Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4244 ggr
.Glenn
4

Alternativ mät metod?

Hej jag undrar 1 sak med LCHF, är det så att man ska skippa vågen, måttband och koncentrera sig på keton sticker o se att man är i ketonfasen då o då, och då vet man att man förbränner fett? för jag hatar vågen vid platå

dufva
3

Varför inte ta semester från alla mätmetoder ett tag Skrattande

Det låter som de stressar dig allihop

När det sker så frigör du mer stresshormon (kortisol) vilket effektivt hindrar fettnedbrytning

Kanske är det en bra tid nu på sommaren att istället satsa på avslappning och kravlöshet istället för resultathets för att se vad det kan ge för resultat Glad

.Glenn
0

Jag är lugn när jag går ner, men blir lite stressad då man stannar. vill veta om man kan förlita sig helt på ketonstickor

Lurtz
1

Ketonstickor berättar bara för dig om din kropp producerar överskott av ketoner eller inte, för i så fall åker de överflödiga ketonkropparna ut med urinen, när man ätit LCHF ett tag och kroppen vet hur mycket den behöver producera blir inget överskott kvar, och således kommer det inte ges något utslag på ketonstickor även fast man är i ketos.

Fiana
1

För att inte nämna att de inte säger något om du bränner bara fett du äter eller kroppsfett, säger alltså inte så mycket alls tyvärr.

Ger de utslag? ja då är du i ketos med säkerhet, men det säger fortfarande ingenting alls om dina egna fettdepåer ökar eller minskar eller inte händer mycket med alls

Ger de inte utslag? ja då kan man mycket väl ändå vara i ketos (vilket fortfarande i sig inte säger något om vad som händer med dina fettdepåer)

De kan i bästa fall dock vara lite lagom dyr "leksak" att leka med och testa, kanske framförallt i början för att inte se att man gör totalt tokigt så man inte ens hamnar i ketos.

Men hör du till de som stressar över "uteblivna resultat" - nej då hjälper de troligen inte alls, snarare stjälper ännu mer.

.Glenn
0

Jag har gått ner 11 kg på 5 veckor. Keto stickan visar näst högsta utslag har 40 kg kvar så det är långt kvar till mål. Innan körde jag VLCD och där rasade jag typ 30 kg på 2 månader! men mådde piss och gick upp allt och lite till, nu mår jag MYCKET bättre med LCHF, men vill att det ska gå hela vägen, är ganska stressad om att jag inte gör det hela vägen. Jag vill bara få det bekräftat att om jag fortsätter med LCHF så kommer jag nå mitt mål.

MimLan
4

#5 Men du. Vad är det som du inte ser i att ha gått ner 11 kg, som du tycker dig se i stickorna?

De kan aldrig visa det du vill att de skall visa. Din kropp gör det däremot.

Du behöver lära dig att slappna av, stress är rätt dåligt för kroppen.

.Glenn
0

Tack alla, men kan någon ge mig vetenskaplig förklaring till att är man i ketos då går man ner i vikt, eller gör man inte det?

nyborjare08
0

#7 Nej ketos i sig gör inte att du går ner i vikt. Det är enbart ett tecken på att kroppen använder ketoner (fett) som främsta bränsle, framför kolhydrater (glukos).

.Glenn
0

#8 Men är det inte så att kroppen bränner först kolhydrater, och när dom är slut så börjar den bränna fett? eller kan man ha kolhydrater men kroppen väljer bränna fett?

Lurtz
0

Jo, men att vara i ketos säger inget om huruvida du bränner kroppsfett eller om du bränner dietärt fett, dvs det fett som du äter.

Zepp
0

Vi har alltid glukosdepåer att ta utav, utan sådana är inte förenligt med överlevnad!

Vi förbrukar alltid fett, glukos och protein, prioriteten är faktis vad som finns mest utav.

Fettma handlar om dålig reglering, ofta homoniell reglering som är störd.

Kroppens huvudbränsle är alltid fett, antingen det du äter, det som kroppen tar ur depåer eller sådant den gör av kolhydrater.

Vissa delar av hjärnan, röda blodkroppar o lite annat måste ha glukos då det är enda bränslet.. hjärnan kan ta uppemot 70% av energin från ketonkroppar, resten är glukos, då den inte kan förbränna fett.

Röda blodkroppar kräver 100% glukos, utan glukos så dör du av syrebrist.

Äter man en strikt ketogen diet så kan glukosdepåerna minska ner till 50% initialt, men efter uppreglerad ketosis, glukoneogenesis samt en ökad användning av fett direkt i muskelcellerna så ökar depåerna till 70-80%.

Ketosis betyder bara att du äter mindre mängd kolhydrater än vad kroppen behöver för sitt gukosbehov, så då gör den sådana i levern och en biprodukt är ketonkroppar.

Det du troligen har mer nytta utav vid viktminskning är en ökad fettoxidation i muskelcellerna och en ökad lipolys i fettcellerna, vavid depåfettet utnyttjas som energi vavid din aptit minskar och du äter mindre via munnen.

Vågar o ketostix är kul saker att leka med, men de säger egentligen väldigt lite om din hälsa och din metabola status.

Är du kraftigt överviktig så räkna med att du är insulinresistent i någon omfattning, det krävs som regel ansenliga doser insulin för att hålla så mycket fett kvar i fettväven.

Och är du insulinresistent så har du en metabol störning.. kanske på väg mot värre saker.

Hur som helst, man vänder inte en sådan felaktig metabolism rätt i en handvändning.. för en del kan det ta tid.. se det som så att om det rör sig åt rätt håll så är du inne på rätt väg.

Och platåer är normalt, det finns nästan inget annat så utvecklas linjärt, det mesta sker i etapper.

Sen så är det ju även en mental omställning på vägen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

.Glenn
0

#11 tror du jag har diabetes?

Zepp
0

Ingen aning.. man behöver inte ha utvecklad diabetes för att vara insulinresistent, men det är ett förstadium.

Gå till vårdcentralen och be om ett glukosbelastningstest.- eller gör ett själv om du har en blodsockermätare.

Eller bara mät ditt blodsocker, fastande och efter måltid så får du reda på det.

https://www.abbott-diabetes.se/?id_site=1&id_item=178

.Glenn
0

#13 men jag har lågt blodsocker då jag kör LCHF, och blir yr när jag reser mig så då kan jag inte ha det eller?

Zepp
0

Har du verkligt lågt blodsocker så är du antagligen diabetiker!

Dvs hypoglykemi.

Det är bara det att det som kallas för lågt blodsocker i dagligt tal snarare är något annat typ lågt Blodtryck eller järnbrist.

Har man lågt blodsocker pratar vi om under tre eller lågre.

Hos diabetiker kallas detta för insulinkänning.. och man kan även ha reaktiv hypoglykemi, det kommer ofta en bra stund efter måltiden.

Fiana
1

Yr när man reser sig brukar mer ofta vara blodtrycket som inte hänger med - inte helt ovanligt att blodtrycket blir lägre vid lchf-kost verkar det