Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 8891 ggr
russin
2012-07-18 15:31
6

Sömnproblem

Är det vanligt att man får sömnproblem i början när man ställer om kosten.

Jag är inne på min 4:e dag nu och de senaste två kvällarna har jag haft gräsligt svårt att somna, vilket inte är speciellt vanligt !

Hjärtklappningen förstår jag kommer av uteslutningen av socker (á la avvänjning), men sömnproblem ?

ACH
2012-07-18 15:59
1

Folk får alla möjliga symptom vid omställningen. Det är påfrestande för kroppen att plötsligt byta huvudsaklig energikälla, det ska man komma ihåg! Om du får mycket påtagliga besvär under längre tid, eller om du är försvagad av exv sjukdom, så är det troligtvis bättre att trappa ner långsamt på kolhydraterna.

Mooniq
2012-07-18 16:17
0

När jag går tillbaka i mina anteckningar så hade jag hårda hjärtslag på kvällarna de första veckorna, och var lite orolig innan jag somnade in - men när jag väl somnade så sov jag väldigt hårt, det tog ungefär en vecka innan den hårda/djupa sömnen infann sig.. när jag vaknade så fick jag "flyta" upp till vakenheten, det tog tid.. jag är en person som är klarvaken på en nano-sekund i vanliga fall…

Under 3 veckor sov jag långt över min genomsnittliga sömn -jag behövde det antagligen efter  6 år med svåra sömnproblem.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

russin
2012-07-18 16:21
0

Jo jag har ju visserligen tagit bort mycket, men kör fortfarande 2 teskedar honung till te varje dag, samt ca 2 dl mjölk till kaffe.

Men allting annat är borttaget - först och främst mitt hysteriska glassätande och diverse annat som choklad. Äter fortfarande en smörgås per dag på morgonen, men just nu surdegsbröd och när det är slut ska jag göra eget.

Misstänker att det är mest sockret och allt "vanligt bröd" som är på väg ur kroppen och som ställer till det, men jag ska försöka kämpa på. Konstigt nog är både glass och godissuget minimalt (har lite hemmagjord yoghurtglass att tillgå om jag "behöver") så jag försöker hålla mig borta från det så mycket som möjligt.

Väger 93 kg och första målvikten är 80 kilo - då kanske jag vågar ge mig på att sluta röka innan jag försöker gå ner resterande till 70 kg. Vågrar inte ta tag i rökningen just nu, för då lär det bli ett helvete och är livrädd gå över den vikt jag har nuFoten i munnen

Jag har ju min fibromyalgi, så det är pga det och min knäskada som gör att jag behöver gå ner i vikt och helst lite omgående - för knät har bråkat mer än vanligt sista tiden. Det ska bli intressant att se hur pass kostomläggningen kommer ge resultat framöver.

russin
2012-07-18 16:22
1

#2 - det stämmer det du säger just med oro i kroppen när jag ska sova, vilket gör att jag ligger och vrider mig ganska länge. Nu har jag ju så jag kan ta hjälp för det - men vill endast göra det om det verkligen krisar.

Mooniq
2012-07-18 16:29
0

#4 Lo-katt

Det är nog bara en fas, sen kommer du att somna lika lätt som vanligt, skulle jag tro. Tråkigt att du har fibro och ett knä som krånglar.. men hoppas såklart att både fibro-värk och knäet kommer att lindras.

En av mina vänner har fibro och hon startade samtidigt som jag med lchf - för 4½ år sen. Hon var då sjukskriven för totalvärk i hela kroppen.. Efter ett år med lchf så var hennes värk lindrigare men hon hade fortfarande svårt att gå i trappor och var väldigt svag i armarna..

För 8 månader sen började hon arbetsträna och idag jobbar hon 3 dagar i veckan. Styrkan i armarna är tillbaka och hon har bara låg basverk, men upplever nu att vissa dagar är hon helt värkfri. Hon har inga problem alls längre med trappor.

Äter hon spannmål eller mejeri så kommer värken direkt - hon är inte allergisk men kroppen reagerar..

Jag hoppas du får samma goda resultat - fastän det kan ta ett tag..

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

russin
2012-07-18 16:49
1

Jo jag hoppas oxå att få lindring och en hel del lindring bör komma om jag går ner en hel del vikt, då övervikten belastar kroppen rejält. Knäna äv faktiskt värre än fibron just nu pga att det hämmar så mycket. Jag älskar att promenera och det är mindre kul när knät hela tiden gör ont - men ut måste jag ändå och det kan jag tacka mina två galna hundar förGlad jag skulle bli tokig om jag inte fick mina promenader, men jag skulle aldrig promenera om jag inte hade hundarna - så dom är till mycket hjälp då dom är mitt stora intresse.