunch, stekt i rikligt med smör/olja. Äter med en liten sallad och skyn som blir av köttet.
Middag: Lite mer avancerat kan det bli på kvällen. Ugnsstekt kyckling eller en hel stek i ugnen. Något som kan sköta sig själv i ugnen, medans jag gör annat. Eller hemmagjorda färsbiffar, med en hemmagjord tomatsås.
Det var faktiskt väldigt svårt att beskriva sin vardagsmat! Jag tror att det är för att lchf är så personligt, och man tar lite vad man haver, och därför så är den ena dagen inte den andra lik. Och eftersom jag inte äter frukost så ofta, så är det mycket lätt att det blir en blandning av brunch/lunch när jag äter första målet. Och jag lägger inte ner så mycket tanke-energi på vad jag äter nu för tiden - det är gott det jag äter, så inte på det viset - men målen sker så lätt att min hjärna inte riktigt registrerar vad jag lagar för mat. Totalknepigt nu när jag tänker efter!
ok, ni ska få en bra men enklare matdag
frunch 2 kokta ägg med smör, två små bitar sill,lcbröd med pate
middag lax med purjo,grädde,tzatziki bredvid

Ok, måltidstips.
Jag satt och funderade på hur min favoritdag skulle se ut.
Just nu äter jag lite striktare men annars kanske det kan se ut så här:
Stort glas med kaffe cocosa/grädde när jag vaknar
Favoritbrunch: Köttrester plockade i små bitar, choritzobitar eller små baconbitar och ev. några strimlor grönsak ( kanske paprika) i stekpannan. 2-3 ägg får steka hela ovanpå tills vitan stelnat. Har jag Mozzarella hemma strimlar jag över den tillsammans med äggen….och sedan äter jag några skivor inlagd rödbeta (!!) till det.
Middag tillagar jag något nytt protein, kanske fiskfiléer med pepparotssmör eller fläsk med löksås.
Av middagen äter jag inte så mycket, mest provsmakar. Det är som en förberedelse för nästa dags brunch och matlådor.
Har jag stått länge och lagat mat blir jag mätt bara av "oset". Lite senare kan jag däremot bli sugen och då passar det perfekt med ett stort glas vin, ett par "minimackor" av fläskisar med bregott och roqforost elller några paranötter…
Efterrätter, bakverk, frukt äter jag aldrig. Bröd i alla former, även lchf, försöker jag undvika då det lätt väcker kolhydratmonstret……
Typ så äter jag…
Trevlig helg!
jag äter inte så mångsidigt … en vanlig dag (när jag inte jobbar)
frukost: äggmjölk
middag: kött eller fisk med nåt fett tillbehör.
kväll: äggmjölk
Frukost: Omelett på 3 ägg, strimlad bacon och riven ost. Med rädisor och gurka.
Kaffe med kokosfett och grädde.
Mellanmål: 2 kokta ägg eller 1 tunn skiva LCHF-bröd med ost, kaffe med kokosfett och grädde.
Middag: Kyckling eller lax eller fläskkarre med sallad eller bakade grönsaker. Kaffe med grädde.
Oj vad lite ni äter! Jag blir galet hungrig vid sju på morgonen, vid tolv och vid halv sex på kvällen, det känns som om jag svimmar om jag inte får mat i mig! Men jag har ju inte hållit på så länge, kanske blir det annorlunda när man blivit van! Men jag känner igen det där som #1 säger, att man inte lägger ner så mycket på maten nu. helst skulle jag vilja bara ha något som går snabbt att fylla på med för att stilla hungern till lunch. Ska fundera på om jag ska förbereda flera luncher i förväg som bara är att ta fram och värma. Är hemma nu över sommarn och läser en univeritetskurs på distans så känslan att kunna laga mat till lunch har dominerat. Men när det är dags för mat så har jag ingen lust att hålla på.

Tillagad mat håller sig flera dagar i kylen. Ett gäng färdigstekta färsbiffar är perfekt snabbmat.
Tar fram 1-2 st. delar på "tvärsan" och värmer antingen i micron eller i stekpannan med smör och kryddan jag känner för just den dagen…. örtsalt, vitlök, pepparot och ibland curry är mina favoriter. 1-2 stekta ägg kan sitta fint till det.
Frukost äter jag aldrig på vardagarna. På helgen kan det hända att jag äter 200 g ekologisk yoghurt med 30 g hemgjord musli (kokosflingor, linfrö, nötter och mandlar).
Lunch äter jag ibland, men inte alltid. Då blir det oftast en burk makrill i tomatsås, en msk majonnäs och någon gång en skiva lchf-bröd eller omelett på 1-2 ägg. Eller en kopp buljong med en msk kokosfett.
Inget mellanmål.
Middagen är oftast lagad mat. 150 g kött, fisk eller kyckling. Lika mycket av stekta eller kokta grönsaker, ibland stuvade med grädde och riven ost. Oftast blir det blomkål, broccoli, vitkål eller brysselkål, men ibland äter jag ägg som tillbehör istället.
Vill gärna ha lite råa grönsaker också t ex sallad, ruccola, gurka. Ibland äter jag också ca 50 g sås, antingen varm med grädde som bas elller en kall sås med creme fraiche.
2-3 koppar svart kaffe under dagen och gärna vin till middagen några gånger per vecka. Dricker annars alltid vatten.
Periodisk fasta iaf på vardagarna alltså. Ganska mycket makrill, mejeriprodukter och ägg blir det…
Kallt stekt fläsk är riktigt gott att småäta när man blir sugen. Och förstås kokta ägg. Har alltid kokt ägg i kylen.

Jag försöker vara så tråkig jag bara kan - i alla fall i veckorna.
Varför? Jo för maten/ätandet har haft alldeles för stor betydelse i mitt tidigare liv i form av tröstätning och överätning.
Jag äter aldrig frukost längre eftersom det jag inte börjar bli hungrig förrän vid lunchtid och äter inte förrän då. Sen äter jag på kvällen någon gång - brukar bli vid 19-20 tiden.
När jag säger att jag försöker vara så tråkig jag bara kan så menar jag att jag inte bryr mig speciellt mycket om hur maten ser ut eller om jag åt samma dagen innan eller i förrgår
Det viktiga för mig är att det är rätt sorts mat som ger min kropp det den behöver för att må bra (och att jag fortsätter gå ner i vikt).
Jag håller inte på med efterätter eller "krusidullar" för mycket med maten i det vardagliga livet eftersom jag lätt triggas igång att överäta även på lchf-vänligt.
Någon gång på helgen kan jag hitta på någon trevlig lchf-rätt eller om jag får middagsgäster men annars äter jag bara för att man måste :)
Detta synsätt har hjälpt mig mycket som har haft stora problem med tröstätning etc och jag har hittills gått ner ca 35 kg - har några få kvar till min målvikt.
Ett exempel på en vanlig "tråkig" matdag för mig kan vara tonfisksallad på lunchen och en omelett med bacon på kvällen. Detta kan jag äta ganska ofta faktiskt när jag inte gitter göra något speciellt :)
Omeletten gör jag på 3 stora ägg, 3 matskedar vispgrädde, 1 paket bacon och lite lök i. Stekt i smör förstås :)
Tonfisksalladen består av en vanlig burk tonfisk i olja (avrunnen för oljan är äcklig) lite blandsallad, tomat, rödlök, några klickar fullfet majonäs.
När jag "gör mig till" så steker jag någon god köttbit med beasås, blomkål, broccoli etc
Frukost: kaffe med kokosolja
Lunch: 2 eller 3 ägg med lite sill, liten tomat, bit paprika, kaffe med vispgrädde
Middag: Köttgryta med svamp och nässlor, haricot vert i smör, kaffe med vispgrädde.
Jag dricker vatten till maten, ngn gång rödvin
Ingen frukost (nåja, kaffe)
Ingen lunch (nåja, kaffe)
Middag 350g kött/fisk/fågel samt 50-100 g smör.
Snacks ost
Löpande under dagen kaffe…
Hamnar ofra under 2g kolhydrater.
Jag tycker att rökt eller gravad lax med en citronklyfta och en krämig äggröra med några babyspenatblad är ett jättebra lunchalternativ om man har möjlighet att äta upp maten direkt när man lagat den. (Passar inte så bra i matlåda tyvärr)
Här hemma äter vi himla olika, både jag och maken är såna som gärna äter något väldigt mycket under perioden för att sen tröttna på det och hitta på nåt nytt.
Min bästa dag ser ut som följer:
Frukost:
Lchf-bröd med mycket bregott, fet ost och kokta, skivade ägg ovanpå.
Middag:
En redig köttbit med rättikagratäng, bea och bladspenat.
Mellanmål nån gång under dagen:
Kvarg, en liten klick jordnötssmör eller kanske ölkorv. Vill jag festa till det lite brukar jag vispa vaniljgrädde och äta med hallon!
Jag dricker inte kaffe men gärna te under den mindre varma delen av året.
Typisk matdag nu i sommar: "frunch": omelett (3 ägg, 3 msk grädde och kryddor steks till det börjat stelna, då lägger jag på riven ost, tunt strimlat kött av något slag och viker ihop den och steker klart). Middag: lchf-lasagne (med hemmagjord lchf-pasta, köttfärssås och ostsås) eller hemmagjorda köttbullar med gräddsås och smörstekt strimlad vitkål. Mellanmål vid behov: kokt ägg med majonäs eller lchf-bröd med olika pålägg. Kaffe eller te med liiiiten skvätt grädde dricks ett par ggr/dag.
~God loves you, and I´m trying! ~
Frunch: Omelett på tre ägg samt en skvätt grädde stekt i en hiskeligt stor klick smör (mellan 30 och 60 gram, kanske). Ibland ost på denna, eller överbliven tacoköttfärs och ost. En slät kopp kaffe till och vatten. ELLER rester från någon middag. Kaffe, med grädde om maten är för lätt. ELLER tre kokta ägg samt tillbehör i form av exv bregott (tycker att det passar bättre till kokta ägg än smör, faktiskt), majonnäs, ost eller annat. Kaffe med grädde samt vatten. ELLER en burk makrill i tomatsås (osockrad!) med exv kokt ägg. Kaffe med grädde samt vatten. Middag, exempel: Smörstekt zucchini (istället för pasta) med sås gjord av tonfisk, krossade tomater, oliver, kapris, sardeller, lök, chili + rejält med riven ost. Vatten som dryck (gott!). Just nu äter jag alltid tre paranötter om dagen (gärna till frukost) för selenets skull, men jag är lite orolig för aflatoxinet… Inga mellanmål eller annat småätande.