Varför lyckas alla andra men inte jag?
Började med LCHF 19/2 2012 det är exakt 5 månader sedan och jag har inte gått ner någonting, jag har lyckats med att få några extra centimeter kring magen!
Det är så himla lätt att säga att man ska ha tålamod, jag vill bara skrika rakt ut! Jag bor i Japan sedan 6 månader, här är runt 35 grader och "alla" andra går omkring i små fina sommar klänningar och ser svala och vackra ut i hettan. Själv svettas jag floder, envisas med mina svarta leggings till allting för jag vägrar bara ben och jag känner mig helt hopplös…men ändå inte.
Jag har varit bulimiker och övertare i 21 år, sen jag var 12. Begravt alla jobbiga känslor i mat och den efterföljande tröttheten då hjärnan slutar skrika obehagligheter och jag får lugn och ro. Jag har knappt inte överätit sedan jag började med LCHF, innan gjorde jag det flera gånger i veckan. Mitt humör är mycket stabilare och jag är lugnare, gladare, en enorm vinst oavsett vikt. Så jag fortsätter. Men jag är desperat - måste få reda på om jag gör något fel eller om det är min kropp som fortfarande är livrädd, otrygg. Jag KAN inte acceptera att jag ser ut så här, tro mig, det hade varit lättare än att fortsätta kämpa mot kilona men jag kan inte, det här är inte jag! Jag vill hitta mig själv bakom alla valkar och jobbiga kilon, hjälp, följ med, skriv!
Jag är 1,70 lång och väger mellan 85-87 kilo, beroende på dag, sällan mer, aldrig mindre!
Idag har jag ätit:
07.30 Två ägg stekta i kokosolja + kaffe med grädde
12.00 2 dl köttfärs, stekt med kryddor, champinjoner och en matsked creme fraiche, sallas lite gruka och tomat, 2 små vietnamesiska vårrullar (tunt,tunt rispapper förmodligen, kommer jag på nu) med lax, ost och sallas.
20.30 1 bit lax fylld med kryddad philadelphia ost, ugnsbakad i sås gjord på en skvätt grädde, kryddor och lite blandade ostar.
Har läst en massa om periodisk fasta idag och även om jag kanske inte borde konstra till det så undrar jag om det inte skulle passa mig väldigt bra! En annan grej jag funderar över är - tänk om det är socker i kaffet jag dricker varje morgon, har en sån där kapsyl maskin och kaffepaketet är ju på japanska.
Varje dag är en kamp, en lång, hård kamp just nu, inte på grund av kosten, den fungerar egentligen fint, men jag ser inte hälsosam ut och jag lider, vill krypa ur mitt eget skinn. Nej, jag är inte jätte fåfäng, jag minns bara hur det är, att må bra i sin egen kropp.
Det är som att vara en annan person, en kreativ, lugn, trygg person som orkar finnas där för andra, lyssna, stötta…jag är henne egentligen, långt där inne!
Följ med, berätta hur det är för er!
Hej på dig
Min kropp supersparar oxå. Jag har kommit på att mejerivaror får mig att gå upp i vikt, så det har jag minskat drastiskt på.. kanske kan vara värt att prova..
Man kan ju göra kryddsmör, eller ha steksky i stället för sås till maten.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Frustrationen är densamma för mig - så jag har ringt och beställt tid för provtagning av sköldkörteln. Den kan ställa till det. Efter flera månader utan förändring och desperation så är det väl inte alls roligt att få veta att man är "sjuk", men det kanske ändå ger ett svar på dina frågor, och jag hoppas att det kommer att hjälpa mig framåt iallafall.
Är du osäker på om det är socker i kaffet så får du väl fråga någon! :)
Lycka till!
känns det inte om det är socker i kaffet!? det är väl bara svart kaffe som garanterat borde vara utan socker, menar du typ kaffe latte eller capuccino eller nåt är det nog socker i…

Japaner är duktiga på att sockra saker, så om du inte kan läsa japanska, kanske du kan ta en bild på kaffepaketet kanske jag kan se över innehållsförteckningen åt dig? :)
Men det är förmodligen socker i kaffet, men det borde du känt på smaken kanske =/
Hej, alla och tack för svar!
Ja, det där med kaffet var kanske inte så genomtänkt att skriva om - hittade en engelsk sida med samma kaffe och nej, inget socker!
Det var lite deppigt igår och jag hittade det här forumet och kände att jag behövde komma ur mitt eget huvud och få lite av era input.
Frustrationen bottnar väl i avsaknaden av kunskap, att jag inte förstår vad som händer i kroppen och hur jag ska kunna hjälpa den. Har också blivit försiktigare med åren, vill inte exprimentera för mycket med mat, eller tänka för mycket på vad jag ska äta hela tiden då det triggar mina ätstörningar. Finns dock en del otroliga saker som hänt, att komma ut ur ett mångårigt matmissbruk, efter bara fem månader, det är ju en enorm vinst i sig själv.
Innan jag flyttade till Japan, bodde jag 5 år i danmark, jag har levt, verkligen LEVT på öl och bröd! Visserligen lite mindre öl, ingen potatis och pasta de senare åren och mest fullkornsbröd men ändå, den förändring jag gjort med LCHF är ändå enorm. Därför känns det märkligt att kroppen eller snarare vikten inte vill följa med ner.
Tror jag läste för mycket i fel forum i början, kostdoktorn och Katrin Zytomierska, hörde bara mer fett, bakverk, dessertet, trodde jag kunde äta hallon eller blåbär med vispad grädde varje dag, det gjorde ju hon och hon gick ner i vikt.
Nu har jag striktat till det och tror verkligen varje vecka, nu, NU händer det! När jag är inne och letar efter information och andra männsikors erfarenheter så får man oftast inga detaljer, VAD äter de som går ner i vikt, varje dag, vad gör jag för fel?! Därför delar jag vad jag äter, även om det kanske är lite halvt tråkigt.
Idag
12.30 1 stor bit ungbsbakad lax med Philadelphia och ost sås
19.00 i näve blandade nötter
20.30 300 gr ôx och fläskkött fräst med lök, svamp och en matsked creme fraiche, 1 msk vitlökssmör
Har beställt brevkursen från Åse Falkman Fredriksson (56 kilo) och böcker från Sten Sture Skaldeman och Anna Hallén, nu jäklar ska jag lära mig lite mer om näringslära!!
Jag har ökat i vikt de sista två åren med lchf, jag tog bort mejeri och kaffe och äter mycket ägg, dels för att ägg mättar bra, har lite kalorier och är perfekta i balansen fett - protein. Nu tappar jag vikt äntligen. om du vill så kan du läsa äntligen viktras, kalorirestriktion äggbanta, den började jag skriva på i slutet av mars

Hej, Mooniq!
Jaa, det ska jag göra nu med detsamma! Jag har också ätit mycket ägg, fruktansvärt mycket ägg, mest till frukost och lunch i alla dess former! :)
Tack för dina svar!! Nu ska jag läsa om dig!!
#5 läste du om sådant hos kostdoktorn!? Kostdoktorn är väl nära lierad med denna sajt, tror inte det finns motsättningar mellan det han står för och det (de flesta) härinne står för!
Här finns tom en frågespalt där han tidigare, när han han, svarade på frågor.
Förrästen, trodde det var en tråd..hur hittar jag den?!

kolla till vänster , där är en spalt med olika inlägg, så hittar du, om du menar mig alltså

Mooniq, tack Jaa, hittade den!
Pennylane1: Nej, inget motstridigt med kostdoktorn bara fullt med alla LYCKADE resultat, folk som bara rasat i vikt så fort de slutade med socker och började med bernaise sås, så fungerar det ju inte, bland annat för mig.
Jag vill inte banta, jag vill inte gå på diet, jag vill äta vanlig mat och bli friskare och samtidigt gå ner i vikt!
LCHF är förhoppningsvis just så enkelt för de allra flesta men för mig, som inte går ner i vikt, fastän jag har ätit striktare än andra jag känner. Min pappa till exempel, har gått ner över qo kg på två månader, trots att han dricker en öl ett par gånger i veckan och äter fikabröd då och då. Han mår bara bra och njuter av livet.
Så just här och nu börjar LCHF bli komplicerat för mig, det finns ju så många variationer under samma paraply. Men jag mår ju bra, är gladare och piggare, det kan bara inte ses PÅ mig, ännu, förhoppningsvis!
Jag får väl helt enkelt börja prova mig fram, sitter här och inser att jag kommer behöva ge upp mitt kaffe med grädde, det känns lite tungt, jag hoppas lite att det inte är DET som är boven..men det är ju just det jag får i mig, varje dag!
Jag provar, jag ska låta er veta hur det gick, hur länge tror ni man ska prova..? Eller ska man bara utesluta fler och fler saker…men vad blir det då kvar?! :) Skön kväll till alla
Här i Tokyo har temperaturen droppat lite, bara 31 grader 21.00, fast det känns som 41 grader på grund av luftfuktigheten - svalt!
Lite svårt att veta hur länge man ska utesluta vissa saker, men testa 1 vecka och skriv även en liten matdagbok så du har lättare att hålla koll..

Testa att byta ut grädden i kaffet mot "äggmjölk". Jag hade också erfarenheten av att gå upp i vikt men nu de senaste dagarna då jag bestämde mig för byta grädden mot äggmjölk så har jag gått ner 1 kg på två dagar.( Jag undviker också bär med vispgrädde och även turkisk youghurt för tillfället. Googla på äggmjölk på Anna Halléns blogg. Jag kör den som är för "nollare"
Jaa, det låter som ett bra alternativ - det provar jag den kommande veckan, tack! Till andra som vill prova:
Äggmjölk för ”nollare”:6msk flytande kokosfett
2 medelstora ägg
2,5-3 dl kokande vatten
1,5-2 dl kallt vatten
Kör ihop ägg och kokosfett med stavmixer, häll på det kokande vattnet och mixa runt. Häll sedan i det kalla vattnet. Mixa lite till.
Jag tror inte att du gör så mycket fel. Det är tålamodet som tryter.
Någonstans behöver du blunda för att alla bara lyckas, så enkelt är det inte. Det är inte ens intressant för just dig och dina förutsättningar. Hade du varit riktigt ung, frisk, utan sjukdomshistoria, ostressad och välmående rent generellt, men bara ätit lite dåligt, så hade det nog funnits en garanti för att du skulle gå ner i vikt lite automatiskt.
Du har en sjukdomshistoria som kostat kroppen en hel del. Acceptera det. Njut av de framsteg som du fått uppleva i och med kostomläggningen. Njut mer! Spinn vidare på hur det känns.
För en del kommer det att ta tid. Det är inte så jäkla enkelt att knäppa med fingrarna och radera bort årtionden av ohälsa, oavsett vad det var för något eller vad det berodde på. Du har fått nyckeln till att känna hur det är att må bra på riktigt, släng inte bort det för att några obekväma kilon görs mer obekväma av dig i onödan.
Det ger sig. Så småningom.
#14 den äggmjölken har inte mer noll än annan väl? Dvs inte noll men nära nog, eftersom ägg inte har noll i sig…
#16 Ingen aning, vill bara prova om jag kan vänja mig av med grädde. Anna Hallén har en annan variant också, med grädde i, så i förhållande till den är den väl noll :)
#15 Du har ju rätt så klart :)
Det är ju också därför jag fortsätter. Jag känner bara att jag behöver lite pepp och vända det lite med andra människor…
Jag får ny energi och nytt hopp, mod och lust när jag läser om andra som lyckats, trots en trög start. Kan ju av naturliga orsaker relatera mer till det än snabbisarna :)
/flockdjuret
När jag lägger in i Matdagboken "äggmjölk" enligt ovanstående recept så får jag om jag tar halva volymen ( ca 2 dl):
Kolhydrater 0g
Fett 45 g
Protein 7g
Om jag gör en latte kanske det går åt hela den mängden men oftast vill man ju bara ha en liten skvätt i kaffet. Jag har den stående i kylen i några dagar så jag behöver inte skynda mig att dricka upp allt.
När det gäller tålamodet har jag full förståelse. Jag började med LCHF november 2011 och har stadigt gått upp (ca 7kg). Det var inte så när jag började att jag behövde gå ner utan jag ville behålla min målvikt som jag hade uppnått med hjälp av Dukan-dieten (LCHP). Troligen var inte min kropp trygg och jag gick upp de kilon som jag hade förlorat med hjälp av en fettsnål diet. Nu hoppas jag att kroppen känner trygghet samt att jag har lärt mig hur jag ska göra, dvs hittat finjusteringarna. Det tar sin tid, håll ut!
# 17 äggmjölk har kommit upp just som ett alternativ till grädde, om man inte vill äta mejeriprodukter… sen att vissa har börjat häva grädde i är … tja… det är i vart fall inte äggmjölk längre, inte som den var tänkt från början.
Lite synd att de kallar även den med grädde i för äggmjölk, för det förvirrar uppenbarligen begreppen.
Fredag idag och regn som kyler staden, underbart med lite vind som svalkar! Eftersom de lovar sval väder i helgen (under 30 grader) ska jag prova att gå på gymet efter periodisk fasta imorgon.
Dag två av försök med periodisk fasta, när jag kommer hem och för in dagens matintag i dumbbell.se inser jag att det kanske inte är en så bra lösning varje dag. Förberedde ingen lunch igårkväll så jag stekte två ägg i morse och åt med en burk makrill, det innear att jag fram till kl. 20.30 bara fått i mig 330 kcal och lätt huvudvärk och skrikande mage.
Min sambo fixar kvällsmat av det vi hade i kylen, lite korv, bacon och lök med en skvätt grädde så jag slutar ändå på omkring 1280 kcal idag.
Att äta rätt och bra är nog lite extra tricky här i Japan, all mat i kantinen innehåller någon form av nudlar eller ris och en hel del socker så det är uteslutet. Jag måste därför vara strukturerad och laga mycket mat, men det gör jag gärna!
Nu håller jag helg, ska förbereda nästa veckas mat och ha lite gäster på middag både lördag och söndag, om jag kan få tag i gelatinblad och mandelmjöl ska jag prova 56kilos pajbotten och lakrits panncotta.
Ha en fin helg allihopa!
Ångrar inte att jag börjat läsa och skriva här på forumet. Sitter ju i Tokyo och även om jag trivs fantastiskt bra här så är jag ju väldigt ensam, både om att vara överviktigt men också om att äta LCHF.
Allt är också relativt och de här fem månaderma hade ju gått ändå och jag har ju inte gått UPP i vikt, som jag förmodligen hade gjort annars eftersom här finns ett överdåd av nudlar, pasta, ris och sötsaker.
Jag mår bättre, på alla plan OCH jag hetsäter inte längre. Jag hade några perioder i början då jag överåt bär och grädde men om jag bara låter bli det ett par dagar så försvinner suget igen. Inser att stora, röda,vackra, solmogna hallon är min trigger…sorgligt! Jaja, det går ju bra att klara sig utan.
De senaste dagarna har jag dock tänkt mycket över vad jag åt i början. Som en extremt matglad överätare tolkade jag kanske LCHF lite väl positivt i början. Jag åt samma storlek på potionerna som innan, trots allt extra smör och grädde, åt mycket blomkål och broccoli till allting, skulle lixom hela tiden ersätta pasta och potatis. Det där har jag slutat med nu, behöver det inte och dessutom är det ju mycket enklare att laga mat om man koncentrerar det till protein och fett. Är nog ganska bekväm av mig, vill inte stå och laga mat i timmar varje dag.
Eftersom jag inte gått ner i vikt har jag i kortare perioder tappat motivationen, jag har ätit godis, druckit en öl och ätit potatis på en semester till exempel, gjorde ingen skillnad på vågen alls, så vad spelar det för roll, har jag tänkt. Jag kommer dock alltid tillbaka till LCHF, efter en eller två dagar, någon gång nästan en vecka.
Nu undrar jag så klart hur mycket de här återfallen har ställt till med, om det är de som får min kropp att fortfarande känna sig otrygg..
Som sagt var, jag har beställt en massa material så jag hoppas bli lite mer påläst när det gäller näringslära, så att jag bättre förstår vad det är som händer!
Nu ska jag åka till Kappabashi, ett område med massa,massa,massa köksgrejer, underligga pannor, kastruller och underbara, vackra skålar, fat, koppar etc.
Blev ingen träning idag, hade större behov för att läsa och dela tankar med er.
Att känna tacksamhet för vad jag har, inte fokusera på vad jag inte har, DET hjälper mig idag!
Fin lördag till alla!
#4 scarletmajesty
Vanade förrästen svettig tidigare imorse för jag drömde att smöret jag använt sen jag kom hit, i själva verket var margarin. Nu har jag ju frågat i flera butiker och blivit garanterad att det är smör, men man kan ju inte alltid vara säker på att jag lyckats göra mig förstådd..scarletmajesty, skulle du kunna tänka dig att översätta innehållsförtckningen på smöret och grädden jag har använt?!
Blir dig evigt tacksam!!
Jag har också haft problem med att anpassa storleken på portionerna. Innan LCHF körde jag Dukan-dieten och då får man äta obehindrat av den mat som fanns på listan och jag gick ner i vikt. Eftersom jag har svårt med mättnadskänslor (och att egentligen veta när jag egentligen är hungrig) så har det blivit några bakslag för mig med LCHF. Men jag har bestämt mig för att fortsätta och ge det tid. Precis som du försöker jag att lära mig mer. Det senaste som jag kom på är att jag får vara försiktig med en del recept från en del LCHF-böcker. En del är mycket förtjusta i att ha massor av vispgrädde i sina recept. Jag får försöka komma på hur jag ska kunna ändra de recepten. För mig är det bättre att ha mer smör i mina rätter.
# 24 tack för att du skriver och delar med dig!
Hm, Dukan-dieten, det vet jag inte vad det är så det får jag läsa om. I torsdags slutade jag med grädde i kaffet och från och med idag tänkte jag prova utan mejerier. Ost tänker jag ha i mat ialla fall… Det där som gjorde att maten blev så god, grädden är ju borta nu :(
Jag känner redan, efter två dagar att jag är inne i bantnings mode igen, att det är lättare att inte äta alls än att äta lite och rätt.
Måste bara förtydliga för eventuella nybörjare som läser med ätstörningar…För mig är det 100 gånger bättre än innan LCHF, nu kan jag trots allt läsa om och tänka på mat och hälsa utan att gå i panik och göra tvärtom. Lösningen är bara inte hunger, förr eller senare så går man amok i kylskåpet. Därimot så får jag liite ångest fortfarande av orden bantning och diet för jag blir så lätt fixerad och man går ju ner de där efterlängtade 3-5 kilona ganska lätt.
Det är bara inte värt det.
Jaa, det är faktiskt riktigt svårt att hitta recept som verkar passa just där man är nu..i någon sorts inställningsfas. Så klart hoppas jag att jag på sikt ska kunna äta all den goda, gräddiga LCHF maten igen men just nu så tror jag inte att det är rätt för mig.
Jag ska fortsätta leta recept och möjliga vägar, jag delar med mig när jag hittar något bra!
Nu blir det kaffe med äggmjölk i väntan på den grillade köttbiten..
Hej
#21 Jag tror det var bra att du började med att byta ut potatis, ris mm med broccoli och inte tänka på portionstorlekarna ibörjan. Jag tror att det viktigt ibörjan att äta sig "mätt" och hitta lugnet i kroppen först innan man börjar fundera på kalorier mm, att tillåta att läka kroppen först,
Jag började jobba med mina portionsstorlekar och mättnadskänsla efter 3år med LCHF. Min erfarenhet är att det tar minst 1 vecka för mej att vågen börjar minska om jag tex dricker vin, äter TY, Mörkchoklad mm