Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3579 ggr
vivvibolsson
0

Träna eller ej i början?!

Frågan är ska jag börja träna oxå nu i början av mina lchf-resa? Eller går jag ej ner i vikt då (muskler väger)? Promenerar och rör mej gör jag ju så klart men jag menar ska jag börja bränna mer eller vänta ett tag? Väger 85 kg/166 cm lång så nåååågra kilo övervikt är de :-(

goliath
1

Klart du ska :) sålänage du inte har speciella grunder till att du inte kan träna.

Träning har massa hälsobringande effekter.

Träning i sig själv har inte visat sig ha så stor effekt på viktnedgång, sålänge man inte begränsar kaloriintaget medvetet. Så träning för förbrännandets skull är nog ingen poäng i en lchf livsstil.. Men träning har en indirekt fin effekt -det ökar din insulinsensitivitet. Detta kan i sin tur hjälpa en överviktig person att gå ned i vikt..

edit: Det behöver altså inte vara några Rocky pass detta här.. MEn försök ligga på en intensitet lite över promenad nivå.. Du bör få upp pulsen lite grann och svettas lätt… Allt utöver detta är bonus :)

Fiana
1

Kan dock vara lite jobbigt att träna i hög intensitet i omställningen, då kan det vara lite bra att ta det lugnare, ingen idé att försöka springa långt om musklerna känns så slut det är jobbigt att gå upp för en trappa t ex. då kan det vara bra att vara lite snäll mot sig själv i omställningen.

Men som sagt, träning på lämplig intensitet är en bra idé i sig. Träna på för hög intensitet är stressande och nedbrytande för kroppen.

Träna för att det är nyttigt för kroppen, inte för att hoppas att "rasa" i vikt.

ACH
0

Ja, träning i lagom dos är bara bra! Själv kör jag en kvart styrketräning om dagen, men vilar om jag känner mig sliten. Mer anser jag inte behövs.

mandizen-
0

Jag körde mitt första träningspass idag, är inne på dag 3 med lchf. Är van att springa mellan 6-10km varje dag ganska snabbt men nu var 6km en mardröm. Körde intervaller halva sträckan och det kändes!

Jag tänkte att det borde ju vara bra att bränna bort det sista sockret man har i musklerna, varför vänta? Borde inte omställningen snabbas på när man kör högintensiv träning?

Jojo55
0

Det beror på hur du mår. Om du är besvärad av övervikten eller av omställningsbesvär så vänta. Motion är väldands bra för hälsan men ej nödvändigt för att gå ner i vikt.

#4 Omställningen handlar ju om att kroppen ska lära sig att vara fettdriven istället för kolhydratdriven. Jag tror det tar den tid det tar oavsett motion. Däremot kan det ju bli oerhört jobbigt om man tvingar sig själv att prestera fysiskt när kroppen ännu inte fått till det där med ketoner som energi och den inte heller får kolhydtrater. Det blir liksom en period när man inte har energi varken från det ena eller andra så att säga.

mandizen-
0

#5 okej!:) Hur menar du att träningen inte gynnar viktnedgång? Om man tex tränar intervallträning/högintensiv träning borde väl det gynna viktnedgång eller har jag helt fel där?:S

Testade lchf förut och efter 2v mådde jag superbra! Fick sluta pga personliga skäl men nu vill jag testa igen! Tränar mycket löpträning och har haft svårt att reglera mitt blodsocker. Antingen fått i mig för mycket eller för lite, därav orkat olika varje träningspass. Nu vill jag ta reda på om lchf kan gynna min träning! Så länge blodsockret är stabilt så fungerar att jättebra!

Mooniq
0

Jag hade en lång inkörs-sträcka på lchf, jag har powergått i många år men när jag la om till lchf så var jag matt i kroppen vid minsta lilla uppförsbacke och fick vila ( kände mig som en gammal tant, alltså). Det tog 5 månader innan kroppen var i fas men då var det som att trycka på en turboknapp. Nu efteråt så tror jag att jag hade saltbrist i kroppen.

Känn efter vad du orkar för kroppen kanske protesterar fortare än du tror.. överarbeta inte den första perioden utan låt kroppen slå över till fettdrift i lugn o ro och sen ökar du på träning/ förbränning..

Jag håller på att tappa vikt nu efter 4½ år och jag kör enbart förbränning, alltså promenader med och utan stavar, när jag har tappat 8 kg till så ska jag knacka på hos gymmet o bli medlem, men jag kör först förbränning för att tappa i vikt och i mått, det är viktigt för min mentala bit att se att något bra händer..

Hoppas du hittar ditt sätt och att du mår bra

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃