Polydextros?
Jag läste på en Atkins Advantage bar i Ica-affären idag, mest av ren nyfikenhet och i innehållsförteckningen står sötningsmedel som Maltinol och Sucralos utskrivet att det är just de som är sötningen i barsen, och att på grund av just de två sötningemedlen blev nettokolhydraterna bara 2g ist för 17g..beror väl på att de är sockeralkoholer (eller va det kallas)?! Rätta mig hemskt gärna om jag fått ngt om bakfoten!
Nu undrar jag då vad Polydextros är, för det står nämligen oxå med i innehållsförteckningen och när jag googlade det står det (enligt www.aktavara.org) att det är ett förtjockningsmedel och sockerersättningsmedel, att det framställs av glukos och att det används i tex godis…
I min värld låter det som ngt som inte är bra men som man ska tro är bra, Atkins bars alltså, eftersom de bara beskriver Maltinol och Socralos som sötningesmedel och jag tycker iaf att Polydextros låter som sötningesmedel av sämre sorter, eller?
De där angivna "nettokolhydraterna" ska du inte tro på, det är baserat på en pyttegnutta sanning med ett stort berg med modifikation. Maltitol kan inte alls "bortses" från i blodsockerpåverkan, beroende på sort bör man räkna minst hälften. Gjorde överslag åt någon här på en av sorterna för några år sedan - ca 10 gram är mer närmare sanningen.
Polydextros behöver du inte direkt oroa dig för extra, i alla fall inte i jämförelse med maltitolen och sukralosen (maltitolen pga rejäl blodsockerpåverkan, och sukralosen brukar inte vara populär pga klorinnehållet och inte helt utredda miljöpåverkan - i princip alla produkter med det i försvann snabbt från svenska marknaden för några år sedan då konsumenterna helt enkelt inte ville ha dem).
I vilket fall som helst, de där barerna är fulla med "skit" av alla möjliga slag, tycker man det är viktigt avstår man helt enkelt, tycker man sådant inte är så viktigt så kan det säkert funka ibland - men "räknar" man kolhydrater och tror på de angivna "nettokolhydraterna" så lurar man sig själv.
Blir någongång om året eller två kanske, de är ruggigt söta
jag var på vippen att köpa för jag var lte småhungrig efter uteblivet första mål, men tänkte snabbt om för jag skulle snart vara hemma och kunde laga äggröra med bacon ist!
Tror jag köper ölkorv, babybel-ost ist om jag skulle va på ssprång och inte hitta ngt bra att äta. Det känns onödigt för mig att stoppa i sig en sådan då.
Tack för svaret!