Ny
Hej alla glada!
Jag började med LCHF igår och "tvingade" min dotter också. 
Dottern är dock väldigt svag för saft och läsk så jag undrar om den där saften som är sötad med stevia går bra att dricka nu?
Mja… det beror på… prova gärna också sökfunktionen - finns långa trådar om dess fördelar/nackdelar/varande etc.
Korta svaret dock : det beror på, och kanske "helst inte till vardags/större mängd" men bättre än vanlig saft/läsk.
Hur gammal är dottern? brukar inte gå så bra att tvinga någon till kostförändringar (om de inte är så små man har absolut makt över vad de äter ändå kanske :P)
Tack för svaret Fiana.
Dottern är 22 år och bor bara här över sommaren då hon blivit utan bostad. Hon har varit överviktig i 10 år och är nu som tyngst och bör gå ner 60 kilo. Jag är övertygad om att hon är sockerberoende och vi har gått hos dietist på lasarettet sen hon var 13 år. (slutade dock efter nåt år då dietisten inte kändes trovärdig). Vi skulle äta lightprodukter!
Försökte få komma till Bitten men då måste man vara 18 år.
Nu har jag bestämt att JAG ska äta LCHF för jag har sån satans 
värk! Så det föll sig naturligt att dottern får äta samma mat. Jag vet att hon nästan hatar att dricka vatten, så till helgen tänkte jag att steviasaft kunde få vara hennes dryck…….ett glas iaf
.
Med den problematiken skulle jag inte tro att det är helt ok för din dotter att dricka söta smaker. Hur hjärnan uppfattar sötma är en del av problematiken för många med grav övervikt.
Är alternativet saft och läsk så är stevia bättre.

Välkommen Ella 
Fint att du försöker hjälpa din dotter
Det gör du nog bäst genom att föregå med gott exempel och resultat som hon kan se med egna ögon
Har hon självinsikt nog att inse sitt sockerberoende?
Isf är ju halva slaget vunnet
Lycka till åt er båda 
Du har fått så bra svar så jag säger bara välkommen och lycka till!
Numer pensionär i Nynäshamn

Det är väl egentligen som så att det är din dotter som behöver testa LCHF.. och då är det bra att du äter samma.
Stevia/sukrin är så klart bättre än socker.. men som sagt man behåller smaken och begäret för sött.
Hur som helst, kanske är ett bra sätt att trappa ner, för fungerar det med LCHF så tror jag att hon blir mer motiverad att sluta med det söta oxå.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack alla ni som svarat!
Det går riktigt bra här efter en vecka med LCHF. Dottern är så mycket piggare och har gått ner 2½ kilo. 
Själv upptäcker jag främst att fingrarna är mindre svullna, ja mina fötter är också bättre, inga svullnader under dem.
Det är dock lite jobbigt att trycka i sig så mycket fett då jag mest ätit grönsaker annars ( och choklad för den delen). Men det löser sig nog efter hand. I morgon blir det grillad karré med kryddsmör och nån grönsak.
Vi kommer att fortsätta äta LCHF!!
Lycka till :)
Det där med fettintaget blir en vana till slut, då saknar man sitt smör när man äter borta.
Numer pensionär i Nynäshamn
Precis så är det, det blir en vana och till slut ett behov. Jag som i flera år ätit magert ( lightprodukter ) hade svårt i början med fettet. Kände mej illamående. Numera, efter 4 år med LCHF, har jag ibland sug efter fett. Brukar ha färdistekt stekfläsk i kylen som jag knaprar på. Antar att jag får detta sug ibland när jag ätit mindre fett tidigare på dan, än vad jag brukar.
Jag blir inte illamående av fettet utan blir det av sötrix och stevia! Har bakat muffins med sötrix och kastade bort hela satsen, utom en halv muffins som jag teståt. fy tusan så illa dom smakade. Mådde riktigt illa! Konstig eftersmak som typ bränner i munnen, hua!
I dag var jag sugen på nåt "onyttigt" så jag gjorde chokladbollar med bland annat kokos och nötter…..och testade sötrix igen, väldigt lite, det funkar bara inte! Ingen fler som känner likadant? Jag kommer inte att baka nån fler gång i alla fall. Blir det nåt sug så får det bli Chokladmousse utan nåt socker!