Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6275 ggr
russin
0

Pannkakor i ugn ?

Jag har nu provat att göra både pannkakor på ägg, grädde och fiberhusk - samt dom som är på ägg, keso och fiberhusk. Dom sistnämnda blev klart godast, men tog lång tid att steka.

Nu är ju pankakor ett väldigt bra alternativ för mig som har svårt för äggfrukost (eller ägg + bacon) och lätt att förvara i frysen.

Undrar nu om någon här har gjort större sats pannkakor, fast i ugn som typ ugnspannkaka ? Fungerar det tro - för då kan man ju bara skära fyrkanter att värmaSkrattande skulle ta evig tid att steka tillräckligt för 5-7 portioner i stekpanna.

Pannkakor med några få jordgubbar och lite grädde är helt okej till frukost märkte jag idag, när jag värmde gårdagens rester i stekpannaTungan ute

[Pennylane1]
0

jag har för mig att någon testat att göra dem i ugnen, alltså pannkakorna i tråden  pannkaksdieten. Testa vettja!

Mooniq
0

Det finn supergoda recept på ugnspannkaka som innehåller keso, grädde, riven ost och grädde..

Jag tillhör dom som inte kan äta mejeriprodukter - jag går upp i vikt av det - så prova dig fram, om du önskar viktnedgång så kan mejerivaror vara luriga men man får prova sig fram.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

russin
0

#2 jo jag vet tyvärr om det, men ska prova att fortsätta med mejeriprodukter en tid tills jag vet om det fungerar eller inte. Blir väldigt ledsen om jag måste utesluta detFlört

Athenasmatte
2

Jag gör en ugnspannkaka på 3-4 ägg (beroende på storlek), 1 dl grädde, 1 dl laktosfri mjölk och 2 msk fiberhusk. Först smälter jag lite smör i ugnsformen (ugnen på 175 grader Celsius), sedan blandar jag alla ingredienser och häller i formen. In i ugnen i ca en halvtimme!

Mooniq
0

#3 Lo-katt

Ja att utesluta mejerierna är skitsvårt.. jag hade jättesvårt med det.. men det är en tröskel - som jag har kommit över äntligen..

Skrattande

[Pennylane1]
0

man kan ju tänka äggmjölk, det är ju bara ägg och smör, och vatten borde funka att ta i husk och köra i ugnen om man inte tål/vill ha mejerier!

Mooniq
0

#6 Pennylane1

DET kan ju vara ett tips värt att prova för mig..Skrattande steka upp lite bacon så man får saltflottet, det kan ju vara nåt.. ska testa.

russin
0

Haha - något rätt måste jag ha gjort, för jag kunde inte låta bli. Har gått ner 1,6 kilo på bara 3 dagarFörvånad

Skulle väntat till söndag med att väga mig, men blev lite orolig där pga alla mejeriprodukter jag stoppar i mig så ville kolla….

Få se hur länge viktnedgången håller i sig, för det kan ju vara så att det fungerar till en viss gräns/till en viss viktnedgång - och att jag sista etappen behöver utesluta mejerier.

Behöver liksom gå ner minst 25 kilo…hugaligen

russin
0

I går kväll åt jag min godaste måltid på länge - nämligen moussaka. Det receptet jag hittade var helt otroligt gott och jag som inte ens är förtjust i färs Tungan uteSkrattande

Tur jag gjorde till två mltider, så jag kan äta även idag….

Men åter till pannkakor. Keso borde inte vara så farligt tycker jag, då det inte är megafett. Borde vara nyttigare än pannkakor gjorda på ägg och grädde t ex. Vill nog inte ha ost i pannkakor, för det blir för "slibbigt" till fkukost då jag inte är sugen på tyngre grejer. Däremot om man käkar backonpannkaka kan nog ost vara gott i.

Jösses vad mycket roliga recept jag har att se fram mot - jag som tycker det är gör trist att laga mat åt mig själv egentligen, har fått matlagningsfeber… idag blir det pytt tilll lunch med augergin, squash, lök, rökt flästfile och lite bacon. Det borde väl duga…

russin
0

Äggmjölk vete tusan - låter som det mest smakar ägg och det är just de jag har svårt för till frukost. Kan äta ett kokt ägg tillsammans med en smörgås, eller stekt ägg på smörgås men inte något som bara smakar mest ägg till frukost. Har tom svårt för omelette periodvis även dagtid.

[Pennylane1]
0

hehe här försöker vi ju oftast hålla upp fetthalten genom att byta mjölk mot grädde t.ex. och keso anses ofta för lite fett… därför lägger man till grädde.

Äggmjölk smakar inte ägg det smakar mjölk eller gräddmjölk … det är massor med folk som haft aversion mot det - tills de testat.

[Pennylane1]
0

ta och läs lite i den allra första äggmjölkstråden, hur lyriska folk blir efter testandet!

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d71633cb9cb462244071a16-aggmjolk-gradde

russin
0

Oki - då ska jag läsa lite mer om detGlad

Jo jag vet att fetthalten ska hålla uppe, men då jag äter middagar med mycket grädde i så tänkte jag att keso kanske är ett bättre val för frukosten. Just för att det handlar om mejerier som en hel del säger kan vara ett problem när det gäller viktminskning.

russin
0

På tal om äggmjök, då jag såg det var kokosfett i det engelska receptet.

Vart hittar man det ? vägrar köpa vanligt kokosfett, då det är härdat ! Inte bra vare sig för kroppen eller för miljön…

[Pennylane1]
0

hälsokosten, Cocosa t.ex. en del större butiker har också bra kokosfett, fast häromkring har jag inte hittat. Jo Kung Markattas finns på ica.

Jag kör med smör jag gillar inte smaksatt kokosfett. Kan slänga i lite om jag har smaklöst hemma.

russin
0

Okej - får kolla på Ica Maxi nästa gång.

nyborjare08
0

Dessa ägg- och baconmuffins gjorde jag ofta i början av min lchf-karriär Glad Jättemumsiga! Och praktiska att värma upp en-två i taget.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d715c44b9cb46223306bcaa-aylas-agg-bacon-muffins