Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2393 ggr
vivvibolsson
0

Funkar baconchips som bra protein?

Ligger lite lågt på proteinintaget varje dag, skulle baconchips (dom riktiga) funka att fylla upp med som protein? Eller MÅSTE jag äta riktigt kött som protein?

[Pennylane1]
0

Om du menar fläsksvålar så brukar det  sägas att proteinet från dem inte är fullvärdigt.

Fiana
0

Hmm har aldrig stött på några färdiga sådana (som inte är potatisbaserade smaksatta snacks då) i affär… eller menar du någon egen variant med knaperstekt bacon?

Eller kanske är det fläsksvålar du menar? Är det fläsksvålar så är tyvärr svaret nej, det är inte fullvärdigt protein i dem

vivvibolsson
0

Ja jag menar så klart fläsksvålar… Oskyldig

Okey, vad är bäst att äta för att få i min "rätt" protein? (och då menar jag inte stora stekar, kycklingfileer mm)

ACH
0

Ägg och ost!

vivvibolsson
0

Aha… Tack, är så dålig på det här, skyller på jag är nybörjare och nyfiken ;-)

Fiana
0

Det brukar inte vara så svårt att få i sig tillräckligt med protein om man inte tränar hårt

Hur många gram protein får du i dig per dag i snitt? Minimibehovet är inte så himla högt. Om man inte äter väldigt lite mat är det ett tecken man nog väljer lite fel mat om man inte når upp till det snarare än att lägga på extra protein om man redan är mätt.

vivvibolsson
0

Så ungefär i procent hur mycke kolhydrater, protein och fett bör man äta om man vill gå ner i vikt?

Fiana
0

Proteinbehovet är framförallt i gram. Gå aldrig under 0.5 gram protein/kg normalvikt. De flesta verkar äta ungefär 1gram protein/kg kroppsvikt eller per kilo normalvikt om de inte tränar hårt

NancyAlke
0

Tror nog till och med att proteinpulver är bättre än flässvålar, som ju innehåller ganska mycket salt.  Jag kan ta en näve fläsksvålar ibland, men då som ersättning för snacks. Jag har också proteinpulver hemma (kolhydratsfritt) som jag tar till framförallt när jag är hungrig innan jag ska träna, eftersom det inte är så bra att käka tung mat då. Men bäst är ju så klart om man kan hålla uppe proteinnivårerna med kött, fisk ost och ägg ;)