frukosttips utan kött och mjölk
tjalala. skulle vilja ha tips på frukost som inte innehåller kött, fisk eller mjölk. har alltid tyckt att frukost är väldigt tråkig måltid, behöver dock äta på morgonen. men nu känns frukosten omöjlig utan kolhydrater? är inte jättestrikt med kolhydrater, kan t.ex tänka mig lite havremjölk istället för vanlig och äter alla grönsaker. dock ej sojaprodukter eller margarin eller sån skit. tips på grönsakssmoothisar kanske? äggbröd utan mjölk och smör i? något med kokosfett i? något gott pålägg? gärna feta saker. är inte så kräsen vad gäller smak. hatar söt smak på morgonen bara vilket gör bär dåligt.
Hårdkokta ägg, grovhackade och blandade med lite hemgjord majonnäs + paprika, rättika, gurka elller eventuellt någon lättkokt grönsak som exvis broccoli. Jag gör ofta frukost av denna typ eller så gör jag äggröra med grönsaker till, i äggröran har jag alltid ost.
/Désirée
Äggmjölk! Är min frukost jätteofta.
Så du har inga problem med ägg? Men då så! De kan varieras i det oändliga! Omelett (ev med ost, purjolök, feta etc etc på), äggröra, kokta med tillbehör, äggmjölk, stekta… Annars brukar jag tipsa om ost- och smörrullar. Hyvla ost och smör, lägg ihop + ev skinka/salami/grönsak, gör en rulle och ät! Ju mer smör desto mer mättande. De är över lag mycket mäktiga så man behöver inte många! Nötter går ju snabbt och lätt, men då måste du ju klara av dem.
Turkisk youghurt med hallon och en skvätt grädde, DET är riktigt mums. Om man har hackade nötter hemma så kan man strössla lite med det också.
Ägg majjo och en klick kaviar (korn alltså, i glasburk)
eller skär helt enkelt tjocka ostskivor med kniv och bred riktigt smör på… ljuvligt till kaffe eller te.
Fast youghurt är väl gjort på mjölk? Och hur är det med fetaost? Tror jag kan för lite om ostar :-)
Men jag håller med om äggfrukostar i olika varianter. Funkar skaldjur? I så fall en räksallad med majonnäsdressing. Frukost behöver ju inte bestå av nåt speciellt - ät det du tycker om av vanlig mat.
Jag bakar bröd rätt sällan numera men om/när jag gör det så blir det gärna oopsies med mandelmjöl i. Då blir de fortfarande fluffiga men lite matigare.

Du kan ju pröva den "continental" vi fick på en B&B i England, en rostad brödskiva, ytterligare en rostad brödskiva skuren på diagonalen på vardera sidan om den första och sedan rikligt med äggröra över alltihopa. Det var den lagade delen vi fick på det stället
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus