Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 4698 ggr
[JoanB]
4

Tjock som en gris :-)

Ja, detta var i alla fall något som man förr sade om överviktiga personer. Men det där stämmer ju inte alls längre, inte om man ser på svenska grisar.

Numera skulle man faktiskt kunna ge sig på detta påstående - "men oj, du är ju mager som en gris" Flört

Köpte ett paket fläskkotletter hos en välkänd butik. Man hade tagit bort benet - praktiskt för då är det ju bara köttet och fe…….., köttet kvar.

Men inget fett!

Nåväl tänkte jag och lade på rejält med smör i stekpannan, tänkte att kotletten säkert skulle bli saftig och fin med så mycket smör. Man ack så jag bedrog mig!

Kvar i stekpannan låg en liiiiiiten ynka bit kött. Det smakade sannerligen inte mycket, torrt segt och träigt.

Varför smala grisar? Vem har bett om detta? Vi konsumenter? - Jag tror inte detta.

*suck*

Rynkar på näsan

Zepp
1

Numera ger man rapsolja till grisar för att de skall bli smala och ha lite fett! Förvånad

Och därmed så blir kotletterna fettsnåla så vi mäniskor slipper blir feta.. bra va?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pussgurkan
0

Är det sant? Att man "göder" grisarna smala? Usch! Jag tror att de dessutom sprutar in vatten i köttet för att det ska väga mer och se mer ut. Vatten kostar ju mindre än kött och då tjänar de pengar när vi köper köttet.

Sindri
0

Ja suck! - som jag tjatar i mina affärer på att köttet är för magert….

Men, handlarna hävdar envist att finns det köttbitar med fettrand så blir de kvar i disken.

Nu tycker jag att det påpekats från flera håll senaste åren att fettet skall vara kvar när man tillagar köttet, men, men…..att vända en atlantångare tar tid.

Jag tycker vi skall fortsätta tjata!

hemul
7

Jo, det är "vi konsumenter" som drivit fram magert kött. Folk anmärkte som fasiken på feta bitar förut. När min ICA fortfarande styckade själva, kanske 20-25 år sedan, fick jag en jul tag på charkchefen och frågade om de inte hade nån skinka med lite mer fett på för de som låg framme hade nästan inget alls. Pressad av julruschen fick denne normal vänlige äldre man ett utbrott och började ilsket föreläsa om att det skulle inte smaka skinka om man tog bort ALLT fett, den skulle bli torr o.s.v. Först när jag leende frågade om han verkligen hört vad jag sagt gick det upp för honom. Han gick bakom och letade fram den rundaste och fetaste skinka jag sett till mig. Skrattande

starhawk
0

I min butik är dom benfria kotlletterna helt okey men när jag nån gång valt "skinkschnitzel" så blir den snarare kokt än stekt i stekpannan, så mycket vatten är det i den! Har därför i princip slutat med dessa, jag vill betala för kött och fett, inte vatten!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Mooniq
0

Hej

Leta efter gröna gårdar eller ekokött, ekoslaktat kött, då hittar du kött från djur som gått ute , och köttet har hängmörats i minst 2 veckor.

Det köttet som ica o coop säljer är vacuumpackat och elmörat - och allt vatten är kvar i köttet, den naturliga mörningsprocessen ( nerbrytningsprocessen) har inte fått starta alls. Allt för att få ett så högt kgantal / djur som möjligt ( tror jag).

Jag handlar på ekoslakteri (RJ närproducerat Varekil) och får ett fantastistk kött, lite högre kilopris men smaken är helt i en klass för sig

Ett annat kul "grisskämt" kommer från min kompis som jobbade på fabrik för många år sen.

I deras arbetsgrupp hade de två män med utländs brytning och under en lunch hörde min kompis följande:

- Vad menar dom svinkallt?

- Aah, doo vet, kallt grisen..

Detta är ett favorituttryck, för att det är så rätt o ovanligt så det säger jag fortfarande när det är kallt ute.. =)

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[JoanB]
0

Tack för era svar.

Jag misstänker också att det finns vatten insprutat i köttet. Det måste vara så eftersom köttbiten minskar så väldigt mycket vid tillagning.

Kruxet är hur man ska få tag på riktiga kotletter när man bor i stan. Det finns ju en del butiker som inte är ICA/Konsum, där man säljer kött över disk, men där finns ju inte fläskkött tyvärr……….

Det är ju väldigt svårt att få tag på någon ansvarit i en jättebutik………. Men jag får leta vidare för det ska väl finnas någon handlare som fattar.

Speciellt nu på sommaren när folk grillar så vill man väl ha lite fett i köttet! Karrékotletter är i så fall bättre för där finns ju fettet insprängt och då blir det genast mycket saftigare och godare.

Tar man bort fettet så försvinner ju smaken också. Folk vet inte hur gott en bit kött kan vara…………

Ja detta för vi kämpa för - mera fett i köttet!

[Pennylane1]
0

Det står ju ofta deklarerat på tex kycklingfilé: innehåller 80 % kycklingfilé och 20 % saltlake. Sen är de oftast glacerade med en del av saltlaken  och då försvinner en del när man tinar det också. Den där glaceringen är visst för att inte köttet ska bli frysskadat lika lätt. Vilket ofta sker om köttet är "bart". Jag kan ofta föredra att det inte är frysskadat och man slipper skära bort bitar, blir liksom hugget som stucket.

[Pennylane1]
0

# 6 haha "kallt grisen" ska jag hädanefter använda istället för svinkallt!

[JoanB]
0

Jag antar att "kallt grisen" har satt ett frö här Flört

Minorca
0

Jag tror det beror på betalning av grisar på slakteriet som gör att vi har smala grisar.

I sverige betalar slakterierna bäst för grisar med slaktvikt mellan 72 och 92 kg och köttprocent över 64% då får bonden 15,20 kr/kg bästa pris (enligt V28 2012 Skövdeslakteri)Sedan blir det ett avdrag på 3kr/kg om de väger mer än 93 men mindre än 110kg. Väger skaktkroppen mer än 110kg blir bara priset bara ca 6kr/kg för hela kroppen.

Det här gör att ingen vill slakta lite större grisar, om inte bönder kan sälja köttet lokalt

[JoanB]
0

# 11 - Hmm…….. det verkar som det är styrt. Frågan är av vem och varför.

Hörde också på radion just nu att efter kriget (ww2) så blev det överskott på spannmål och då sjönk priserna. Kan detta ha att göra med att det startades en kampanj för spannmål? Socker var ju en bristvara under kriget men så snart länderna fick upp produktion igen så blev detta också en vara som blev billig. Spannmål och socker blev den största biten av vårt föda och så blev det som det blev……

Pussgurkan
1

Har oxå hört detta och visst kan det stämma. Det är ju pengarna som styr, följ pengarna så får man ofta svar på varför ting är som de är.

savonit
0

Hur köttbiten i butiken ser ut har ju mycket lite med hur en gris är fet eller inte anser jag.

Jag menar det är ju skakteriet och butekerna som skär bort fetter…
Förstör köttet…

Pussgurkan
1

Nje, det har oxå att göra med hur fet grisen är. Vad Scan betalar uppfödaren. Bäst betalt är det för en "ganska" mager gris ur lchf syn punkt. Läs inlägg #11