Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5034 ggr
MatVeronica
0

Bäst före-datum cf/grädde

Vet någon om bäst före-datum på cf och grädde endast gäller obruten förpackning? Det har nu hänt så många gånger att jag fått kasta spec vispgrädde ett par dagar innan datumet gått ut. Det luktar och smakar surt

Tål det inte att stå i kylen några dagar sedan man öppnat fp? Jag har ändå rätt kallt i kylen. 4-5 grader.

hus-musen
0

Kikade på mina förpackningar, står minst hållbar till… Och sen öppnad förpackning håller i 4 dagar i kylen 8 grader.

Däremot om saker och ting går ut väldigt fort så kan ditt kylskåp vara missvisande(inte lika kallt överallt) eller så har du mögelsporer eller bakterier i kylskåpet i avrinningen eller liknande. Då går allting ut väldigt snabbt vet jag av erfarenhet. En öppnad mjölk höll i 2 dagar i mitt gamla kylskåp. Detta pga ojämn kyla och smuts.

Qui dormit, non peccat

[AntoniautanX]
0

Jag kollar aldrig på bäst-före-datum, utan litar på luktsinnet i det läget.

Luktar det fräscht, ja då är nog OK.

Vintertid kan man köpa varor till halva priset, trots att de håller minst en vecka till. Men nu på sommaren är det värre. Ibland ser man jästa mejeriprodukter,långt innan bäst före datum.

hus-musen
0

Ja en hel del beror ju på hur affären förvarat produkterna innan och hur de förvarades innan de kom till affären. Men de kan ju inte alltid ha dåliga produkter, då skulle massor av folk ha klagat skulle jag tro.

Qui dormit, non peccat

[AntoniautanX]
0

Man får ta till sunt förnuft, helt enkelt.

[tick]
0

I mitt kylskåp märks det väldigt tydligt att det är varmare nära (och i) dörren, grädde håller mycket bättre längre in.

[Pennylane1]
0

jag upplever att de oftast håller till en bra bit efter bästföre, CF kan vara fräsch en vecka efter, ja grädde med. Så jag kanske har väl kallt i kylen!?

MatVeronica
0

Om jag har mögelsporer har jag ingen aning om. Jag har ju inte skitigt i mitt kylskåp vad man kan se för ögat iaf.

Så länge jag inte öppnat fp så verkar det hålla sig bra. Men i och med att jag öppnat och sedan bara tar en liten skvätt varje dag får jag  kasta hälften alltför ofta.

hus-musen
0

Bakterier syns ju inte, så om jag vore du så skulle jag försöka mäta kylan och städa ur den, torka alla vinklar och vrår. Annars så antar att du använder rena bestick och sånt när du tar cf, annars kan det vara en orsak oxå.

Qui dormit, non peccat

Torparmor
0

Jag använder både grädde, cf och keso minst en vecka efter bästföredatum även fast det är öppnat. Jag förvarar det längst in i kylskåpet, tar fram förpackningen häller ur det jag skall ha och ställer in direkt igen alt använder en ren sked och tar med, samt ställer in direkt. Oöppnad cf och keson kan hålla sig minst tre veckor efter bästföredatum. Jag handlar det sista jag gör innan jag åker hem och är det väldigt varmt har jag en kylbag med och placerar de känsligaste varorna i. Oftast har jag inte någon kylklamp med till bagen, det fungerar ändå.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

MatVeronica
0

Ja, självklart rena bestick och att det inte får stå framme i rumstemp sedan man tagit det man ska. Får testa att rensa ur allt. Kanske stämmer inte heller temperaturen som är inställd på 5 grader bara

Tack för svar iaf